سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
درس اخلاق مدرسه علمیه ریحانة الرسول ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام اکبرزاده گفت: طلبه هرچقدر هم معنوی باشد به نماز اول وقت، نماز شب و اُنس با قرآن و ائمه(ع) نیاز دارد و هم باید معنویتش تقویت شود، هم علمیتش؛ طلبه ای که باسواد نباشد به درد امام زمان (عج) نمی خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام ناصر اکبرزاده امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه ریحانة الرسول(س) ارومیه که در این مدرسه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: طلبه باید اهتمام جدی به مطالعه وحفظ موضوعی قرآن کریم داشته باشد چرا که قرآن نورانیتِ وجودیِ انسان را تجلی می بخشد.

وی ادامه داد: طلاب علاوه برحفظ موضوعی قرآن، باید به تفسیر آیات نیز بپردازند چرا که با مراجعه به تفاسیر، موضوعات و نکات بسیار ناب و قابل توجهی به دست می آید که در زندگی انسان می تواند برخی از گره ها را باز کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: در آیه ۸۶ سوره مبارکه هود خداوند متعال می فرماید: بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ و اگر به تفسیر کلمه "بَقیةُ الله" دقت کنیم با سه معنی روبرو می شویم که بَقیَّةُ المال یعنی به آن اندازه ای که خداوند اجازه داده است و حلال می باشد اجازه کسب سود داریم و باید دقت کنیم چیزی که انفاق میکنیم برای خدا باشد و نیت دیگری در آن دخیل نگردد.

وی تصریح کرد: دومین معنی بقیة الله، بَقیَّةُ الاعمال می باشد و بعضی از عمل های ما بی ارزش وپوچ می باشد و باید اعمالمان برای خدا و صرفا برای جلب رضایت پروردگار عالم باشد تا ماندگار شده و ذخیره آخرت گردد.

حجت الاسلام اکبرزاده سومین معنی بَقیَّةُ الله را ولی الهی عنوان کرد و گفت: سومین معنی بقیة الله، اولیاءالله است و به معنی اخصش نیز امام زمان (عج) می باشد و در روایت نیز آمده که امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگام سلام دادن به حضرت ولی عصر(عج) "السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ الله فی اَرضِه " بگویم.

وی ادامه داد: طلبه هرچقدرهم معنوی باشد به نماز اول وقت، نماز شب و انس با قرآن و ائمه نیاز دارد و طلبه هم باید معنویتش تقویت شود، هم علمیتش و طلبه ای که باسواد نباشد به درد امام زمان (عج) نمی خورد.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی در پایان گفت: مهم ترین عامل تقویت معنویت داشتن علم و سواد کافی و وافی است و لذا برای رسیدن به رشد و نشاط معنوی و باطنی نیاز به معنویت و سواد و علم کافی داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha