چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
1

حوزه/ استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایش رهبری معظم انقلاب درباره جهاد تبیین، گفت: اینکه رهبری عزیز جهاد تبیین را واجب می‌دانند، بسیار لازم و حکیمانه است و مقدّمه‌ی بیان و تبیین، این است که خود انسان نخست ملّا و با سواد شود و مطالب را با دقّت و خوش‌ذهنی و خوش‌ذوقی بفهمد، سپس به مرحله‌ی تبیین ورود پیدا کند. پس، اوّل باید دین و معارف آن را دقیق بفهمیم و بعد به تبیین آنها برای جامعه و کلّ بشریت بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله فقیهی در دیدار مدیر و جمعی از معاونان شبکه جهانی ولایت گفت: با اشاره به آیه شریفه «ما علی الرّسول الا البلاغ» گفت: ما گنجینه‌ی معارف ناب اسلام که همان حقایق و تعالیم مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام است را داریم؛ معارفی که با فطرت انسان‌ها سر و کار دارد و هر وجدان بیدار انسانی آن را می‌پذیرد. مهمترین کار و وظیفه ما مخصوصاً رسانه‌های دینی، رساندن این حقایق و معارف به بشریت است و اگر با بیان مناسب و دقیق رسانده شود، چون با فطرت‌ها هماهنگ است و تعارض با عقول ندارد، مسلّم تأثیر خود را خواهد گذاشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مسئله هوش مصنوعی افزود: این مسأله در دنیای کنونی، به سرعت در حال پیشرفت است. حوزه‌های علمیه و مجامع و مراکز دینی هم باید به سرعت و دقیق، از این ابزار برای تبلیغ دین و معارف الهی به بشریت، نهایت استفاده را نمایند. شما عزیزان در شبکه جهانی ولایت هم باید از این ابزار، کمال بهره را ببرید.

آیت الله فقیهی، ارتباط با بزرگان دین را از الزامات رسانه‌های دینی دانسته و بیان کرد: انسان تا سخنی را نگفته است، مشکلی پیش نمی‌آید؛ ولی همین که صحبت کرد و مخصوصاً با این ابزار رسانه‌ای معاصر، به سرعت و در همه جا منتشر شد، دیگر نمی‌تواند برای جبران آن کاری کند؛ چه بسا حرف اشتباهی زده شود و مخاطبان بشنوند و دیگر، پاسخ آن سخن خطا به گوششان نخورد. سخنان لازم و ضروری را باید در رسانه دینی مطرح کرد؛ چه بسا سخن حقّی که چون موجب استنکار و استبعاد مخاطب می‌شود، نباید در رسانه عمومی مطرح کرد. بنابراین همواره با بزرگان دین در حال معاشرت و رفت و آمد علمی تحقیقی باشید و از وجود با برکت آنها، جهت پشتوانه علمی تولید محصولات رسانه‌ای استفاده کنید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایش رهبری معظم انقلاب درباره جهاد تبیین، گفت: اینکه رهبری عزیز جهاد تبیین را واجب می‌دانند، بسیار لازم و حکیمانه است و مقدّمه‌ی بیان و تبیین، این است که خود انسان نخست ملّا و با سواد شود و مطالب را با دقّت و خوش‌ذهنی و خوش‌ذوقی بفهمد، سپس به مرحله‌ی تبیین ورود پیدا کند. پس، اوّل دین و معارف آن را دقیق بفهمیم و بعد به تبیین آنها برای جامعه و کلّ بشریت بپردازیم.

وی در بخش دیگری از این دیدار، با اشاره به فکر تأسیس شبکه جهانی ولایت، بیان کرد: انصافاً باید از فکر بدیع شخصیت ممتاز و ذو ابعاد آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تأسیس این شبکه ماهواره‌ای جهانی و مهم، تجلیل و تقدیر کرد. همچنین از آیت الله آقای اعرافی که به حق، دارای فکری عالی با افق دیدی بلند و وسیع هست، باید تجلیل کرد که هم اکنون این شبکه تحت اشراف وی در حال فعالیت است.

آیت الله فقیهی در ادامه، رصد شبهات و موضوعات جدید جهانی را کار بسیار مهمی دانسته و افزود: رصد شبهات و موضوعات و مسائل مستحدثه، بسیار مهم و لازم است؛ ولی نباید در این مرحله متوقف شود. باید این شبهات را جمع‌آوری و دسته‌بندی نمایید؛ موضوعات مهم آن را استخراج کرده و در اختیار محقّقان و پژوهشگران حوزوی مخصوصاً در سطوح بالا قرار دهید، تا پاسخ‌های علمی تحقیقی خود را در قالب پایان‌نامه و رساله‌های دکتری در اختیار شما برای تولید برنامه قرار دهند.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین علوی، مدیر این شبکه جهانی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این رسانه مهم دینی ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha