یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
هفدهمین جلسه اخلاق و نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد در سال 1402

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد، با استناد به روایات امام جواد(علیه السلام)، اعتماد به خدا و بی نیازی از مردم را از عوامل پیشرفت و عزت انسان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد صبح امروز در هفدهمین جلسه اخلاق و نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد در سال ۱۴۰۲ ضمن تبریک میلاد حضرت جواد الائمه (علیه السلام) به خطبه ای از حضرت اشاره و بیان کرد: ماه رجب ما با فضیلتی است که رحمت های الهی در این ماه نازل می شود و انسان می تواند با انجام اذکار و اعمال این ماه از برکات و رحمتهای الهی در این ماه بهره ببرد.

وی افزود: ماه رجب ماهی است که میلاد بعضی از ائمه اطهار (علیهم السلام) در این ماه می‌باشد از جمله میلاد امام جوادالائمه (علیه السلام) در دهم این ماه و میلاد حضرت امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در ۱۳ ماه رجب، که این اعیاد را به همه محبّین اهل بیت تبریک عرض می کنم.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد در ادامه بیان داشت: امام جواد در سال ۱۹۵ ه ق در مدینه بدنیا آمدند و در سال ۲۲۰ ه ق به دستور معتصم عباسی و توسط همسرش ام فضل با خوراندن زهر، به شهادت رسیدند و ایشان نزدیک به ۱۷ سال امامت کردند و در کتاب مشارق الانوار منقول است که حضرت رضا(علیه السلام) وقتی به شهادت رسیدند، حضرت جوادالائمه(ع) به مسجد رسول الله آمدند و منبر رفته و این چنین خود را معرفی فرمود:"اَنَا مُحَمَّدُ بِنُ عَلِیَ الرِّضا اَنَا الْجَوَادُ اَنَا العَالِمُ بَاَنْسَابِ النَّاسِ‌ فِی الاَصْلاَبِ اَنَا اَعْلَمُ بِسَرَ ائِرِ کُمْ وَظَوَاهِرِ کُمْ‌ وَمَا اَنْتُمْ سَائِرُونَ اِلَیهِ. عِلْمٌ مُنِحنا مِنْ قَبْلِ خَلْقٍ وَبَعْدَ فِنَاءِ السَّمَوَاتِ وَالاَرضَیِن وَلَوْلاَ تَظَاهُرُ اَهْل الْبَاطِلِ وَدَوْلَةُ اَهْلِ الضَّلالِ وَشَوْبُ اَهْلِ الشَّکِّ لَقُلْتُ قَوْلاً مِنْهُ الْأوَلوُنَ وَ الآخِرُونَ ثُمَّ‌ وَضَعُ یَدَهُ الشَّرِیفَةِ عَلی فیهِ وَقَالَ یَا مُحَمَّدُ أصْمُتْ کَما صَمَتَ آبَاؤُکَ مِنْ قَبْلِ"( بحار الانوا ر ج ۱۱ ص ۷۹)؛ من محمد بی علی جواد هستم و عالم به نسبهای همه مردم می باشم چه مردمی که به دنیا آمده اند و چه مردمانی که هنوز به دنیا نیامده اند . من داناتر و عالم ترم از خود شما به ظواهر و باطنهای شما، و این علم را قبل از خلقت عالم هستی داشته ایم و بعد از فنای عالم هستی این علم را داریم واگر تظاهرات اهل باطل و دولت های باطل بر علیه ما نبود و اگر مردم عوام و شکهای آنان وجود نداشت چیزهایی را بیان میکردم که همه از بیان آن در شگفت می شدند.

وی ادامه داد: بنا بر روایت، در این لحظه امام جواد(علیه السلام) دست خود را بر دهان خود نهادند و فرمودند: ساکت باش همچنان که پدرانت ساکت بودند. مقام اهل بیت علیهم السلام و علم آنان این گونه است که اگر لب به سخن بگشایند انسان در شگفت خواهد شد و لذا ائمه ما واسطه فیض این عالم هستند و از جایگاه رفیعی در نزد خداوند برخوردارند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی در ادامه به چند روایت از امام جواد(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: از میان روایات فراوانی که در کتب روایی شیعه از آن بزرگوار نقل شده، دو روایت را بیان می‌کنم. ان شاءالله تذکری برای ما باشد و ما بتوانیم با عمل به این روایات در مسیر حضرات معصومین قرار گیریم؛ در روایتی حضرت اعتماد به خدای متعال را بهای هر چیز گرانبها و نردبان برای هر جای بلندی می دانند " اَلّثِقَةُ بِاللَّهِ تَعالی ثَمَنٌ لِکُلِّ غَالٍ وَسُلَّمٌ اِلی کُلِّ عَالٍ "( روضه بحار ج ۲ ص ۳۶۵).

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم عزت را بدست آوریم، حضرت عزت مؤمن را در بی نیازی از خلق می دانند چنانچه فرمودند: "عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِنَاهُ عَنِ النَّاسِ" (روضه بحار ج ۲ ص ۳۶۵ )؛ لذا دو نکته مهم اعتماد به خدا و بی نیازی از مردم دو کلید واژه مهمی است که قطعا با رسیدن به آن می توانیم بر بلندای پیشرفت و عزت قرار بگیریم و امیدواریم خداوند متعال ما را در این امر مهم و در این ماه رجب توفیق عنایت فرماید که جز به خودش اعتماد نکنیم و خود را بی نیاز از خلایق بدانیم.

در پایان این نشست، هر کدام از معاونین به مسائل روز مدارس استان پرداخته و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

اعتماد به خدا و بی‌نیازی از مردم عامل پیشرفت و عزت انسان است

اعتماد به خدا و بی‌نیازی از مردم عامل پیشرفت و عزت انسان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha