سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
قاسم خانی

حوزه/ امام جمعه خوی گفت: یکی از موانع امکان تسلیم ملت ایران در برابر غرب، نگاه هویتی به انقلاب اسلامی با محوریت استقلال و آزادی است و به بیان امام راحل(ره) غرب، ایران را زمانی به‌رسمیت می شناسد که نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، با بیان این که عبرت از تاریخ، ما را از تکرار اشتباهات مصون می‌دارد، اظهار داشت: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند: «برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت» و در ادامه هشدار می‌دهند که نباید از «این راهبرد غفلت شود»، در این راستا مطالعه تاریخ معاصر از مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب است تا آنجا که باید «از حوادث گذشته برای توضیح تهدیدهای آینده و حوادثِ در شرف تکوین استفاده کرد و باید نسبت به آنها حساس بود».

وی با بیان اینکه هر واقعه تاریخی، دارای دو روی سکه درس و عبرت است، گفت: واقعه ملی‌شدن صنعت نفت در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ نیز از این قاعده مستثنی نیست، با کشف نفت ایران در سال ۱۲۸۷ شمسی، یعنی در دوران سلطنت محمدعلی‌شاه و بحبوحه واقعه مشروطه، پادشاهان قاجار با قراردادهایی، نفت را به تاراج استعمار انگلستان سپردند و بعد از آنها و با روی کار آمدن رضاخان توسط انگلیسی‌ها، آن قراردادهای استعماری نه‌تنها تمدید، بلکه قراردادهای بدتر از آن بسته شد و اختیار کامل نفت دست انگلیسی‌ها قرار گرفت.

امام جمعه خوی تأکید کرد: این روند غارتگری، با ایجاد مثلثی با اضلاع آگاهی ملت ایران و اعتراض‌های آنها به قرارداهای استعماری، پرچم‌داری و حمایت روحانیت و علماء عصر با محوریت آیت‌الله کاشانی، شهید نواب‌صفوی و گروه فدائیان اسلام و تلاش‌های دکتر مصدق در مجلس شانزدهم، این ثروت و موهبت عظیم الهی به ملت ایران، ملی شد.

وی یادآور شد: متأسفانه این پیروزی ملت ایران چندان دوام نیافت و با عملکردها و اعتماد بیش از حد دکتر مصدق به آمریکا، با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و به‌دنبال آن، با انعقاد قراردادهای جدید که این‌بار علاوه بر استعمار پیر انگلستان، آمریکا نیز وارد عرصه غارتگری شده بود، عملا آثار نهضت ملی‌ شدن نفت از بین رفت و به تاریخ پیوست.

حجت الاسلام قاسم خانی اضافه کرد: ماندگاری درس نهضت ملی صنعت نفت و عبرت کودتای ۲۸ مرداد، در حافظه تاریخی ملت ایران، بعدها در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی‌شان به کارشان آمد و فتح لانه جاسوسی، انقلاب دوم، از ثمرات همین موارد است، زیرا این دکتر مصدق بود که در زمان نخست وزیری، قرارداد تأسیس این لانه جاسوسی را رسما با آمریکا منعقد کرد و به جاسوسان آمریکا امکان داد که به‌تدریج در تمام شئون ایران مداخله کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان زیست مسالمت‌آمیز با احترام متقابل ایران و غرب وجود دارد؟، یادآور شد: به‌طور کلی، از مهم‌ترین تجربیات و آموزه‌های کودتای ۲۸ مرداد برای ملت ایران این شد که نظام استعماری و استکباری غرب با محوریت انگلستان دیروز و آمریکای امروز، هیچگاه ایران را رها نخواهند کرد و از هر راهی که بتوانند درصدد غارت و ضربه‌زدن به ملت ایران و انقلاب اسلامی‌شان خواهد بود.

امام جمعه خوی افزود: دشمنان، ماهیت جمهوری اسلامی را منطبق بر تمدن و سیاست غرب نمی‌دانند، البته کشورهای دیگری نیز که تمدن و سیاست غرب را نمی‌پذیرند، تحت فشار هستند، اما موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و تمدنی ایران از یک‌سو و منابع خدادادی آن از سوی دیگر، وجه تمایزی است که باعث شده ایران در هاضمه غرب هضم نشود.

وی اضافه کرد: سؤال اساسی این است که آیا با وجود نظام جمهوری اسلامی، امکان زیست مسالمت‌آمیز با احترام متقابل ایران و غرب وجود دارد؟ که در جواب باید گفت، فرض چنین زیستی میسر نیست، زیرا نگاه تاریخی به خصلت ملی ملت ایران با مقاطعی نظیر نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، نهضت ملی نفت و قیام ۱۵ خرداد که معرف خصلت ضد استبداد و استعمار و استکبارستیزی ملت ایران در قرن معاصر است، در تقابل با تفکر چپاول غرب همخوانی ندارد.

حجت الاسلام قاسم خانی تصریح کرد: یکی از موانع امکان تسلیم ملت ایران در برابر غرب، نگاه هویتی به انقلاب اسلامی با محوریت استقلال و آزادی است و به بیان امام راحل(ره) غرب، ایران را زمانی به‌رسمیت می شناسد که نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است، غربی‌ها آقا باشند و ما نوکر و با این دو شرط، آنها ما را به‌عنوان یک ملت عقب‌مانده و ضعیف به‌رسمیت می‌شناسند.

وی ادامه داد: مشکل غرب با ما هویتی است و این مشکل با گفت‌وگو حل نمی‌شود، ما هیچ ضربه‌ای به آمریکا از جهت امنیتی و اقتصادی نزده‌ایم، نه در مرز یا ساحل آنها هستیم و نه کسی را ترور و نه غرب را تحریم کرده‌ایم و نه جنگی به آنها تحمیل نموده‌ایم، برعکس این ملت مظلوم ایران است که همواره مورد حمله استکبار و جهانخواران بوده و استکبار از همه کمین‌گاه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی به این ملت حمله کرده است.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: با این حال هنوز عده‌ای ایران‌ستیزی را با آمریکاستیزی جابجا می‌کنند و فقط شعار «مرگ بر آمریکا» را عامل همه مشکلات می‌دانند، در حالی که مرگ بر آمریکای ملت ایران، عمدتا واکنشی است تا کُنشی.

وی یادآور شد: مسأله آمریکا با ما، حذف جمهوری اسلامی است و اگر روی موضوعاتی مثل فن‌آوری هسته‌ای، قدرت موشکی و حضور منطقه‌ای تمرکز کرده است، آن را مقدمه‌ای برای حذف جمهوری اسلامی می‌داند، یعنی می‌خواهد اول بازوان و اهرم‌های قدرت ایران را بچیند، سپس ضربه نهایی را وارد کند، انتهای هر مذاکره‌ای با آمریکا، پایان نظام جمهوری اسلامی است و چیز دیگری آنان را راضی نخواهد کرد.

حجت الاسلام قاسم خانی عنوان کرد: ملتی که ابزارهای دفاعی خود را تسلیم دشمن می‌کند تا شاید امتیازی بگیرد، در حقیقت سند نابودی خود را امضا کرده و عبارت "هسته‌ای را بدهیم برود، تا آسوده شویم و رفع تحریم کنند و دست به تکنولوژی پیدا کنیم" یا از سر حماقت است یا خیانت، چون این موضع، تکرار همان حرف دشمن است.

وی گفت: ایرانِ ضعیف شده، آرامش نخواهد دید، بلکه مورد هجوم نهایی قرار خواهد گرفت و از این رو هرچند مقاومت هزینه دارد، اما هزینه آن کمتر از تسلیم شدن است، تسلیم شدن ننگ تاریخی امروز و آینده است و اگر این تسلیم، به نام دین و اسلام باشد، فاجعه مضاعفی خواهد بود.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: این مقاومت نیز باید ذوالابعاد باشد و تمام جنبه‌های حیات یک ملت اعم از باورهای دینی و اعتقادی، اخلاق و معنویت، عرصه‌های سیاسی، قدرت نظامی، تاب‌آوری‌های اجتماعی، ارزش‌های فرهنگی، وضعیت اقتصادی و معیشتی را شامل می‌شود و ملت ایران باید در تمام این ابعاد و ساحت‌ها، مقاوم و قوی باشد و ایران قوی را به‌معنای جامع کلمه‌اش محقق نماید.

انتهای خبر.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha