دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
تصاویر/ مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) غدیریه اصفهان

کارشناس مذهبی گفت: آن چیزی که سبب فضیلت و قرب است و بر دیگران ولایت پیدا می کند و حتی ممکن است بر امامان عصر خود حجیت یابد، زنانه و مردانه ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حامد کاشانی شامگاه یکشنبه در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در غدیریه دیانی اصفهان با اشاره به ایثار همه جانبه پیغمبر اکرم(ص) برای هدایت انسان ها اظهار داشت: پیغمبر اکرم(ص) از همه داشته های خود برای هدایت ما گذشت، لذا هر جا مشکل امنیتی و سختی بود امیرالمومنین (ع)سپر می شد و در جایی که مسیر هدایت نباید قطع می شد، زهرای اطهر(س) سپر شد.

کارشناس مذهبی با بیان مقدمه ای در خصوص عدم تمایل خداوند و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در معرفی افراد به اسم و رسم گفت: انسان در معرض نگاه، از همه جهت در خطر قرار می گیرد و در لبه تیغ و تیز سقوط قرار خواهد گرفت، لذا برخی از اولیاء خدا زمانی که می خواستند توصیه کنند، می فرمودند نیاز نیست هر کاری کردید همه متوجه آن شوند و یا اهل بیت می فرمودند: " احْثُوا فِی‏ وُجُوهِ‏ الْمَدَّاحِینَ‏ التُّرَاب".

وی افزود: از این رو پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) فردی را تا هدف خاص و کار بزرگی نبود مطرح نمی کردند و نمونه بارز آن در قرآن کریم مادران انبیاء هستند که به جز یک مورد، اسامی مادران انبیاء معلوم نیست و علت اصلی آن نیز این است که نخواستند مطرح شوند .

کاشانی با اشاره به تصریح پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار در معرفی حضرت صدیقه طاهره(س) گفت: فردی که سیره اهل بیت را می شناسد، می داند آنها به جز موارد استثنا بنا ندارند کسی را معرفی کنند و تمرکز بر معرفی نیز تنها برای صدیقه طاهره(س) است.

وی اضافه کرد: نویسنده غیرمسلمان ویلفرد مادنون پس از تحقیق، کتابی نوشته و در آن می گوید اگر پیامبر مسلمانان؛ جانشین داشته باشد، آن جانشین علی (ع) است ، اما دو سال قبل اظهار داشت جانشین پیامبر، فاطمه زهرا(س) است، زیرا پیامبر(ص) عباراتی درباره این دختر بیان فرموده که در تکرار و کمیت و در کیفیت استثنایی است ، اما این سخن از یک جهت درست و از یک جهت اشتباه است.

وی با تاکید بر تعدد روایات پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت زهرا(س) تصریح کرد: این عجیب بودن تعداد زیاد و عمیق بودن و عظمت روایت فضایل برای نویسنده ای که پیش فرض ندارد و مسلمان نیست به چشم آمده است و این تعداد روایت و عظمت فضیلت را به اشتباه تطبیق به جانشینی کرده است.

کاشانی با اشاره به کتاب الحجه شیخ کلینی و آوردن برخی از روایات پیرامون حضرت زهرا(س) در این کتاب عنوان کرد: رشد، مردانه یا زنانه نیست و کمالات الهی و ولایت، زنانه و مردانه ندارد و ولایت به معنای قرب به خدا و فردی که قرب به خدا پیدا کند ، خداوند به آن توانایی هایی می دهد.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که سبب فضیلت و قرب است و بر دیگران ولایت پیدا می کند و حتی ممکن است بر امامان عصر خود حجیت یابد، زنانه و مردانه ندارد.

کاشانی عنوان کرد: تکرار خلاف حکمت است، مگر آن که یک غرض بزرگ وجود داشته باشد ، لذا پیامبر اکرم(ص) بارها به حیاط مسجد می آمد و به درب خانه حضرت علی(ع) و صدیقه طاهره(س) اشاره می کرد و می فرمود: هر کس با آنها در جنگ باشد با من در جنگ است.

کارشناس مذهبی با بیان این که تکریم حضرت زهرا(س) یک امر جدی است گفت: پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت صدیقه طاهره مسائل عجیبی می فرمود به عنوان مثال به امیرمومنان(ع) می فرمود:"علی جان فاطمه دستور می دهد اطاعت کنید" و یا زمانی که امیرمومنان می خواستند حضرت زهرا را صدا کنند از عبارت "یا سیدتی" استفاده می کردند، لذا این عبارات طبیعی نیست و تکریم صدیقه طاهره(س) یک برنامه جدی است.

وی افزود: باید درباره این مسئله فکر کرد که این میزان معرفی غیر طبیعی برای کدام مسئولیت حضرت زهرا(س) بوده است و یا در روایت است که پیامبر فرمود: " لَوْ کَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً هَیْئَةً لَکَانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ‏ هِیَ‏ أَعْظَمُ "اگر قرار بود همه زیبایی ها و کمالات وجودی و مکارم اخلاق در یک جا باشد، آن در فاطمه است، یعنی عنصر ، شرافت و کرامت فاطمه (س) با دیگران فرق می کند.

کاشانی امر ازدواج حضرت زهرا را یک ازدواج استثنائی در عالم عنوان کرد و ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود فردی که در این ازدواج اعتبار گرفته علی (ع) است لذا فرمود " لَوْ لَا أَنَ اللَّهَ خَلَقَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَمْ یکنْ لِفَاطِمَةَ کفْوٌ عَلَی ظَهْرِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ" و یا در مورد دیگری فرمود ازدواج با حضرت زهرا نشانه برتری نسبت به سایر انبیاء است؛ زیرا فردی که برتر از انبیاء است کفو حضرت زهرا(س) است و یکی از ادله های امامت امیرمومنان(ع) و برتری حضرت، ازدواج امام با صدیقه طاهره(س) است.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در جمیع مراتب، عفت مطلق داشت و نتیجه این شد که فرزندان حضرت، بهشتی هستند واین روایت برای فرزندان بی واسطه حضرت است، یعنی این مادر کسی را که پرورش دهد حسن بن علی و حسین بن علی می شود و شرافت و طهارت آنها از مادر است.

کاشانی خاطر نشان کرد: از همین جهت است زمانی که فاطمه زهرا(س) خطبه خواند مدینه تکان خورد، زیرا سخن حضرت، سخن پیامبر است و عظمت کار آنجا است که حضرت زهرا خود را در راه امیرالمومنین (ع) خرج کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha