چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
آیت‌الله علی ارومیان

بزرگداشت آیت‌الله علی ارومیان با حضور علما و نمایندگان بیوت مراجع‌تقلید و مردم بصیر قم در حسینیه دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، بزرگداشت آیت‌الله حاج شیخ علی ارومیان(ره) عصر پنجشنبه با حضور علما و نمایندگان بیوت مراجع‌تقلید و مردم بصیر قم در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد.

ببینید:

تصاویر مراسم بزرگداشت آیت الله علی ارومیان (ره)

در این مراسم حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدحسین مؤمنی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی نورانی می‌فرمایند: «إنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْعَقْلِ التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّزَوُّدَ لِسُکنَی الْقُبُورِ وَ التَّأَهُّبَ لِیوْمِ النُّشُور» از خانه فریبنده دنیا دل کندن، رو کردن به سرای جاودانه، توشه‌گیری برای خانه قبر و آمادگی برای روز رستاخیز از علامات و نشانه‌ای عقل این است.

وی افزود: زیاد سخن گفتن و کمتر اندیشیدن نور عقل را کم‌فروغ می‌کند. بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین(ع): انسانی که زیاد سخن بگوید، کمتر فکر می‌کند و کسی که کمتر فکر کند، خطاهایش زیاد می‌شود و هرکسی خطاهایش زیاد شود، حیا در او از بین خواهد رفت، و هر کس حیائش از بین رود، رکنی از ارکان ایمان را از دست خواهد داد و به شیطان مجسم مبدل خواهد شد.

استاد حوزه گفت: توجه و پرداختن به شهوت از دیگر مؤلفه‌های مؤثر بر کاهش نور عقل است. شهوت جنسی، شهوت خوردن و خوابیدن و نیز شهوت شهرت و مقام از برجسته ترین شهوت‌های زیاده‌طلبی است که نور عقل را از بین می‌برد.

وی گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: انسان عاقل انسانی است که در صدد کسب رضایت الهی باشد و فقط بندگی خدا را بکند. انسان عاقل در صدد کسب آخرت است و جز برای آخرت و رضای خدا قدمی بر نمی‌دارد. این عقل است و سرمایه‌گذاری برای آخرت است.

کارشناس مذهبی بیان کرد: زیاد سخن گفتن و کمتر ذکر خدا را بر زبان جاری ساختن از دیگر ویژگی‌های انسان جاهل است. مسخره کردن و استهزاء دیگران از نشانه‌های جهل آدمی است.

آیت‌الله علی ارومیان سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.

او از شاگردان آیت‌الله میرزا مسلم ملکوتی بود و در نجف اشرف نیز نزد آیات عظام سیدمحمود شاهرودی، سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم، سیدعبدالله شیرازی و امام خمینی (ره) بهره‌ بُرده است.

آیت‌الله ارومیان پس از پیروزی انقلاب، دوره‌های اول و دوم نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی بود، مدتی امامت جمعه میانه را برعهده داشت و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های دوم و سوم و عضویّت در دفتر استفتائات مقام معظّم رهبری از دیگر مسئولیت‌های او بود.

آیت الله ارومیان در عین حال پدر سه شهید به نام‏‌های مهدی، رضا و محسن ارومیان هست. فرزند چهارم ایشان نیز در درگیری با منافقین جانباز شده‌ است.

کتابخانه هفت هزار جلدی آیت‌الله ارومیان در سال۱۴۰۰ به بارگاه امامزاده سیدمحمد(ع) مراغه اهدا شد؛ از این عالم بزرگوار همچنین آثاری چون چهارجلدی «تنقیح‌الاصول» آیت‌الله خویی، «کتاب‌الصوم»، «قطره‌ای از دریا»، «راه رستگاری» و «فلسفه روزه در اسلام» به یادگار مانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha