دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
کد خبر: 1160068
۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
امیرعبدلهیان

حوزه/ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید حسین امیرعبداللهیان غیر از خلوص و شخصیت مردمی ایشان که موردِ تمجیدِ همکارانش در وزارت خارجه بود، تلاش برای ارتباط تنگاتنگ دستگاه سیاست خارجی با نهادهای مختلف از جمله نیروهای دفاعی و نظامی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آمنه عسکری منفرد، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در یادداشتی آورده است:

شهید امیرعبداللهیان وزیر خارجه‌ دولت سیزدهم، یکی از حامیان اصلی آزادی فلسطین بود که این مسیر را در تمام عمر خود با اقدام‌های دیپلماتیک و با نوشتن یادداشت و مقاله دنبال کرد.

در حوزه کشورهای عربی و آفریقایی تخصص داشت و چه در زمان سفارت در این حوزه و چه در هنگام مدیریت کل این حوزه و سِمَتِ معاون وزیر امور خارجه سوابق خوب و درخشانی را در کارنامه‌ی کاری خود رقم‌زدند. ایشان مراحل مختلف پیشرفت را در وزارت خارجه پله پله طی کرد و در عرصه سیاست خارجی کشور تلاش کرد که عزت و تحقق منافع مردم را به نمایش بگذارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید حسین امیرعبداللهیان غیر از خلوص و شخصیت مردمی ایشان که موردِ تمجیدِ همکارانش در وزارت خارجه بود، تلاش برای ارتباط تنگاتنگ دستگاه سیاست خارجی با نهادهای مختلف از جمله نیروهای دفاعی و نظامی بود. در واقع ایشان در حوزه نزدیکی عرصه‌های میدان و دیپلماتیک تلاش زیادی کردند که یکی از نمودهای این تلاش را در عملیات وعده صادق مشاهده کردیم.

او یکی از حامیان اصلی، مشوقان و سیاست‌گذاران محور مقاومت بود و تمام اعضای محور مقاومت، اعم از حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق، مبارزان یمن و مبارزان سوریه برای امیرعبداللهیان احترام بسیار زیادی قائل بودند. ایشان مسئله‌ی غزه را بارِ گرانی بر شانه‌ وجدانِ بشریت و آزمونی خطیر برای مشروعیت ارزش‌هایی، چون کرامت و حقوق بشر که اروپایی‌ها مدعی تلاش در راستای آن هستند، می‌دانست و معتقد بود اروپا باید فریاد عدالت خواهی‌اش را در موضوع فلسطین بلند کند و ایران را آماده‌ کار و تعامل با اروپا بر پایه احترام، گفت‌وگوی سازنده و همکاری در راستای منافع مشترک و صلح و امنیت در جهان می‌دانست و براساسِ آن عمل می‌کرد.

این موضع باعث شد تا علاوه‌بر مردانِ میدانِ مقاومت در غزه و لبنان ، زنان و کودکان غزه نیز در داغ این شهیدِ بزرگ به سوگ بنشینند، چرا که خدمات ایشان برای برگرداندن امنیت و آزادی به فلسطین را لمس کرده بودند.

همچنین در طول دوران حضور این مردِ دیپلماسی کشور بر مسند وزارت خارجه، روابط ایران با همسایگان توسعه‌یافت که یکی از نمودهای آن، برقراری روابط مجدد بین ایران و عربستان بود. در واقع یک تلاش ویژه از سوی ایشان برای گسترش روابط ایران با کشورهای عربی را شاهد بودیم که ایجاد نزدیکی بیشتر بین دستگاه سیاست خارجی و عرصه‌ی میدان را می‌توان مهمترین خدمت ایشان برشمرد، همچنین به شهادت همکارانش در این وزارتخانه، وزیر شهید حتی تحت فشارهای سیاسی هم با صلابت بود و مواضع خویش را با حفظ پایداری و استمرار بر حق و نترسیدن از فشارها و سختی‌ها به عرصه می‌نشاند.

او به حق شایسته‌ی این بود که رهبر معظم انقلاب او را وزیری مجاهد در میدان سیاست و خدمت نامید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha