چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
نشست خبری همایش بین‌المللی "ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین"

اختتامیه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین ۳۱ اردیبهشت‌ با سخنرانی رئیس جامعه المصطفی العالمیة در قم برگزار و از کتاب چکیده مقالات همایش رونمایی می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین ساجد رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی ظهر امروز ۲۶ اردیبهشت در جمع اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی "ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین" گزارشی از روند برپایی این مراسم ارائه کرد و گفت: اختتامیه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین ۳۱ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی رئیس جامعه المصطفی العالمیة در مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی قم برگزار و از کتاب چکیده مقالات همایش رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت رسانه در انتقال پیام، بر ضرورت بازشناسی تمام ظرفیت‌های علمی و فرهنگی تصریح و خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی به‌عنوان بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین دانشگاه اسلامی جهان، وظیفه تعلیم‌وتربیت دانش‌پژوهانی از ملیت‌های مختلف را بر عهده گرفته در بیش از ۶۰ کشور جهان حضوری فعال دارد.

رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین به سه حوزه دانشی مهم المصطفی اعم از علوم اسلامی، علوم‌انسانی و حوزه دانشی فرهنگ، زبان و ادبیات اشاره کرد و یادآور شد: مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی رویکردهای آموزشی و پژوهشی خود با ترسیم سه مدرسه فرهنگ ملل با ۲۲ زبان فعال، مدرسه مطالعات فرهنگی و مدرسه ادبیات و مترجمی دنبال می‌کند.

ساجد بر لزوم توجه به جایگاه پژوهش در کنار آموزش و اهمیت آموزش‌های پژوهش‌محور تصریح کرد و ابراز داشت: هم اکنون آثار و کتاب‌های جامعه المصطفی به ۴۰ زبان ترجمه می‌شود و در مسیر انتقال داشته‌های علمی به جهانیان توفیقات ارزشمندی را کسب نموده‌ایم.

وی در تبیین ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران اسلامی و امریکای لاتین، با اشاره به این که مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی در سنوات گذشته ظرفیت‌های فرهنگی و علمی نقاط مختلف جهان را بازشناسی نموده است، یادآور شد: ارائه آثار مبتنی بر تنوع زبانی همواره موردتوجه این مجتمع قرار داشته، در طول برپایی این همایش ۲۵ پیش‌نشست به ۵ زبان زنده جهان برگزار نموده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی احیای مرجعیت علمی در حوزه‌های مختلف زبانی و فرهنگی را رسالت و مأموریت این مجموعه دانست و یادآور شد: در همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و امریکای لاتین بیش از ۳۰ نفر از اساتید زبان‌دان حوزه‌های علمیه ضمن رصد تمام آثار ظرفیت‌شناسی فرهنگی و علمی ایران اسلامی، مقالات ارزشمندی را تدوین نمودند.

همایش بین‌المللی "ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین" در قم برگزار می شود

وی گزارشی از تدوین بیش از ۱۸۰ مقاله ارائه و اظهار کرد: مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی برای نخستین‌بار موفق شد تا با مجموعه‌های علمی و فرهنگی ۲۰ کشور آمریکای لاتین ارتباطات علمی و فرهنگی مؤثری برقرار کند.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی ضمن اشاره به انتشار مقالات برتر همایش در مجموعه‌ای از نشریات ISI، به اتقان علمی آثار این همایش اشاره نمود و خاطرنشان کرد: آرژانتین، ونزوئلا، برزیل، بولیوی، کوبا و کلمبیا بیشترین مقالات را به این همایش ارسال نمودند.

ساجد با بیان این که در یک سال گذشته پیش‌نشست‌های ارزشمند علمی با حضور فرهیختگانی از اندیشمندان منطقه امریکای لاتین برگزار شده است، اظهار داشت: درخواست سفرای کشورهای امریکای لاتین برای حضور در این همایش، خود گواهی روشن بر اثرگذاری ارزشمند علمی و فرهنگی همایش در این منطقه است.

وی به قرابت‌ها و اشتراکات فرهنگی ایران و منطقه آمریکای لاتین اشاره نمود و اذعان داشت: این پیش‌نشست‌ها و پیگیری‌ها ضمن بازشناسی ظرفیت‌ها، تقویت علاقه‌های فرهنگی را دنبال خواهد داشت؛ امیدواریم بعد از همایش بتوانیم محتواهای فاخری برای تقویت بعد همکاری‌های علمی و فرهنگی ملت‌ها ترسیم و ارائه نماییم.

رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین انقلاب اسلامی را داعیه‌دار و پرچم‌دار تقویت ارتباطات فرهنگی ملت‌ها توصیف نمود و ابراز داشت: گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان موردعلاقه مردمان منطقه آمریکای لاتین است؛ این همایش می‌تواند با شناسایی ظرفیت‌ها، ارتباط عمیق و پایدار علمی و فرهنگی میان ایران و کشورهای امریکای لاتین ایجاد نماید.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی بر اهمیت قالب‌بندی گفتمان انقلاب اسلامی ناظر به فهم تنوع مخاطبانی عرصه بین‌الملل تصریح نمود و ابراز داشت: حضور همایش بین‌المللی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران و امریکای لاتین در ترسیم ظرفیت‌های تمدنی بسیار مهم است.

وی در بخش پایانی سخنان خود اصحاب رسانه را مهم‌ترین پایه تبیین و ارائه محصولات علمی به مخاطبان جهانی توصیف نمود و اظهار داشت: امیدواریم با میدان‌داری اصحاب رسانه و صاحبان اندیشه و قلم بتوانیم ضمن تقویت ارتباطات، تبیین ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران در ارتباط با ملت‌ها را بیش از بیش موردتوجه قرار دهیم.

ساجد مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی را حلقه مفقوده حوزه علمیه قم در ارائه گفتمان ناب اسلامی در قالب‌های مختلف علمی و فرهنگی دانست و ابراز داشت: تربیت ۱۲۰۰ دانش‌پژوه زبان‌شناس از بیش از ۵۰ کشور جهان ظرفیت بسیار خاص و مهمی را پیش روی فعالیت‌های مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی ایجاد نموده است.

همایش بین‌المللی "ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین" در قم برگزار می شود

حجت‌الاسلام میرجعفری دبیر علمی همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین هم ضمن تقدیر از تلاش تمام همکاران برگزاری این رویداد بزرگ علمی و فرهنگی، بر اهمیت تقویت ارتباطات میان‌فرهنگی بین ایران و آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: مبنای فلسفی این همایش، مبتنی بر ارتباطات میان‌فرهنگی و تحت عنوان هم‌شناسی فرهنگی ترسیم شده است.

وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «یَا أَییّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاککمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاککمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا …» بر اهمیت هم‌شناسی به‌عنوان هدفی ارزشمند در راستای تجلی کرامت انسانی تصریح نمود و اظهار داشت: ظرفیت‌های خوب و نیک ملت‌ها را می‌توان به‌عنوان ارزش‌های فرهنگی موردتوجه قرار داد.

میرجعفری به پیشتازی کشورهای آمریکای لاتین از کشورهای اسلامی در حمایت از مظلومان جهان اشاره و اظهار کرد: در روزگاری نه‌چندان دور کشورهای امریکای لاتین تحت استعمار قرار داشتند؛ لذا سیراب‌شدنشان از تاریخ و فرهنگ ضد استعماری‌شان حمایت از مردم غزه را به دنبال داشته، منطقه امریکای لاتین را می‌توان سردمدار مبارزه با ظلم در جهان دانست.

وی مبارزه با امپریالیسم، مقاومت، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی را از اجزاء مهم فرهنگ زیستی مردم آمریکای لاتین برشمرد و گفت: این منطقه از ظرفیت بسیار بالای فرهنگی برخوردار بوده، هم‌افزایی فرهنگی میان ملت‌ها می‌تواند در ترسیم تمدن پویای فراگیر بین‌المللی مؤثر باشد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین ایران اسلامی را پرچم‌دار و پیش‌قراول حمایت از مظلومان جهان دانست و تصریح کرد: روحیه ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگی ایران و کشورهای آمریکای لاتین نهفته شده است.

میرجعفری در بخش پایانی سخنان خود علوم‌انسانی را مهم‌ترین بستر تقویت ارتباطات علمی توصیف نمود و ابراز داشت: در فضای رسانه‌ای امریکای لاتین تحت‌تأثیر مدیریت‌های رسانه‌های استکبار جهانی است؛ لذا در این منطقه شاهد تهمت، تحقیر، تخریب، تمسخر و توهین علیه اسلام، مسلمین و گفتمان انقلاب اسلامی هستیم؛ لذا تبیین، تفسیر، تشریح و تعمیق ارتباطات علمی و فرهنگی مهم‌ترین محرک تقویت هم‌شناسی ملت‌هاست.

همایش بین‌المللی "ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین" در قم برگزار می شود

دکتر محمد قربان‌پور دبیر اجرایی همایش نیز ضمن ارائه گزارشی از پیشینه برپایی همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین، بر اهمیت توجه به پیوندها و اشتراکات فرهنگی ایران و این منطقه اشاره کرد و گفت: اشتراکات و پیوند فرهنگی ایران و امریکای لاتین می‌تواند ظرفیت ارزشمندی را پیش روی تقویت پیوندهای تمدنی ایجاد نماید.

وی خروجی محوری و ارائه راهبردهای علمی و فرهنگی را از ویژگی‌های بارز همایش‌های مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی توصیف کرد و افزود: تقویت و توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی و میان‌داری مجموعه‌های فعال بین‌المللی در این راستا بسیار مهم و ضروری است.

در بخش پایانی این نشست از تندیس همایش بین‌المللی ظرفیت‌های ایران و آمریکای لاتین رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha