شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
محمد هادی‌زاده، معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی

حوزه/معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی گفت: عواملی از جمله مصرف سیگار، قلیان والکل، کم بچه دار شدن و شیرندادن باعث شیوع سرطان سینه می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمد هادی‌زاده، معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در حاشیه برگزاری سمینار روز جهانی ماما که به همت موسسه مشاوره و توانمندی سازی مامایی رسا در سالن همایش شهید شاهرخ ضرغام عصر روز گذشته برگزار شد در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: زنان اساس خانواده‌ها هستند و سرطان پستان خیلی شایع هست که بایستی نگاه ویژه ای به آن شود.

فوق تخصص جراحی زیبایی و ترمیمی بیماریهای پستان در خصوص شیوع سرطان سینه در ایران و کمک ماماها در پیشگیری از این سرطان افزود: سرطان سینه در تمام دنیا اولین سرطان خانم ها هست و متاسفانه در ایران هم به همین منوال می باشد.

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به عوامل این سرطان اشاره کرد و گفت: عواملی از جمله مصرف سیگار، قلیان و الکل، مثل کم بچه دار شدن و شیر ندادن باعث شیوع این سرطان می شوند که در دهه آینده توقع خیلی بیشتر شدن این سرطان میرود.

هادی زاده مصرف بی رویه فست فودها را نیز عاملی برای شیوع این سرطان دانست.

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به عواملی که باعث بیشگیری از ابتلا به سرطان سینه اشاره کرد و افزود: اولین بحث این است که ما تشخیص زودرسی داشته باشیم و مشکلی که در ایران داریم که تشخیص این سرطان، خوب و به موقع انجام نمیشود.

هادی زاده در ادامه گفت: ما بایستی آموزش های لازم را به بیمارها بدهیم که خودشان توانایی زود تشخیص دادن را داشته باشند که باعث میشه هم سینه هاشون بماند و هم عمل جراحی راحتری داشته باشند و حتی احتمال اینکه نیازی به شیمی درمانی نداشته باشند، هست و هزینه های دولت پائین تر می آید و در نتیجه طول عمر بهتر و طولانی تری خواهند داشت.

وی درباره پیشنهاد به ماما در این خصوص بیان داشت: ما بایستی ماماها را توانمند بکنیم و دولت هم نگاه ویژه ای به بخش خصوصی و دولتی داشته باشد که مرحله غربال گیری و آموزش به خانم ها توسط ماماها انجام شود و حتی معاینه اولیه نیز انجام دهند که تشخیص زودرس کمک شایانی می توانند انجام دهند.

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۴ موسسه ای تاسیس کردیم به نام موسسه پیشگیری از سرطان سینه که کاملا غیر انتفاعی و در غالب یک انجیو عمل میکند.

هادی زاده اظهار داشت: این موسسه تاکنون چندین سمینار آموزشی برگزار نموده است که دنبال این هستیم که ماماهایی در این زمینه فعالیتی دارند، بیمار می بینند را توانمند کنیم که به روز باشند البته خیلی از ماماها دانش دارند اما بایستی به کمک موسساتی که در این خصوص فعالتی دارند و اسپانسرهایی که توان کمک، همیاری و خدمت دارنددر به روز کردن ماماها کوشا باشیم که از وظایف ما هست.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha