چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
بنیاد امامت

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اعاده جایگاه امامت در جامعه اسلامی و جامعه شیعی را نخستین اصل پرچم داری توصیف نمود و گفت: نه تنها در تشیع بلکه در بین اهل سنت نیز همیشه امامت به عنوان عنصر اصلی و اساسی منظومه فرهنگی اسلام شناخته می‌شده

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی د گردهمایی نمایندگان بنیاد بین‌المللی امامت در سراسر کشور بر اهمیت کسب توفیق خدمتگزاری مخلصانه و اهتمام مجدانه در راه بلند انتشار معارف امامت اهل بیت علیهم السلام تصریح نمود و اظهار داشت: بخش عمده صوت، صدا و صلابتی از امامت در کشور مرهون تلاش های فعالان معارف امامت است.

وی آماده سازی، پشتیبانی و زمینه سازی فعالیت های امامتی را از رسالت بنیاد بین المللی امامت دانست و با بیان این که کار اصلی انتشار فرهنگ امامت در استان های کشور اتفاق می افتد، اظهار داشت: اگر نتوانیم صف انتشار معارف امامت را تقویت کنیم، عملا تمام ذخایر علمی در حوزه های علمیه محبوس می ماند؛ اگر بخواهیم یکی از آسیب های امامت پژوهی در سده های گذشته حوزه های علمیه را برشماریم، این است که امامت از سطح نخبگان، اساتید و فضلا در بدنه اجتماعی کشور نفوذ و حضوری نداشته است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت ضمن اشاره به تلاش های سترگ مرحوم علامه امینی در خلق کتاب الغدیر، بر اهمیت سرریز شدن فرهنگ الغدیر در جامعه اسلامی تأکید نمود و ابراز داشت: اگر نتوانیم معارف بلند امامت را به سطح عموم جامعه و آحاد مردم برسانیم، شاهد طلیعه آثار فرهنگ امامت در جامعه نخواهیم بود.

وی با تاکید بر این که برای نشر معارف و تولید و توسعه عرصه امامت در سطح کشور، باید تلاش مضاعف و مجدانه ای را دنبال نماییم، خاطرنشان کرد: باید اندوخته های معارف بنیاد بین المللی امامت مبتنی بر رویکردهای تاسیس حوزه های نمایندگی در شهرستان ها، در بسترهای مختلف اجتماعی منتشر شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: هر کسی که می خواهد پرچم امامت را در صحنه امروز جامعه ایران بلند کند، باید ضمن موقعیت شناسی و بازشناسی آسیب‌های محیطی، متناسب با آن برنامه ای هدفمند را دنبال کند.

وی اعاده جایگاه امامت در جامعه اسلامی و جامعه شیعی را نخستین اصل پرچم داری توصیف نمود و با بیان این که نه تنها در تشیع بلکه در بین اهل سنت نیز همیشه امامت به عنوان عنصر اصلی و اساسی منظومه فرهنگی اسلام شناخته می‌شده، اظهار داشت: در حوزه اندیشه شیعه که اندیشه حقیقی اسلام، قرآن و سنت است، امامت رکن اساسی دین به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی امامت را اصل اساسی اسلامی و رکن قوی فرهنگ شیعی و اصل تعطیل ناپذیر در جامعه شیعه دانست و ابراز داشت: اساساً تشیع بر محور امام شکل گرفته و مختصات جامعه شیعی بر اساس امامت و هویت امامت تاسیس شده است. امامت رکن رسالت است، یعنی اگر امامت نباشد این دین اسلام نمی‌شود و اسلامییت دین ما به وجود امامت است.

وی با بیان این که نکته مهم مسئله امامت در غدیر همین مسئله اعلام رسمی و جدایی ناپذیری امامت از اصل دین است، خاطرنشان کرد: امامت جز جدایی ناپذیر دین در تلقی شیعی، بلکه می‌توانیم بگوییم در تلقی اسلامی‌ است و بزرگان و اصحاب علمای نخستین ما هر جا از امام صحبت کردند، امامت را جزء دین شمرده اند.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با بیان این که برخی از علما امامت را مرز ایمان و کفر نامیده اند و تصریح کرده اند که اگر قرار باشد ایمان برپا شود، امامت رکن آن است، اظهار داشت: امامت رکن حیات دینی شیعیان بوده، باور توحید قرآن شناسی و پیغمبر شناسی آنها از دریچه امامت بوده، فقه، زندگی و زیست دینی ایشان تابع امامت است.

امامت عنصر اصلی و اساس منظومه فرهنگ اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اعاده جایگاه امامت در ذهن و ضمیر جامعه شیعی را بسیار مهم و ضروری توصیف نمود و خاطرنشان کرد: امامت به عنوان اصل باید به عنوان نقطه حیاتی جامعه شیعه تلقی شود و شیعیان باید احساس کنند اگر در امامت و امام شناسی ضعف دارند؛ در تشیع و دینشان نیز مشکل ایجاد شده، طهارت حیات، ایمان و روح زندگی اش مخدوش شده است.

وی با بیان این که پژوهش های ما باید در ظرفیت‌های علمی‌اش پاسخگوی شبهات و رافع موانع اندیشه باشد، به مولفه های تضعیف ذهنیت و باور جامعه شیعی، به ویژه نخبگان شیعی در فروکاست جایگاه امامت اشاره نمود و اذعان داشت: در پژوهش‌هایمان باید بسته ای ویژه ناظر به پاسخ به شبهات این چنینی را فراهم نموده، بتوانیم این مبانی را از طرق مختلف فرهنگی در جامعه منتشر نموده، به اعاده حیثیت، جایگاه و منزلت امامت در جامعه شیعه جامه عمل بپوشانیم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت به بحث منشور امامت از زاویه واقعیت عینی فرهنگ امامت اشاره و با تاکید بر این که در عینیت جامعه ما بعد از اعاده جایگاه امامت، باید یک منشور امامت را در جامعه شیعه منتشر نماییم، خاطرنشان کرد: در منشور امامت، اصول محکمات و ارکان امامت به دور از افراط ها، تفریط ها و فارغ از سلیقه‌ها و برداشت‌ها به صورت استوانه رکین، اساسی و بنیادین مطرح می گردد.

وی تقصیر و غلو را مشکل عمده امامت پژوهی امروز در ایران و جهان اسلام دانست و ضمن اشاره به موضوع کوتاه آمدن از ضوابط، موازین، معیارها و مقامات، خاطرنشان کرد: گروهی بدون توجه به موازین دقیق معرفت الامام، مطالبی که به ذهنشان می‌رسد را مبتنی بر برداشت‌های شخصی در منابر شیعه و در بین عوام شیعه و در مقابل مخالفینی که قرار است تلقی صحیحی از امامت داشته باشند، منتشر می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تصریح کرد: بنیاد بین المللی امامت به عنوان نهاد مرجع امامت در کشور باید منشوری در باب امامت داشته، محکمات اصلی امامت و ویژگی های ضروری امام شناسی برای عموم جامعه را مطرح نماییم؛ دست کم ما در سطح کشور و در تخاطب با جامعه عمومی جامعه اسلامی وظیفه اولی و ذاتی ما نشر منشور محکم امامت است؛ لذا برداشت‌ها و اجتهادات فرعی باید در حوزه پژوهش و در بین علما و محافل علمی دنبال شود.

وی به تبیین وظایف و رسالت های معاونت پژوهش و معاونت فرهنگی در ترسیم منشوری برای امامت و تدوین نظام موضوعات امامت تصریح نمود و خاطرنشان کرد: اگر آموزه منشوری امامت را به جامعه ندهیم هاضمه جامعه برای پذیرش مرتبه بعد، توان نخواهد داشت و بسیاری از این انحرافات فرقه گرایی‌ و ادعاهای بیخود به این خاطر است که کسی که پله اول، دوم و سوم را درک نکرده، می خواهد به پله دهم بپرد، لذا هم خودش معرفت الامام حقیقی پیدا نمی کند و هم دیگران را از رسیدن به معرفت حقیقی امام دور میکند.

امامت عنصر اصلی و اساس منظومه فرهنگ اسلامی است

رئیس بنیاد بین المللی امامت افزود: ما به عنوان نهاد امامت موظفیم اصول اولیه که تاکنون بدان رسیده ایم و بزرگان و علمای ما گفتند را اولا تبیین و در سراسر کشور توسط اساتید و نهادهای بنیاد امامت منتقل کنیم. معاونت پژوهش منشور را تدوین و معاونت فرهنگی کمک کند تا این منشور در کشور تبلیغ و طی برنامه ۵ ساله به ادبیات عمومی فراگیر در کشور تبدیل کنیم.

وی بر اهمیت تربیت مدافعان امامت در گوشه گوشه کشور به عنوان مرزداران فرهنگ امامت تصریح نمود و اظهار داشت: مرابطون و مرزداران متخصص امامت، نه تنها عالم به فنون و عالم به منطقه‌اند، بلکه شیوه مقابله را می‌دانند و جریان رویارویی را می‌شناسند و به فنون مواجهه واقف هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی افزود: در سراسر کشور حداقل باید افرادی باشند که وقتی عالم شهر، روحانی مسجد، سازمان تبلیغات بدان مراجعه میکند، بتواند از مبانی و اصول امامت دفاع کند؛ باید ضمن شناسایی اولویت‌های هر منطقه کشور، برای هر منطقه استاد امامتی، فرد پاسخگو و تاثیرگذار که بتواند تدریس، مناظره و تبلیغ کند را همچون سلطان واعظین که منبر میرود و با مخالف و دوست می نشیند تربیت کنیم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت بر اهمیت توجه توامان به ظرفیت های نخبگانی حوزوی و دانشگاهی تاکید نمود و ابراز داشت: یکی از اشکالات بزرگ فرهنگ دینی دوران معاصر، بیرون رفتن عرصه فرهنگ دینی از حوزه‌های علمیه است؛ ما نمی‌گوییم فرهنگیان، دانشجویان و دانشگاهیان و دیگران در عرصه نشر امامت دخالت نکنند، بلکه تصریح داریم که کانون امامت باید حوزه علمیه باشد. لذا پایگاه اصلی ما حوزه و روحانیت و نظام آموزشی حوزه است؛ ولی از سایر ظرفیت‌ها نیز غفلت نمی کنیم.

وی بر اهمیت مشارکت حداکثری در عرصه فعالیت‌های امامتی در استان‌ها تصریح نمود و با تاکید بر این که سیاست بنیاد بین المللی امامت مشارکت حداکثری با نهادهای مختلف و گوناگون در عین صیانت از خطوط، ضوابط و جایگاه معرفتی و ارزشی است، ابراز داشت: بنیاد بین المللی امامت در این مشارکت هیچ قید و مرزی ندارد و اگر نهادی با رعایت ضوابط اصلی ولایت اهل بیت علیهم السلام و برائت از دشمنان، دنبال امامت باشد، با تمام اختلاف نظرها در زیر خیمه امامت قرار دارند. امامت نه اثباتاً و نه نفی جای خط کشی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت برنامه ریزی تصریح و با بیان این که کاری که توام با برنامه روشن نباشد به نتیجه نمیرسد، اظهار داشت: همکاری و همراهی با معاونین ستادی در پیشبرد دقیق و متوازن رویکردها و برنامه ها بسیار مهم و ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha