شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی درباره تعطیلی روز شنبه‌، تصریح کردند: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن استفتاء و پاسخ معظم‌له بدین شرح است:

سؤال:

با عرض سلام و احترام؛ چندی پیش طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طی آن ساعات کاری اصلاح شده و عملاً به غیر از جمعه روز شنبه نیز به تعطیلات اضافه گردید، با توجه به مباحث پیش آمده از محضر جناب‌عالی درخواست داریم نظر شریفتان را در مورد تعطیلی روز شنبه و مغایرت یا عدم مغایرت آن با شرع مقدس بیان فرمایید.

پاسخ:

تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره اندیشی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 3
    من یک سوال دارم , بارها شده اعیاد ما شیعیان مثل عید غدیر یا عید مبعث در روز شنبه قرار گرفته و تعطیل بوده . آیا این تعطیلی و جشن رسوم و نماد یهودی ها بوده ؟
    • چند سئوال IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      3 1
      اولا مگر این اعیاد را از جشنهای یهود حساب کرده اید که چنین قیاس باطلی می کنید؟ ثانیا آیا از گردش ایام به حساب سال قمری اطلاع ندارید که چنین سخن بدون حساب و کتابی را به زبان جاری می کنید؟ ثالثا آیا نمی دانید که فقط جمعه روز تعطیل رسمی ما مسلمانهاست و ما از روی ادب سایر مرسمهای مهم را تعطیل دانسته ایم! رابعا چرا قبله ما از آنها جدا شد؟ کمی بهتر درباره این موارد تحقیق کنید براحتی متوجه تباین فرهنگی مسلمانان و یهود خواهید شد!
    • تكمله چند سوال IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 0
      تازه همان جمعه هم تعطیل نبوده قرآن دارد که هنگام نماز جمعه کار و کسب رها کنید اما بعدش برید سراغ ادامه فعالیت. لذا به جای تعطیلی، می توان از گردش کاری استفاده کرد یعنی همه ایام فعالیت باشد اما به نوبت، مثل اقدامی که در برخی از شرکت ها می شود، مثلا دو هفته کار دو هفته در اختیار خودش هست، دو هفته ای که مرخص هست کسی و کسانی دیگر جای او کار را ادامه می دهند
  • ا IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 3
    حرام است
  • ااا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    5 2
    یهود از جهات متعددی شباهت به اسلام دارد شباهتهایی مثل حرام بودن گوشت خوک، نماز، روزه، اسامی فرشتگان و.... که نشانه رسالت مشترک پیامبران و پیام واحد خدا به انسان بوده و این شباهت مختص شنبه نیست درضمن در بسیاری موارد باید به عرف مراجعه کرد ، آیا عرف تعطیلی شنبه رو ویژه یهود می‌دونه ؟ خیر چون در خیلی از کشورهای مسیحی، مسلمان و .... شنبه تعطیل است از طرف دیگه اگر تعطیلی پنجشنبه و جمعه باشه و با توجه به تعطیلی بسیاری از کشورهای در روز شنبه و یکشنبه( که بیشترین کشورها رو شامل می‌شوند) باعث ضرر به کشور و جامعه اسلامی و تضعیف اقتصاد اون بشه، گناه بیشتری نداره؟ کما اینکه شاهد بودیم در برخی مسایل مغایرت تعطیلی های آخر هفته مار با تعطیلات بین المللی سبب خسارت و ضرر در پرداخت فدراسیون های ورزشی و هدر رفت بیت المال شده چه کسی پاسخگو هدر رفت بیت المال به این خاطره؟ فراموش نشه فتوا داده شده به حرمت تماس تصویری باعث شد مردم برای استفاده از این امکان به پیام رسان‌های بیگانه بروند که آسیب های امنیتی فرهنگی فراوانی برای کشور داشت
    • تذکر IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      2 4
      جالبه که برای توجیه یک تعطیلی شنبه چه آسمون و ریسمونی به هم بافتید! سرتاسر قرآن در مذمت یهود است! ضمنا بدانید که و هرگز يهوديان و يا مسيحيان از تو راضى نخواهند شد مگر دين آنها راپيروى كنى.بگو:بى گمان، تنها هدايت خدا، هدايت است.و مسلمّاً اگر پس از آن علمى كه براى تو [از طرف خدا] آمده از خواسته هاى آنان پيروى كنى، از سوى خدا براى تو هيچ يار وياورى نخواهد بود قرآن کریم آیه 120 سوره بقره
    • اصلا IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      1 0
      اساسا احكام ديني بسياريش بين همه شرايع مشترك بوده است، علت صرفا مساله شباهت به يهود نيست، ما قبل يهود هم بوده است ما بعد آنها هم. اولا عرف اين چنینی ساخته دول غربی متاثر از مدیریت یهود هست ثانیا ما تعطیلی نداریم، تناوب کاری داریم، بایستی همه ایام هفته جریان کاری برقرار باشد، و افراد به نوبت کار کنند، و نیازهای جامعه برزمین نماند و افراد بتوانند در اوقات مختلف شاهد رسیدگی به کارشان باشند.
  • چرا IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    چرا علما با وجود خوره ی بی حجابی که به جان جامعه افتاده فرمایشات مکرر از ایشان دیده نمی شود؟!!! الیوم لایجوز السکوت و لا قلة القول بل لابد من الكلام مستمرا و امر المسئولين بالعمل القاطع المناسب جدا و فورا