یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
تصاویر/ اقامه نماز جمعه خوی

حوزه/ امام جمعه خوی گفت: دشمن با طرح مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی و اشارات مکرر به ‌وجود برخی افراد بدون پایبندی به دین و انقلاب در لایه‌های اجتماعی، تلاش دارد امید را در دل‌ها بمیراند و لذا مسئولین با حل مشکلات اقتصادی و معیشتی امید را در دل‌ها تقویت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: امسال رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خودشان در حرم امام خمینی(ره) با تمرکز بر شاخصه‌های حضرت امام(ره)، ایمان و امید را دو قدرت نرم‌افزاری ایشان برشمردند که با آن‌ها توانستند سه تحول در سطح داخلی، امت اسلامی و در سطح جهان ایجاد کنند.

وی افزود: همانطوری که رهبر حکیم انقلاب فرمودند، «امید» عنصر دائم و موتور حرکت امام عظیم‌الشأن بود، به‌گونه‌ای که در دهه ۲۰ از قیام لله سخن می‌گفتند و در دهه چهل عملا وارد میدان قیام شدند و در دهه ۶۰ نیز در دل طوفان‌های مهیب نظامی، امنیتی و سیاسی، خم به ابرو نیاوردند و لذا امید دائم حضرت امام(ره) و پرهیز همیشگی ایشان از یأس، ناشی از ایمان و متکی بر ایمان آن شخصیت جاودانه بود.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: دشمن با طرح مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی و اشارات مکرر به ‌وجود برخی افراد بدون پایبندی به دین و انقلاب در لایه‌های اجتماعی، تلاش دارد امیدها را در دل ها بمیراند و البته این مسأله مخصوص امروز نیست و حتی در دهه ۶۰ هم که جبهه‌ها مملو از جوانان مؤمن بود، افرادی در تهران و شهرهای بزرگ نه تنها بی‌خیال و بی‌مسئولیت بودند، بلکه کشور را هم مسخره می‌کردند که شرح حال‌ رزمندگان و روایت احساس دلتنگی آنها در زمان بازگشت به شهرهای بزرگ، به علت همین مسأله بود.

وی یادآور شد: امروز هم افرادی هستند که به اسلام و انقلاب و حتی به تعهد ایرانی پایبند نیستند، اما این‌ها ملت ایران نیستند، همچنان‌که در مدینة‌النبی هم عده‌ای بودند که قرآن از آنها به منافقین و یا مُرجِفون یعنی شایعه‌پراکنان و ترس و تردید پراکنان یاد می‌کند، بنابراین وجود عده‌ای مخالف و معاند از طبیعی‌ترین مسائل برای حکومت هاست که حتی در حکومت نبی مکرم اسلام هم حضور داشتند.

حجت الاسلام قاسم خانی به رونمایی موشک فراصوت فتاح اشاره کرد و گفت: صبح روز سه‌شنبه با حضور رییس جمهور و فرمانده کل سپاه و فرمانده هوافضای سپاه و سایر مقامات دفاعی کشور از موشک فراصوت هایپرسونیک فتاح رونمایی شد، که انتشار این خبر برای صهیونیستها سرگیجه و هراس و برای جهانیان تحیر و شگفتی را در پی داشت و دسترسی ایران به موشک‌های هایپرسونیک با توجه به آن‌که تاکنون صرفا روسیه، چین و آمریکا در این حوزه به موفقیت‌هایی رسیده‌اند، پیام روشنی به دشمنان است که دوران دفاع منفعلانه در منطقه تمام شده و اکنون زمان بازدارندگی تهاجمی از سوی اتحادیه کشورها و گروه‌های مقاومت است.

وی ادامه داد: علی رغم همه این پیشرفت‌های علمی و نظامی و معرفتی و همه آن درخشندگی‌هایی که داریم، از جمله مسائلی که مسئولین باید به طور ویژه توجه داشته باشند و دغدغه مستمرشان باشد، توجه به مسکن و اشتغال و ازدواج است که اینها رکن‌های اولیه مردم و نسل جوان ماست، دشمنان هم که در عرصه‌های مختلف نتیجه نگرفته این موارد را که نقطه ضعف ما هستند هدف گرفته، کم کاری و یا اشتباهات ما هم به آن ضمیمه شده است.

امام جمعه خوی عنوان کرد: همه ملت و دستگاه‌ها باید دست به دست هم بدهند، چرا که این مسیر هم صبوری و بردباری لازم دارد و هم کار و تلاش و کارآمدی مضاعف نیاز دارد و همه باید کار کنند.

وی در ادامه به مقوله حجاب اشاره کرد و یادآور شد: جامعه حریم خصوصی نیست و از آنجاییکه که نوع لباس پوشیدن در جامعه روی ذهن و روان افراد تأثیر دارد، لذا کسی نمی‌تواند با این توجیه که من دوست دارم، هر گونه پوششی را انتخاب کند، چرا که سلب امنیت روانی و آرامش خانوادگی دیگران و تخریب بهداشت معنوی، حق انتخاب نیست.

وی ادامه داد: از جمله شبهاتی که در خصوص قانون حجاب مطرح می‌شود، این است که وقتی می‌شود کار فرهنگی کرد تا به شکل مبنایی و ریشه‌ای اعتقاد مردم را درست کرد، چرا از اقدامات سلبی استفاده کنیم که در بهترین حالت رفتار افراد را تغییر می‌دهد، رفتاری که اعتقادی به آن ندارد که در جواب باید گفت، درست است که تغییر و اصلاح فکر، مبنایی‌ترین کار است که باید با انجام کارهای تبیینی و فرهنگی محقق شود اما اگر بهترین کارهای فرهنگی و تبیینـی هـم انجام شود، آیا لزوماً همه افرادِ جامعه، رفتارشان را اصلاح می‌کنند؟

وی تصریح کرد: اگر کسی با شیوه‌های تربیتی اصلاح نشد و با رفتار و عملکردش فضای جامعه را ناسالم کرد و مانع رشد بقیه شد، چه باید کرد؟ برای این‌که رفتار و پوشش غیر عفیفانه این افراد به دیگر افراد جامعه آسیب نرساند، چه باید کرد؟

حجت الاسلام قاسم خانی اظهار کرد: اگر صرفاً کار فرهنگی برای اصلاح جامعه کافی بود، فلسفه وجود احکام اجرایی و مجازات‌ها چیست؟ آیا می‌توان گفت درباره همه گناه‌ها یا مزاحمت‌های اجتماعی، تنها کار فرهنگی کافی است؟ مثلاً مزاحمان به نوامیس مردم و دیگر عاملان ناامنی اجتماعی را می‌توان صرفاً با کار فرهنگی و نصیحت مدیریت کرد و هیچ قانون یا عامل بازدارنده دیگری برای آنها اعمال نکرد؟

وی خاطرنشان کرد: در واقع، اصل بر اصلاح باور انسانهاست، با استفاده از روش‌های تبیینی و فرهنگی که کارکرد آن اصلاح و تقویت باور درونی افراد و ایجاد احساس علاقه‌مندی به انجام معروف در آنهاست، اما در شرایطی که باور بعضی افراد اصلاح نمی‌شود و رفتار آنها به افراد دیگر جامعه آسیب می‌رساند، از روش‌های بازدارنده استفاده می‌شود که کارکرد آن ایجاد شرایط نا امن برای ارتکاب گناه و بالابردن هزینه اجتماعی انجام گناه در جامعه است که نهایتاً به کاهش زمینه ارتکاب به گناه و تخلف در جامعه منجر می‌شود.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha