سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
محمود حاجیلویی، قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

حوزه/ قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به فناوری تدوین اسناد ملی با قابلیت اجرای مناسب رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمود حاجیلویی، قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز پنجشنبه یکم تیرماه در نشست مشترک دبیران ستادهای راهبردی حوزه های علمیه که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع پشتوانه فکری، علمی و فرهنگی نظام است که می بایست به صورت یک قرارگاه علمی و فرهنگی در کشور عمل کند.

وی در پاسخ به شبهاتی پیرامون شورای انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های همسو افزود: در این چهاردهه از انقلاب اسلامی دستگاه‌های فرهنگی متعددی همچون صداوسیما، وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... شکل گرفته است و اینها تماما از سرمایه‌های عظیم این نظام اسلامی است. برخی این تعدد و تنوع را نوعی ضعف تلقی می‌کنند و این درحالی است که نباید از ظرفیت این سرمایه‌های عظیم غافل شده و آنها را نبینیم.

حاجیلویی تصریح کرد: مهمترین دغدغه امروز ما بحث ایجاد انسجام میان این ظرفیت‌ها، سرمایه‌ها و کاربست اجرایی آن‌ها معطوف به حل مسائل اصلی حوزه علم و فرهنگ است. اگر در آن سالها جمع کثیری آن دستگاهها و نهادها را خلق کرده اند وظیفه امروز ما حفظ و انسجام میان آنها است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بین خالق بسیاری از اسناد ملی در کشور همچون سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع کشور و ... است که عمدتا با افق ۲۰ ساله تدوین شده است. این اسناد در واقع ریل‌گذاری آینده کشور را انجام می‌دهد. تدوین اسناد عالی و دور برد از دستاوردهای مهم و ارزشمند این شورا است.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: عده ای مطرح می کنند که تاکنون ۳۰ درصد برنامه توسعه اجرایی شده است و لذا نوشتن برنامه توسعه فایده‌ای ندارد. باید گفت که اصل نیاز به برنامه را هرگز نمی توان کنار گذاشت و تحقق هر برنامه توسعه ای و اجرایی ۱۰۰ در ۱۰۰ نیست و لذا نباید احساس عقب افتادگی کنیم؛ چرا که حرکت در مدار برنامه و مبتنی بر برنامه خود یک حرکت روبه جلو و شتابان است و باید در این زمینه قدردان سازمان برنامه و بودجه باشیم که بر فعالیت و اداره ی کشور مبتنی بر برنامه تاکید دارند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به فناوری تدوین اسناد ملی با قابلیت اجرای مناسب رسیده است، اظهارکرد: برنامه‌های توسعه در ایران مسیر پیچیده‌ای دارند؛ لذا لازم است کنشگرهای فرهنگی مردمی اثرگذاری و مشارکت لازم را در این مسیر داشته باشند. دغدغه اثرگذاری، دغدغه همه نهادهای سیاست‌گذار است و یک نهاد سیاست‌گذار اگر به سمت طراحی یک الگو مداخله می‌رود، برای این است که بتواند در میدان اتفاقی را رقم بزند. این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی به واسطه‌ی که با رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد و جایگاه علم و فرهنگ در جامعه اسلامی شکل ویژه‌ای گرفته است و ما اثر را در اجرایی‌سازی می‌بینیم یعنی یک سند اگر اجرایی‌سازی شود نتیجه داده است.

قائم مقام و دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح راهبردهای صورت گرفته برای اجرایی‌سازی اسناد پرداخت و افزود: تأمین امتداد برنامه‌ی و بودجه‌ای اسناد و مصوبات، نزدیک بودن به میدان و کنشگران واقعی فرهنگ و مردمی‌سازی تمهیدات لازم برای اجرایی شدن اسناد راهبردهای شورا برای اجرایی‌سازی اسناد بوده است لذا شورا به فناوری تدوین اسناد ملی با قابلیت اجرای مناسب رسیده است.

حاجیلویی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت ستادهای راهبردی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: ستادهای راهبری ابتکار ویژه‌ای است که حوزه علمیه در راستای رسالت خود نسبت به حل کردن مسأله های اصل نظام ورود کرده و در سابق این حرکت به صورت سازمان و تشکیلات مشخصی نبوده است و این خود یک الگو ارزشمند و روز به جلو می باشد.

وی ادامه داد: با انتصاب حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی این تعامل و نزدیکی با گروه های علمی و اندیشه ورز حوزه علمیه قم رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و ما نیز مصمم به این همکاری و تعامل هستیم. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت حوزه‌های علمیه در تدبیر و اداره علمی و فرهنگی جامعه از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره‌مند شویم.

در ادامه این نشست ۲۰۰ دقیقه ای، دبیران ستادهای راهبردی حوزه علمیه به بیان نکته نظرات خود پیرامون موضوعات مرتبط پرداختند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha