جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین بهرامی

حوزه/ رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم از راه‌اندازی گروه علمی بررسی موضوعات پایان‌نامه‌های سطح ۴ فضای مجازی در مرکز مدیریت استان قم و با دستور ویژه آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: چالشی در حوزه پایان‌نامه‌های مرتبط با فضای مجازی وجود داشت که طلاب در مرحله تصویب این موضوعات با مشکلاتی مواجه بودند.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برای رفع این چالش گفت: پیش‌تر برای رفع این مشکل گروه علمی تصویب پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع دین و فضای مجازی مجوز فعالیت گرفته و تا کنون در چندین جلسه تعدادی از موضوعات پیشنهادی را بررسی و تأیید نموده است.

رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه افزود: اخیراً طی پیگیری‌هایی که از سوی آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه انجام شد، ابلاغی صورت گرفت که بر اساس آن، این گروه علمی بررسی و تصویب پایان‌نامه‌های سطح ۴ در این عرصه را نیز عهده‌دار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی افزود: به طور طبیعی طلابی می‌توانند در این موضوع بین‌رشته‌ای اقدام به نگارش پایان‌نامه و رساله نمایند که یا در کنار تحصیلات حوزوی، تحصیلات مرتبط با فضای مجازی داشته باشند، یا مطالعات و پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده باشند و یا به دلیل سوابق کنش‌گری در فضای مجازی در این زمینه صاحب‌نظر باشند. تجربه مراجعات طلاب در این مدت حکایت از آن دارد که آمادگی نگارش موضوعات مرتبط با فضای مجازی در طلاب سطح چهار بیش از طلاب سطح سه است.

وی ادامه داد: موضوعات قابل طرح در زمینه فضای مجازی فراوان است و ما انتظار داریم که در این گروه علمی موضوعاتی از قبیل هوش مصنوعی، رسانه‌های برخط، تبلیغات دینی برخط، آموزش مجازی، بازی‌های رایانه‌ای، علوم اسلامی و انسانی دیجیتال و...، از سوی طلاب پیشنهاد شود و این گروه علمی آن را بررسی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی با اشاره به این که تا کنون در سطح سه، موضوعات پایان‌نامه ۱۰ نفر از طلاب تصویب شده که در حال تدوین طرح تفصیلی یا تدوین پایان‌نامه هستند، به تشریح فرایند کار در این گروه علمی برای بررسی موضوعات پایان‌نامه‌های فضای مجازی پرداخت.

وی گفت: طلاب محترم برای عرضه موضوعات پیشنهادی خود به این گروه می‌توانند به پایگاه انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم به آدرس http://cssa.ir مراجعه نمایند. همچنین طلاب می‌توانند از طریق پست الکترونیک به آدرس Yeslami@noornet.net یا نام کاربری yasereslami @ در پیام رسان ایتا با دبیر گروه در ارتباط باشند. همچنین در صورت مراجعه طلاب به واحد مدارج علمی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز طلاب علاقمند به این گروه علمی راهنمایی می‌شوند.

رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه با بیان این که طلاب با مراجعه به سایت انجمن مطالعات فضای مجازی می‌توانند از خدمات مشاوره نیز بهره‌مند شوند، ادامه داد: تقاضاها از این طریق ارسال می‌شود، مشاوره اولیه ارائه می‌شود که توانایی افراد شناسایی شود و در ادامه نیز در دستور کار بررسی گروه علمی قرار می‌گیرد. یکی از خدماتی که با کمک اعضای گروه علمی بررسی موضوعات پایان‌نامه‌ها ارائه می‌شود، کمک به طلاب در انتخاب استاد راهنما و مشاور و تنقیح موضوع است.

لازم به ذکر است سایر اعضای این گروه عبارت‌اند از آقایان و حجج‌اسلام و المسلمین بهروز مینایی، قاسم ترخان، حمید شهریاری، عبدالحمید واسطی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha