دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
ناصر کنعانی

حوزه/ کنعانی گفت: جامعه جهانی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی مسئول است و این رژیم متهم به نقض قانون و حقوق بین‌الملل است و مسئولین این جریان غیر قانونی نیز نزد محاکم جهانی پرونده دارند و همه زمینه ها برای انجام مسئولیت مراجع جهانی فراهم است و هیچ بهانه ای پذیرفته نیست و ملت ها باید این مطالبه را از دنیا داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست امروز ضمن تجلیل از خلق حماسه حضور توسط مردم در مراسم بدرقه پیکر رئیس جمهور شهید، وزیر امور خارجه و همراهان و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهدای حادثه سقوط هلیکوپتر حامل رئیس جمهور گفت: این سانحه دلخراش موجب از دست رفتن رئیس جمهور خدوم و وزیر خارجه مجاهد ما شد. ما در مورد فعالیت آقای امیر عبداللهیان در دستگاه دیپلماسی شاهد ارتقای نقش جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان اسلام و محور مقاومت بودیم و پس از این حادثه بر اساس آمار تقریبی دریافت کننده بیش از ۳۳۰پیام تسلیت از سوی مقامات ارشد جهانی که دال بر موفقیت سیاست خارجی ایران است .

جامعه جهانی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی مسئول است

وی در خصوص از سرگیری روابط خارجی با بحرین و کشورهای آفریقایی، گفت: اظهارات مقامات بحرینی را شنیدیم و از ابراز همدردی آنها قدردانی می‌کنیم و از حضور مقامات آنان در مراسمات تجلیل از وزیر شهید و رئیس جمهور فقید تشکر می‌کنیم،رفع سو تفاهم ها و توسعه روابط از اصول ما بوده است و با درایت رهبران منطقه امیدواریم این روابط توسعه یابد و با قاره آفریقا نیز همین مسیر را طی خواهیم کرد. با توجه ویژه‌ای که به این قاره داریم و سفر وزیر خارجه و رئیس جمهور فقید به این قاره در همین جهت مایلم اشاره کنم که هشت کمیسیون مشترک با کشورهای آفریقایی در این سه سال و دو همایش اقتصادی با موضوع آفریقا و حضور تجار کشورهای آفریقایی بر اساس رویکرد دولت متناسب با رویکرد ایران داریم و رویکردهای ما با وجود این حوادث تلخ تغییر نکرده است.

کنعانی همچنین ادامه داد: جامعه جهانی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی مسئول است و این رژیم متهم به نقض قانون و حقوق بین‌الملل است و مسئولین این جریان غیر قانونی نیز نزد محاکم جهانی پرونده دارند و همه زمینه ها برای انجام مسئولیت مراجع جهانی فراهم است و هیچ بهانه ای پذیرفته نیست و ملت ها باید این مطالبه را از دنیا داشته باشند.

مذاکرات رفع تحریم ها هیچگاه متوقف نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا به محوریت عمان، گفت: سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب ابلاغ مراتب همدردی برای شهدا سقوط هلیکوپتر است و وزیر خارجه محترم سلطنت عمان باتوجه به نوع رابطه‌ی ایران و عمان تصمیم به حضور در تهران گرفتن و بدیهی است، مذاکرات رفع تحریم ها هیچگاه متوقف نشده و تعاملات ما در این چارچوب ادامه داشته است البته تاکید می‌کنم جزییات اخبار رسانه های غربی در مورد مذاکرات دقیق نیست.

آژانس با رویکرد تخصصی و نه سیاسی به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کند

وی در مورد تغییر ریل مذاکرات هسته ای ایران و مذاکره کننده ارشد کشورمان، گفت: سنت ما پاسخگویی در موضوعات غیر رسمی نیست و در خصوص ادعای غیر رسمی نیز نکته خاصی برای طرح ندارم، هیأت مذاکره کننده ما برای رفع تحریم ها همواره با هماهنگی مقام‌های ارشد نظام پیش رفته است،در خصوص شورای حکام آژانس بین‌المللی نیز ما همیشه رویکرد سازنده ای داشته ایم و سفر اخیر آقای گروسی هم در مسیر سازنده ای انجام شده و ما تاکید داریم آژانس با رویکرد تخصصی و نه سیاسی به موضوع هسته ای نگاه کند و تاثیر پذیری از فشار های سیاسی کمک کننده نیست. انتظار این است که به رویکرد سازنده و علمی ایران توجه شود.

حقوق شهروندی هموطن خود در عراق را دنبال می‌کنیم

کنعانی در خصوص پیگیری جزییات پرونده شهروند ایرانی زندانی در عراق، گفت: هر گونه رفتار خود سرانه و غیر قانونی با این شهروند را محکوم می کنیم و حقوق شهروندی هموطن خود را دنبال می‌کنیم، دیداری هم در سطح وزیر شهید با خانواده این شهروند انجام شد. ترجیح می‌دهم اجازه دهیم این موضوع در مسیر حقوقی و کنسولی دنبال شود و ایشان به زودی به خاک وطن بازگردند و این مسأله از موضوعات جدی ما در دستگاه دیپلماسی است‌.

هرگونه اعلام موضع در مورد جزایر ایرانی را قویا محکوم می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه تصریح کرد: بیانیه های اتحادیه عرب سازوکار خود را دارد، بدون اشاره به این مسیر باید اشاره کنیم هرگونه اعلام موضع در مورد جزایر ایرانی را مداخله در امور داخلی خود می دانیم و قویا محکوم می‌کنیم و این جزایر سه‌گانه بخش ابدی خاک ایران بزرگ است و هیچ کس حق اظهار نظر درباره آنها را ندارد.

وی افزود: پول های موجود ایران در قطر هم روش های خود را دارد و تغییر خاصی در مسیر استفاده از آن نشده است اما در خصوص روابط و قرار داد های مرتبط با تجارت آبی بین کشورهای همسایه بر روی رودخانه های مشترک باید تاکید کنم که روابط تجاری بین همسایگان در حوزه منابع آبی یکی از مسائل مهم منطقه ای است و ما نیز از منظر زیست محیطی و هم از منظر رعایت منافع به این روابط توجه داریم و دستگاه دیپلماسی به وزارت خانه های ذی ربط نسبت به توافقات کشورهای همسایه در این حوزه بی توجه نیستند و در صورت لزوم ورود می‌کنیم و این مسایل صرفاً به یک یا دو کشور خاص مرتبط نیست و کل منطقه را ممکن است درگیر کند.

کنعانی همچنین ادامه داد: مسیر های ترانزیتی نیز همینطور است و هر پروژه‌ ای که با نگاه به صرفه های تجاری باشد مورد استقبال ما است و سیاسی کردن کریدور های تجاری را در سطح منطقه را مصلحت جمعی منطقه نمی‌دانیم و چندین راهگذر را نیز با همسایگان و هم پیمانان در دستور کار داریم‌ و اطمینان می‌دهیم اجازه نمی‌دهیم منافع ملت مورد بی توجهی قرار گیرد.

وی در مورد رای مثبت ایران به محکومیت نسل کشی صربستان در سازمان ملل، گفت:جنایتی که ۳۰سال قبل در مقابل چشمان بسته مدعیان حقوق بشر شد و منجر به کشتار مسلمانان آن منطقه شد باید ثبت در تاریخ می‌شد و ثبت آن می‌تواند منجر به جلوگیری از تکرار آن شود البته ما تشدید تنش در منطقه بالکان را محکوم می‌کنیم و رای ما در سازمان ملل برای ثبات صلح و نشان از استقلال دیپلماسی خارجی ایران بود. ما با کشورهای این منطقه روابط خوبی داریم و این منطقه از اولویت های سیاسی ماست، با صربستان نیز روابط خوبی داریم و اقدامات مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و با بوسنی هم روابط خوبی داریم و با همه جریانات و اقوام این کشور دست دوستی می‌دهیم.

از سرگیری کار سفارت آذربایجان در تهران در چارچوب روندهای اجرایی پیش خواهد رفت

کنعانی همچنین تاکید کرد: در پی حوادث غم انگیز اخیر در رویکرد دیپلماسی ما تغییری ایجاد نشده و در همان چارچوب روابط و سیاست ها را ادامه می‌دهیم و در مورد کشورهای عربی نیز رویکرد سازنده ادامه خواهد یافت و از حضور مقامات اقلیم کردستان هم قدردانی می‌کنیم و با نگاه مشترک روابط را توسعه می دهیم. روابط ما با آذربایجان هم در مسیر درستی است و از سرگیری کار سفارت هم در چارچوب روند های اجرایی پیش خواهد رفت. در ارتباط با سودان هم مسیر خوبی ایجاد شده و توافقاتی برای سفارت ها در پایتخت ها نیز شده است.

زمان دقیق سفر ولیعهد سعودی به تهران مشخص نیست

وی در مورد سفر احتمالی ولی عهد سعودی به ایران، گفت: رئیس جمهور فقید از ایشان دعوت کرده بودند و این سفر مورد پذیرش قرار گرفته بود اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha