سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 1072244
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان از سه ویژگی نگاه کردن،‌ سکوت و سخن گفتن به عنوان جمع همه خوبی ها یاد کرد که باید در زندگی مدنظر باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط دوشنبه به ادامه سفر استانی خود به غرب خراسان جنوبی در جمع طلاب مدرسه علمیه ملاعبدالله بشرویه با اشاره حدیث «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَی بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع جُمِعَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی ثَلَاثِ خِصَالٍ النَّظَرِ وَ السُّکُوتِ وَ الْکَلَامِ فَکُلُّ نَظَرٍ لَیْسَ فِیهِ اعْتِبَارٌ فَهُوَ سَهْوٌ وَ کُلُّ سُکُوتٍ لَیْسَ فِیهِ فِکْرَةٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ وَ کُلُّ کَلَامٍ لَیْسَ فِیهِ ذِکْرٌ فَهُوَ لَغْوٌ فَطُوبَی لِمَنْ کَانَ نَظَرُهُ عِبْرَةً وَ سُکُوتُهُ فِکْراً وَ کَلَامُهُ ذِکْراً وَ بَکَی عَلَی خَطِیئَتِهِ وَ أَمِنَ النَّاسُ شَرَّهُ»، ابراز کرد: این روایت را حضرت رضا از کلام امیرمومنان علیهما السلام نقل می کنند که همه خوبی ها را در سه ویژگی جمع می دانند: نگاه کردن،‌ سکوت و سخن گفتن.

وی توضیح داد: اگر انسان در نگاه خویش اندیشه پندگیری داشت، کار با ارزشی است زیرا وقتی فرد با دقت به دور و اطراف خود نظر می کند،‌ موعظه می بیند و در صورتی که بر خلاف این امر باشد، کاری سهو و از آن بدتر و وحشتناک تر، تیر زهرآگینی از سوی شیطان محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان حوادث را عبرت آموز دانست که این امر برای کسانی که نگاه پندگیری دارند، به طور هم موعظه آور است و در نهایت از جمله خوبی ها به شمار می آید.

وی ابراز کرد: با تغییر نگاه انسان، کلام او هم عوض می شود و از این رو وقتی سخن در جای خود و در مسیر درست بیان شود، با ذکر خدا همراه خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط، سکوت را ویژگی سوم برشمرد و آن را اینطور مطرح کرد که اگر کسی در کاری تخصص نداشته باشد و یا چیزی به کسی مربوط نباشد، لازم نیست که سخن بگوید بلکه به جای آن می تواند تفکر کند که البته این مسئله ارزشمند است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که هر سکوتی خوب نیست؛ به طور مثال در شرایط جهاد تبیین نباید سکوت کرد بلکه می بایست دقت داشت که چگونه عمل کرد و به توضیح و بیان مطالب پرداخت.
مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت ملاعبدالله تونی که از علمای متعلق به بشرویه در خراسان جنوبی است، عظمت او را در این حد دانست که شیخ انصاری نیز از او در کتاب خویش یاد می کند.

وی همچنین از طلبه جوان تازه گذشته مدرسه علمیه ملاعبدالله بشرویه که دیروز در مسیر آمدن به مدرسه تصادف کرده است، یاد و برای او فاتحه ای قرائت کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha