یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با بیان اینکه اسلام نمی‌پسندد در این شهر یک نفر خانه بزرگی در بالای شهر و ثروت زیادی داشته باشد، یک نفر هم در همین همین شهر نتواند یک خانه اجاره کند، گفت: این همان شکاف طبقاتی است که اسلام به‌شدت با آن مخالف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، در خطبه‌های نماز جمعه همدان، با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار داشت: آموزه‌های دین اسلام، قوام بخش جامعه است و در آن کجی و سستی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه اسلام آمده تا با آموزه‌هایش باعث استقامت و قوام جامعه شود، گفت: یکی از موضوعاتی که باعث قوام جامعه می‌شود، مناسبات مالی و اقتصادی است.

امام جمعه همدان، افزود: از منظر اسلام، هم مصرف و هم بهره‌وری از ثروت در جامعه باید عادلانه باشد و به بیان دیگر، توازن اقتصادی و اجتماعی باید در جامعه حاکم باشد.

وی با اشاره به اینکه افراد در جامعه به صورت طبیعی درآمدهای مختلف دارند، اظهار کرد: اما نکته مهم آن است که برنامه‌ریزی مسئولان باید به نحوی باشد که سطح معیشت همه مردم نزدیک به هم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه نمی‌شود چون فردی درآمدی ندارد، حق استفاده از ثروت اجتماعی را نداشته باشد، گفت: برنامه ریزی مسئولان باید به نحوی باشد که شکاف طبقاتی در جامعه شکل نگیرد و برنامه‌ها ضد فساد باشد.

وی با تأکید بر اینکه اسلام با شکاف اجتماعی مخالف است، یادآور شد: فساد تنها دزدی و اختلاس نیست، حتی در زمان اختلاس مبارزه با فساد راحت‌تر است، اما فساد بزرگتر و شاید می‌توان گفت بدترین فسادها، تبعیض‌ و شکاف طبقاتی است که نشأت گرفته از برخی قوانین اشتباه است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه قانونی که پشتوانه تبعیض است باید اصلاح شود، اظهار کرد: گاهی از موارد شاهد بودیم عده‌ای حقوق نجومی دریافت می‌کردند و یا با رانت ثروت کلانی به دست می‌آوردند، اما زمانی که با آن‌ها مقابله می‌شد، می‌گفتند اقدام آنها راهکار قانونی داشته است.

وی با بیان اینکه اسلام نمی‌پسندد در این شهر یک نفر خانه بزرگی در بالای شهر و ثروت زیادی داشته باشد، یک نفر هم در همین همین شهر نتواند یک خانه اجاره کند، خاطرنشان کرد: این همان شکاف طبقاتی است که اسلام به‌شدت با آن مخالف است.

امام جمعه همدان، با تأکید بر اینکه تبعیض، سرمایه اجتماعی را تضعیف می‌کند، گفت: اینکه درآمدها تفاوت داشته باشد، امری طبیعی است چرا که با تلاش بیشتر، ثروت بیشتری نیز کسب می‌شود، اما سطح بهره‌مندی باید عادلانه و توزان در جامعه حاکم باشد.

وی با طرح این سوال که وجود فقر در جامعه بیشتر مشکل ایجاد می‌کند یا وجود حس تبعیض در جامعه، اظهار کرد: در رأس رفع تبعیض‌ها مسئولان هستند که باید قوانینی که پشتوانه فساد می‌باشند را اصلاح کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه حضرت امیر(ع) در اوایل خلافت، برای مبارزه با تبعیض برنامه‌ریزی داشتند، یادآور شد: یکی از راهکارهای امام علی(ع) مسائل فرهنگی بود، چرا که درست است در رأس مبارزه با شکاف طبقاتی مسئولان حضور دارند، اما اگر بدنه جامعه و مردم همراهی نکنند و فرهنگ اقتصادی اصلاح نشود، مسئولان به تنهایی موفق نخواهند شد.

وی با اشاره به اینکه نظارت جدی بر بازار دیگر برنامه حضرت امیر(ع) بود، اظهار کرد: اینکه پرونده‌ای تشکیل شود و چندین سال بعد به آن رسیدگی شود قابل قبول نیست، امام علی(ع) شخصا تازیانه در دست داشتند و این یعنی سرعت در مبارزه با فساد در جامعه امیدواری ایجاد می‌کند.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه سیره و زندگی امام علی(ع) در جنگ جمل و صفین خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) گزارشات اقتصادی و برنامه اقتصادی قوی و محکمی داشتند و هم راهکار فرهنگی ارائه کردند.

وی با تأکید بر اینکه عموم مردم به وظایف مالی خود عمل و مسئولان هم نظارت‌ها را تشدید کنند، گفت: رفع مشکلات با دلسوزی یا دستور برطرف نمی‌شود و نیازمند برنامه و اقدام جدی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، در ادامه با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: این حملات برای کاهش فشارهای داخلی انجام در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نیروی انتظامی، اظهار کرد: شهدای ناجا برای حفظ امنیت کشور و جامعه مظلومانه به شهادت می‌رسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha