یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
حبیب الله طاهرى آکِردی

حوزه/ مرحوم حاج شیخ حبیب الله طاهری از سال ۱۳۶۷ در حوزه علمیه قم به صورت عمومی به تدریس فلسفه و اصول (کتاب هایی مانند نهایة الحکمة علامه طباطبایی، شرح منظومه سبزواری و رسائل شیخ انصاری) پرداخت و سپس مکاسب شیخ انصاری در فقه و کفایة الاصول آخوند خراسانی را تدریس کرد.

خبرگزاری حوزه - تهران/ استاد حبیب الله طاهری (متولد ۱۳۲۸ ش - مازندران)، استاد حوزه و دانشگاه ، چهره ماندگار دانشگاه تهران، ریاست دانشکده فقه و فلسفه پردیس قم، مشهور به طاهری مازندرانی، در روستایی به نام آکرد، واقع در هزار جریب از توابع شهرستان نکا در مازندران در خانواده های روحانی متولد شد . در سن پنج سالگی قرآن را در مدت دو ماه در محضر پدرش شیخ حسین طاهری فرا گرفت و سپس به خواندن کتب فارسی در نزد پدر ادامه داد. تا اینکه در تیرماه ۱۳۴۲ پدرش به رحمت ایزدی پیوست. او به همت مادرش در آذر همان سال به حوزه علمیه وارد شد.

تحصیلات

ابتدا در شهرستان نکا به حوزه ای تحت نظر آیت الله حاج شیخ علی لیموندهی رفت. وی در سال ۱۳۴۳ به حوزه علمیه کوهستان رهسپار شد تا از محضر مرحوم آیت الله کوهستانی بهره مند گردد. سپس در سال ۱۳۴۵ به حوزه علمیه مشهد رفته و مدتی در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم از انوار آن مضجع شریف بهره برد. سپس در سال ۱۳۴۸ به حوزه علمیه قم وارد شده و تحصیلات خود را ادامه داد . ایشان در فقه و اصول در سطوح عالی و نیز در دروس خارج فقه و اصول از اساتید برجسته ای بهره بردند. از جمله حضرت آیات عظام میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، صلواتی و اعتمادی بهره مند گشت.

او دارای اجازات متعدد از مراجع تقلید متعددی مانند آیات عظام گلپایگانی، اراکی، فاضل لنکرانی، صالحی مازندرانی، مکارم شیرازی و... بود.

در فلسفه و عرفان نیز از محضر اساتید گرانقدری چون حضرات آیات انصاری شیرازی، مصباح یزدی، جوادی آملی، حسن زاده آملی بهره مند شد. در سال ۱۳۶۷ موفق به اخذ دکترا شده و در همان سال به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه تهران برگزیده شد. سپس در اسفند ۱۳۸۳ موفق به اخذ رتبه دانشیاری از دانشگاه تهران شد.

بر کرسی تدریس

استاد از همان اوایل طلبگی دروس مقدماتی حوزه را تدریس می کرد. در سال ۱۳۶۷ در حوزه علمیه قم به صورت عمومی به تدریس فلسفه و اصول (کتاب هایی مانند نهایة الحکمه علامه طباطبایی، شرح منظومه سبزواری و رسائل شیخ انصاری) پرداختند و سپس مکاسب شیخ انصاری در فقه و کفایة الاصول آخوند خراسانی را مکرر تدریس نمود که تسلط و بیان شیرین و شیوای
وی در جان طلاب اثر کرده و طلاب همزمان از دریای علم ، عمل و تقوای استاد بهره می جستند .

او در سالهای پایانی عمر شریف به تدریس خارج فقه در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی مشغول بود. در دانشگاه نیز گرایش های مختلف علوم انسانی مانند (عقاید، تاریخ اسلام، کلام، حقوق، فقه، قواعد فقه، اصول فقه، منطق، فلسفه، تفسیر، علوم قرآنی، اخلاق، انقلاب و ریشه ها و...) را تدریس می کرد .

آثار و تالیفات

استاد تالیفات متعددی در زمینه های مختلف علوم اسلامی داشتند. حدود ۵۰ جلد کتاب و دهها مقاله از ایشان به یادگار مانده است. از جمله به برخی آنها عبارت است از:

۱ . تحقیق پیرامون ولایت فقیه: کتاب درسی دانشگاهها در دهه ۷۰

۲. اخلاق اسلامی: متن درسی دانشگاهها در دهه ۷۰

۳. انقلاب و ریشه ها: متن درسی دانشگاهها در دهه ۷۰

۴. درسهایی از اخلاق اسلامی یا آداب سیر و سلوک: متن درسی دانشگاهها در دهه ۷۰

۵. شرحی بر حقوق مدنی در پنج جلد (از متون دانشگاهی)

۶. درسهایی از علوم قرآنی در سه جلد (از متون دانشگاهی)

۷ . درسهایی از کلام جدید در سه جلد (از متون دانشگاهی)

۸ . سیری در مسائل خانواده (از متون دانشگاهی)

۹ . قواعد فقه در دو جلد (از متون دانشگاهی)

۱۰ . بررسی مبانی فرهنگ غرب و پیامدهای آن

۱۱ . ۵۰ درس پیرامون عالم پس از مرگ

۱۲ . سیمای آفتاب: شرحی بر زندگانی حضرت مهدی (عج)

۱۳ . امامت عامه و خاصه

۱۴ . مجموعه مقالات اعتقادی

۱۵ . مجموعه مقالات سیاسی

۱۶ . مجموعه مقالات فقهی، حقوقی

و دهها مقاله و کتاب دیگر که مجال ذکر آن در این مختصر نمی گنجد.

خدمات دینی و اجتماعی

مرحوم حاج شیخ حبیب الله طاهری در تمام طول عمر با برکت خویش خدمات متعدد دینی، فرهنگی و اجتماعی و علمی داشت که به برخی از آنها اشاره می شود.

- از فعالان قبل از انقلاب و ترویج تفکر انقلابی در منطقه هزارجریب مازندران

- تربیت دهها طلبه از منطقه محروم هزارجریب

- حضور در جبهه های ۸سال دفاع مقدس

- ایجاد جریان فرهنگی دینی گسترده در شهرستان ساری و نکا بواسطه سخنرانی های متعدد در دهه ۶۰ و ۷۰

- ساخت چندین مسجد و حسینیه در مناطق محروم هزارجریب مازندران

- کمک به آبرسانی و جاده سازی روستاهای محروم هزارجریب مازندران

- کمک ماهانه به محرومان به ویژه فقرای منطقه هزارجریب مازندران

- مدافع انقلاب و ولایت فقیه در قالب سخنرانی و تالیف متون متعدد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قم IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    1 0
    انا لله و اناالیه راجعون بنده ایشان را باراها در خیابان دیده بودم بسیار مهربان و متواضع بودند ولی هیچگاه با اینکه با یکدیگر صحبت هم می کردیم نمی فرودند کتابی نوشته اند یا مثلا دانشگاه استاد هستند خیلی عادی برخورد می کردند فقط یک بار فرمود در حوزه بحثی دارم ولی الان که زندگی ایشان را مطالعه نمودم فهمیدم چه شخصیت علمی را از دست دادیم
  • . IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    رحمة الله علیه
  • فرزانه رئوفی IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 1
    خوب متوسط