چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
بقیع

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس گفت: تخریب قبور ائمه بقیع در سال ۱۳۴۴ هجری قمری مصادف با ۱۳۰۶ هجری شمسی به وقوع پیوست که قلوب عاشقان اهل بیت علیهم‌السّلام را به آتش کشید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس، مدیر حوزه علمیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در یزد با بیان ابن مطلب که تخریب قبور ائمه بقیع زخمی است بر جان مسلمانان که التیام نمی یابد، عنوان کرد: تخریب قبور ائمه بقیع در سال ۱۳۴۴ هجری قمری مصادف با ۱۳۰۶ هجری شمسی به وقوع پیوست که قلوب عاشقان اهل بیت علیهم‌السّلام را به آتش کشید.

وی ادامه داد: وهابیت تکفیری در حرکتی ظالمانه، به قبرستان بقیع هجوم برده و حرم ائمه بقیع را تخریب کرد که البته این اقدام وهابیت بی سابقه نبود بلکه در حمله نخست که در سال‌های ۱۲۱۸ تا ۱۲۲۱ هجری قمری، اتفاق افتاد، پس از یک سال و نیم محاصره و ایجاد قحطی در مدینه، وارد شهر شده و به جز حرم پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله دیگر بارگاه‌ها را از بین بردند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: این اقدام اگرچه در وهله نخست یک حرکت بی پایه از یک گروه تندرو فاقد عقلانیت به نظر می رسید، اما با کالبد شکافی این واقعه دردناک، به یک جریان فکری گسترده پی خواهیم برد که نه تنها برای شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) خطرناک است، بلکه در آینده‌ای نه چندان دور، تمام جامعه بشری را گرفتار خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: امروز پیدایش گروهک‌های تروریستی همچون داعش، نتیجه همان افکار افراطی است؛ اگرچه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: «جریانی که امروز به نام داعش شناخته می‌شود، یکی از فروع شجره‌ی خبیثه‌ی تکفیر است و همه‌ی آن نیست.»

استاد حوزه علمیه یزد بیان کرد: تخریب این قبرستان تنها محدود به دشمنی با شیعه نبوده است چرا که قبلاً بارگاه‌ها توسط اهل سنت ساخته شده و مورد احترام همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بود، اما طیفی از وهابیت که در سال ۱۳۴۴ هجری قمری در حجاز به قدرت رسیدند، به دلیل داشتن افکار سلفی‌گری، به تخریب این اماکن مورد احترام شیعه و سنی اقدام کردند.

وی در مورد اعتقادات سلفی‌ها، گفت: ادعای این افراد این است که به «سَلَف صالح» یعنی به صحابه حضرت رسول(ص) اقتدا می‌کنند اما تفکرات آنها از افکار «ابن‌تیمیه» است که از علمای بلاد شام بوده و در عصر خود نیز مورد نفرت علمای اهل سنت قرار ‌داشته‌ و به زندان محکوم شده بود. اما محمدبن‌عبدالوهاب دو قرن و نیم پیش دوباره افکار ابن تیمیه را احیا کرد و به نام وهابیت چون منتسب به محمدبن‌عبدالوهاب بودند به وهابی‌ها شهرت یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس با تأکید بر اینکه دولت‌ وهابی همچنان به دنبال تخریب حرم حضرت رسول(ص) است، اظهار کرد: دست‌آویز این افراد حدیثی است که مدعی هستند «ابی‌الهیاج» از حضرت علی(ع) نقل کرده و در آن مطرح کرده است که هر جا رفتی و قبری دیدی آن را صاف کن، این روایت روایت صحیح المنبعی نیست، در حالی که ما روایات مستند زیادی در مورد زیارت حضرت رسول(ص) از قبور و ترمیم قبور داریم.

وی ادامه داد: حضرت رسول(ص) قبر حضرت حمزه را ترمیم و زیارت می‌کرد و این روایات با عمل پیامبر(ص) در تناقض قرار دارد؛ گروه‌های زیادی از راویان معتبر نیز در مورد توصیه پیامبر اکرم(ص) به زیارت قبور تصریح دارد و حتی وقتی پیامبر(ص) عثمان بن مظعون یکی از اصحاب حضرت رسول(ص) را در بقیع دفن کردند، با یک سنگ بزرگ این قبر را علامت‌گذاری کرد و مروان‌بن حکم در زمان خلافت خود این سنگ را برداشت که این اقدام وی باعث اعتراض مردم شد، یعنی اولین کسی که به قبور حمله کرد مروان‌بن‌حکم بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha