دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
.

حوزه/ مقامات بلندپایۀ جهان در پیام‌هایی جداگانه، شهادت حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند و با ملت ایران همدردی کردند. شایان ذکر است تعدادی از کشورها نیز در پی این حادثه، عزای عمومی اعلام کردند.

به گزارش گروه ترجمۀ خبرگزاری حوزه، شهادت حجت ‌الاسلام و المسلمین رئیسی پیام‌های بسیاری از مقامات بلندپایۀ جهان در پی داشت که در ذیل به بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

سازمان ملل:

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست رئیس کنونی شورا، پدرو کومیساریو آفونسو، سفیر موزامبیک، برای گرامی‌داشت شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی یک دقیقه سکوت کردند.

ناتو:

فرح دخل الله، سخنگوی ناتو، در شبکه اجتماعی ایکس، از طرف ائتلاف نظامی، این ضایعه را تسلیت گفت.

چین:

وانگ ویناین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: «مردم چین متحد خوب خود را از دست دادند.

اتحادیۀ اروپا:

اتحادیۀ اروپا "تسلیت صمیمانه" خود را ابراز کرد. چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: با خانوادۀ بازماندگان همددردی می‌کنیم.

کشورهای حوزه خلیج فارس:

همسایگان ایران در حوزۀ خلیج فارس، عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، قطر و عمان تسلیت گفتند.

جاسم البودایوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، آن را یک "حادثه غم انگیز" خواند.

روسیه:

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید رئیسی را «سیاستمدار برجسته» و «دوست واقعی روسیه» خواند.

فرانسه:

وزارت امور خارجه فرانسه، طی بیانیه‌ای، این حادثه را به ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

هند:

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، خاطرنشان کرد که از درگذشت غم انگیز رئیسی "بسیار متأسف و شوکه" است و افزود: هند در این برحۀ غم انگیز در کنار ایران می ایستد.

ژاپن:

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در بیانیه ای ابراز کرد که از درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی «بسیار متأسف» است و یادآور مذاکرات صریحش با وی و روابط دوستانۀ دو کشور شد.

ترکیه:

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که پیشتر یک روز عزای عمومی اعلام کرده بود طی پیامی در ایکس، به مردم و دولت دوست و برادر ایران تسلیت گفت.

طالبان:

محمد حسن آخوند، رهبر طالبان در بیانیه‌ای عنوان کرد: امارت اسلامی افغانستان و همه مردم این کشور از این رویداد غم‌انگیز عمیقاً متأثر و متأسف هستند.

حماس:

حماس، رئیسی را "حامی شریف" گروه مبارز فلسطینی خواند و ضمن تمجید وی از مقاومت فلسطین، این حادثه را اسباب سوگواری دانست.

پاپ فرانسیس:

پاپ فرانسیس در تلگرامی خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، این حادثه را تسلیت گفت و تضمین داد که از لحاظ معنوی، در این برهۀ سخت به ملت نزدیک باشد.

حزب الله:

حزب الله لبنان شهید از شهید رئیسی به عنوان حامی قوی و مدافع سرسخت اهداف‌شان ستایش کرد.

انصارالله یمن:

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله طی پیامی در ایکس، گفت که درگذشت رئیسی نه فقط برای ایران، بلکه برای کل جهان اسلام، فلسطین و غزه ضایعه حساب می‌شود.

عراق:

دفتر نخست وزیری عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

اتحادیه آفریقا:

موسی فکی مهامت، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، گفت که از این حادثه عمیقاً متأسف و شوکه است و همدردی و همبستگی عمیق اتحادیۀ آفریقا را با ایران ابراز کرد.

برزیل:

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، از این خبر ابراز تأسف کرد و پیام تسلیت فرستاد.

سوریه :

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در بیانیه ای با ملت ایران ابراز همبستگی کرد.

ونزوئلا:

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: از اینکه مجبورم با فردی که الگوست وداع کنم عمیقاً متأسفم.

کره شمالی:

به نقل از رویترز، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با ارسال پیام تسلیتی عنوان داشت: درگذشت رئیس‌جمهور ضایعۀ بزرگی است برای ملت برادر ایران و مردم جهان که در آرزوی استقلال و عدالت هستند.

کوبا:

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در پیام‌رسان ایکس، گفت: دولت و مردم کوبا در پی درگذشت دوستی بزرگ و سیاستمداری قابل تحسین، بسیار متأسف‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha