یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
کد خبر: 1055647
۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
جهاد تبیین

حوزه/ حجت الاسلام مصطفی سندگل پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم، الزامات و الگوهای جهاد تبیین را بررسی کرد و گفت: آشکار کردن حقایق و واقعیت، با تبیین منطقی و همراه با پشتوانه محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام مصطفی سندگل در نشستی مجازی با طلبه‌های مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) کلاله پیرامون «الگوها و الزامات جهاد تبیین» سخن گفت و بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری جهاد تبیین به معنای بیان حقیقت، و از بین بردن غبار جهالت و تحریف از اذهان است؛ گاهی ذهن انسان مورد ابهام و تحریف قرار ‌گرفته و دشمن از مسیر حقیقی و عقلانی خود آن را منحرف می‌کند.

وی ادامه داد: اساس و روش اسلام و انقلاب جهاد تبیین است و یکی از موارد امر به معروف و نهی از منکر همین امر است.

پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم با استناد به اهمیت و جایگاه جهاد تبیین بیان کرد: حقایق را برای مردم بیان کنید؛ زیرا جهاد تبیین هم جنبه الهی و هم جنبه انسانی دارد و دستگیری از دل و ذهن انسان‌هایی است که دچار شک و جهالت هستند.

حجت‌الاسلام سندگل افزود: بر اساس آیات قرآن و سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مهم‌ترین وظیفه تبلیغ، تبیین حوادث جامعه است و مواجه با حرکت گمراه کننده دشمن، تنها از مسیر جهاد تبیین خنثی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی اهل بیت (علیهم‌السلام) نیز در کنار مبارزه مسلّحانه، مبارزه تبیینی و جهاد تبیین را اصل کار خود قرار داده بودند؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در کتاب خود اشاره کردند که تمام اهل بیت(علیهم‌السلام) همرزم امام حسین(علیه‌السلام) بودند، اما نوع میدان و جنگ‌ها متفاوت بود.

پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم ادامه داد: دو جریان تحریف و تحریم هم‌عرض یکدیگر هستند به این معنا که شکست جریان تحریف موجب شکست تحریم می‌شود؛ زیرا دشمن با تحریف واقعیت توسعه تحریم را به جایی می‌رساند که اثر آن در جامعه قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام سندگل اضافه کرد: به همین دلیل جهاد تبیین در واقع نوعی مقابله و شکست تحریم است و عدم تبیین وقایع، زمینه‌ساز نفوذ و تسلط دشمن بر اذهان مردم جامعه می‌شود.

وی اذعان کرد: انبیاء الهی و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بهترین الگوهای جهاد تبیین هستند؛ امام علی(علیه‌السلام) در مدت کوتاه امامت و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) با مراجعه به خانه انصار و خطبه فدکیه در مسجد، ولایت و امامت را بر جامعه تبیین کردند.

پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم با اشاره به روشنگری‌های امام سجاد(علیه‌السلام) و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نسبت به واقعه کربلا خاطرنشان کرد: امام خمینی(رحمةالله‌علیه) نیز با سخنرانی‌های مختلف و افشاگری علیه حکومت پهلوی منحوس، به تبیین پرداخت و حکومت جنایتکاری که تاب این روشنگری و جهاد را نداشت، امام را تبعید کرد.

حجت‌الاسلام سندگل، سایر افراد و الگوهای تبیینی را نام برد و بیان کرد: آشکارکردن حقایق و واقعیت، با تبیین منطقی و همراه با پشتوانه محقق می‌شود و تبیین مجاهدانه با الزامات اخلاقی مبتنی بر دین محقق می‌شود.

وی افزود: باید این مسئله با توکل و امداد از خداوند متعال آغاز شود زیرا یکی از راه‌های پایداری و مقاومت در برابر توطئه‌های دشمن است.

پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم درباره یکی الزامات مطرح در این بحث بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید در جامعه گسترده شود، تقوای قلم و زبان است به ویژه، ادب اسلامی در سخن گفتن که مورد اهتمام ائمه معصوم قرار داشته است.

حجت‌الاسلام سندگل ادامه داد: مسئله دیگر پرهیز از سیاه‌نمایی است، باید انتقاد از مسئولین به دور از مبالغه و همراه با نقد منصفانه و مسئولانه باشد و ما باید در تبیین مباحث شجاعت و حریّت در بیان داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha