شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

 نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: کاری که ایران و حزب‌الله لبنان انجام دادند کمک و مساعدت به مقاومت فلسطین بر اساس حکمت است و نباید تحت تاثیر احساسات با مسائل جهانی برخورد کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط دفتر امام جمعه زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی کمک خواستن از خداوند متعال برای توفیق انجام واجبات و ترک محرمات است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۵ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "وَ الْمَعْصُومِینَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الزَّلَلِ وَ الْخَطَاءِ بِتَقْوَاکَ ، وَ الْمُوَفَّقِینَ لِلْخَیْرِ وَ الرُّشْدِ وَ الصَّوَابِ بِطَاعَتِکَ ، وَ الُْمحَالِ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الذُّنُوبِ بِقُدْرَتِکَ ، التَّارِکِینَ لِکُلِّ مَعْصِیَتِکَ ، السَّاکِنِینَ فِی جِوَارِکَ" خدایا من را از کسانی قرار بده که با رعایت تقوای تو از خطا و گناه محفوظ مانده‌اند، با اطاعت تو موفق به انجام کار درست شده اند و با قدرتت بین آن‌ها و گناه‌ها فاصله انداخته‌ای و مرا از کسانی قرار بده که همه معصیت‌های تو را ترک کرده‌اند و زیر سایه رحمت تو به آرامش رسیده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: امام سجاد(ع) در این فراز سه خواسته مطرح می‌کند ابتدا محفوظ ماندن از گناه، لغزش و خطا آن هم با رعایت تقوای الهی، دوم دستیابی به رشد و کمال آن هم با اطاعت خداوند متعال و انجام واجبات الهی و سوم آرامش یافتن در سایه رحمت الهی آن هم با دوری از گناه به قدرت خداوند متعال.

وی به بیان چند نکته برگرفته از این فراز پرداخت و افزود: نکته اول همت بلند در دعاست چرا که امام درخواست دارد تا از همه گناهان، لغزشها و خطاها محفوظ بماند و راه محفوظ ماندن خدا ترسی، خودکنترلی و تقوای الهی است و اینکه انسان در تمام کارهای خود رضایت الهی را در نظر بگیرد و نکته دیگر این است که تقوا و ترک گناه تاثیر و تأثر متقابل دارد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: خواسته دوم توفیق خیر و خوبی است و چیزی برای انسان خوب است که منجر به رشد و کمال او بشود و انسان زمانی به رشد و کمال می‌رسد که در مسیر الهی گام برداریم و خداوند متعال از طریق قرآن کار و مسیر درست را برای ما نمایان ساخته است و زمانی می‌توانیم این راه درست را بیابیم و به خوبی کار کنیم که خداوند متعال را اطاعت و بندگی کرده و واجبات الهی را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در خصوص امام خمینی(ره) بیان می‌کنند که ایشان به دنبال انجام وظیفه بود و گروه‌های کارشناسی متعدد در عرصه‌های مختلف نداشت و هر چه را که وظیفه تشخیص می‌داد به آن عمل می‌کرد و خداوند متعال نیز کمک کرده و او را به مقصد می‌رساند. در ادامه حضرت آقا مثال می‌زدند که انجام تکالیف الهی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی است و انسان را به مقصد می‌رساند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: انجام واجبات و ترک محرمات دو بال پرواز و عروج به مقامات بالای معنوی و قدم اول در سیر و سلوک و قدم گذاشتن در مسیر معنویت است و در آیات و روایات بر آن تاکید شده است.

وی عنوان داشت: باید توجه داشته باشیم که توفیق انجام کار خیر و دوری از گناه به قدرت خداوند و به لطف الهی است و در این جهت نیازمند قدرت خدا و لطف الهی هستیم. آیت‌الله محامی افزود: خداوند متعال در قرآن این گونه بیان می‌کند: " وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ" این خداست که ایمان را در نزد شما محبوب قرار داده و دل شما گرایش به ایمان دارد و خداست که کفر و گناه را نزد شما ناپسند قرار داده و برای همین باید از خدا کمک بگیریم تا دوست دار ایمان باشیم و کفر و گناه را بد بدانیم نه اینکه خدایی نکرده از انسانیت خارج شویم و دل به کار بد ببندیم.

امام جمعه زاهدان گفت: نتیجه اجابت این دو خواسته انسان پاک، خوب و اهل کار خیر است که چنین انسانی در دنیا و آخرت در جوار الهی آرامش می‌یابد و طبق آیه "المؤمن کالجبل الراسخ لا تحرکه العواصف" و آیه "أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ" مومن مثل کوه استوار است و مصیبت‌ها او را متزلزل نمی‌کند و با نام و یاد خداست که دل‌ها آرام می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی و حفظ فرد و جامعه تلاش برای رشد علم، عقلانیت و بیداری و هوشیاری مردم و جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: همچنان شاهد حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین هستیم اما جامعه جهانی اقدام عملی برای جلوگیری از این حملات وحشیانه انجام نداده است و مردم راهپیمایی و اظهار همدردی کرده‌اند اما دولت‌ها در این جهت اقدام عملی صورت نداده‌اند.

امام جمعه زاهدان افزود: مقاومت فلسطین با حمله‌ برق‌آسایی که داشت ضربه‌ کاری به رژیم صهیونیستی وارد کرد و حیثیت و اعتبار نظامی و اطلاعاتی او را بر باد داد و اکنون هم با مقاومت مظلومانه و دلیرانه خود باز هم حیثیت و اعتبار رژیم صهیونیستی را بر باد داده و باطن وحشی، خون خوار و غیر انسانی این دولت غاصب را به جهانیان نشان داده است.

وی ادامه داد: مقاومت فلسطین در این اقدام دستاوردهای متعددی داشت به گونه‌ای که ضربه سهمگینی به ارتش اسرائیل وارد کرد، جمع زیادی از آن‌ها را کشت و عده زیادی از شهرک نشینان را به اسارت گرفت و توانست بسیاری از تجهیزات نظامی آن‌ها را از بین ببرد و مقدار زیادی از صلاح ها را به غنیمت ببرد و توانست به برخی مقرهای موساد وارد شود و بسیاری از اسناد محرمانه و تجهیزات مخابراتی آن‌ها را با خود ببرد و بسیاری از دستگاه‌ها و رادارهای آن‌ها ‌را از بین برد و با این کار ضعف اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به دنیا نشان داد و رژیم صهیونیستی نتوانست به این عملیات پی ببرد و مانع این اقدام شود.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: این اقدام مقاومت فلسطین مسئله فلسطین را در صدر اخبار جهانی قرار داد و دل‌های مردم را متوجه مظلومیت مردم فلسطین کرد و این اقدام نفاق برخی از دولت‌های عربی و غیر عربی و مراکز مدعی حقوق بشر را نشان داد که چگونه در این جهت سکوت کرده‌اند و اقدامی برای دفاع از حقوق بشر انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: با یک سیاست دوگانه مواجه هستیم اینکه به ادعای حقوق بشر در بسیاری از کشورها آشوب ایجاد می‌کنند اما در برابر این نسل کشی که در برابر دیدگان همه صورت می‌گیرد هیچ اقدامی نمی‌شود و حتی به گونه‌ای است که برخی علیه اسرائیل شعار می‌دهند، اما بازهم به صهیونیست‌ها کمک می کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: این اقدام گروه مقاومت سبب شد روند عادی سازی روابط دولت‌های به ظاهر اسلامی با دولت غاصب اسرائیل متوقف شود و فضای کنونی به گونه‌ای نیست که دولت‌ها بتوانند به دنبال برقراری رابطه با اسرائیل باشند.

وی افزود: مقاومت با موشک باران شهرهای رژیم صهیونیستی امنیت را از آنها سلب کرد چنانچه که آنها بیش از هفتاد سال امنیت را از مردم فلسطین سلب کرده بودند که کاری بزرگ بود و دستاوردهای بزرگی داشتند.

امام جمعه زاهدان بیان داشت: چهارشنبه۲۴ آبان روز بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی و نیز روز کتاب، کتابخوانی و کتاب‌دار نامگذاری شده و این مرد بزرگ دوران معاصر عمرش را در تحصیل علم، تهذیب نفس و آموزش و تربیت صرف کرد و مردان بزرگی از جمله شهید مطهری، مرحوم علامه حسن زاده آملی و آیت‌الله العظمی جوادی آملی را تربیت کرد و تألیفات متعددی هم دارد از جمله تفسیر شریف المیزان است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: کتاب یار مهربان، گنج به جا مانده از گذشتگان و میراث ارزشمند ماندگار است و خواندن کتاب‌های مفید منجر به رشد علم، عقلانیت و فکر مردم جامعه خواهد شد. وی افزود: متاسفانه وسایل ارتباط جمعی و برنامه‌های رایانه‌ای سبب سرگرمی مردم به خصوص نسل جوان شده و سرانه کتابخوانی در جامعه بسیار کم شده و باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم تا یک نسل کتاب‌خوان، فرهیخته و با بصیرت داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی عنوان کرد: خوشبختانه پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و ۲۵ محرم سالروز قیام تاریخی مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) در تقویم رسمی ایران ثبت شد که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و افتخارات مردم ما در سیستان و بلوچستان در تقویم رسمی ایران ثبت شود و از این اقدام صورت گرفته سپاسگزار هستیم.

امام جمعه زاهدان با اشاره به دیدار مردم استان با مقام معظم رهبری در بیستم شهریورماه سال جاری عنوان داشت: مقام معظم رهبری در این جلسه فرموند: "در تحولات جهانی دولت‌ها باید هوشیار باشند و گرنه ضربه می‌خورند" و در ادامه حدیثی از امام علی(ع) را نقل کردند: رمَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ" اگر کسی در میدان جنگ بخوابد دشمن نمی‌خوابد و از خواب غفلت او استفاده کرده و ضربه می‌زند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: مقام معظم رهبری به بیان دو مثال پرداختند ابتدا قرن هجدهم و استعمار انگلیس در مرکز و شرق آسیا که باعث شد تا ۲۰۰ سال دچار عقب ماندگی شوند و مثال دوم نیز پس از جنگ جهانی اول و دوم که غفلت مردم و دولت‌های غرب آسیا سبب گرفتاری به استعمار انگلیس و آمریکا و عقب افتادگی ۱۰۰ ساله شد.

امام جمعه زاهدان گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: "اکنون در آستانه تحول هستیم و یا تحول شروع شده و باید هوشیار باشیم و نشانه این تحول ابتدا افول قدرت‌های استکباری و دوم سربرآوردن قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی جدید است.

وی گفت: در گذشته آمریکا گاهی با فرستادن یک مامور به ایران دولت جدید ایجاد می‌کرد و دست به کودتا می‌زد اما در ده سال اخیر ندیده‌ایم که آمریکا بتواند در کشوری دست به این کارها بزند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به بیان چند مثال پرداخت و اظهار داشت: نمونه این تحولات اصل پیروزی انقلاب اسلامی و سپس ایستادگی و مقاومت در دوران دفاع مقدس علیرغم خواست دشمن است و نمونه دیگر عقب نشینی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی و ارتش آمریکا از افغانستان است.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی و ارتش آمریکا به افغانستان حمله کردند اما در برابر مقاومت مردم مسلمان افغانستان شکست خوردند و مجبور به ترک این کشور شدند.

وی افزود: نمونه دیگر شکست اسرائیل و حامیانش در ایام مختلف در برابر جبهه مقاومت است زیر نقشه آمریکا، اروپا و انگلیس ساقط ساختن دولت سوریه و ضربه به جبهه مقاومت بود که ده سال در این جهت تلاش و سرمایه‌گذاری‌های کلانی داشتند اما نتوانستند موفق شوند و در مقابل جبهه مقاومت و نفوذ منطقه‌ای ایران اسلامی روز به روز تقویت شد که نشان دهنده تحولات جدید است و به تعبیر مقام معظم رهبری باید در این جهت هوشیار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: مقاومت فلسطین کار خود را شروع کرد و ایران اسلامی و مقام معظم رهبری از گذشته اعلام کرده بودند که هر چه بتوانیم جبهه مقاومت را یاری می‌کنیم و درباره سردار شهید قاسم سلیمانی هم فرمودند شهید سلیمانی توانست غزه را مسلح کند و فرمودند کرانه باختری هم باید مسلح شود و حزب‌الله لبنان‌ هم تا جایی که توان داشته حمایت کرده است.

امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت باید حکیمانه و بر اساس حکمت باشد و کاری که ایران و حزب‌الله لبنان انجام داد کمک و مساعدت به مقاومت فلسطین اما بر اساس حکمت است چرا که استقلال آن‌ها باید حفظ شود و نشان داده شود که مقاومت فلسطین روی پای خود ایستاده چرا که آمریکا و اسرائیل سعی دارند اعلام کنند این افراد فلسطینی نیستند بلکه ایادی ایران و جاهای دیگر هستند و حکمت اقتضا می‌کند اجازه ندهیم که تبلیغات دشمن تحقق پیدا کند.

وی گفت: دشمن دنبال این است که پای ایران و لبنان‌ به این جنگ باز شود تا بتواند عقده‌های خود را خالی کند و ما باید هوشیار باشیم چرا که برخی از سر احساسات هنگام حمله آمریکا به صدام خواهان کمک به صدام و جنگ با آمریکا بودند اما حکمت مقام معظم رهبری مانع از این اقدام شد و ایران را از یک جنگ خانمان‌سوز نجات داد و یا در دوره قبلی طالبان عده‌ای برای درگیری با طالبان لشکر کشی کردند و باز مقام معظم رهبری با حکمت خود جلوی این حرکت را گرفت و باید هوشیار باشیم و با احساسات با مسائل جهانی برخورد نکنیم و انتظارمان بر اساس حکمت باشد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: دبیرکل حزب‌الله لبنان هم عنوان کرد که پرونده باز است و اگر نیاز باشد ممکن است کمک‌های بیشتری هم داشته باشیم که این اقدام بر اساس حکمت است و نباید دچار احساسات شویم چرا که متاسفانه برخی تحت تاثیر احساسات یا برخی اهداف دیگر شبهه ایجاد می‌کنند که چرا حزب‌الله لبنان کاری نکرده و این در حالی است که به گفته سید حسن نصرالله یک سوم قدرت نظامی اسرائیل در جنوب لبنان و شمال اسرائیل با حملات و درگیری آن‌ها مشغول شده اند و باید مشخص شود این نامادری‌هایی که مدعی مهربانی بیشتر از مادر هستند خودشان برای دفاع از فلسطین چه کرده‌اند و حتی برخی افراد هم گاهی به حمایت از اسرائیل و سرزنش جبهه مقاومت سخن گفته‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha