دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
تصاویر / دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند اجازه ندهند طرح تعطیلی شنبه بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود، چرا که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آن‌ را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی که روز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با طرح تعطیلی روز شنبه اعلام کرده بودند، امروز بار دیگر با ارسال نامه‌ای برای دکتر محمدباقر قالیباف و وکلای ملت، خواستار عدم بررسی مجدد این طرح با توجه به رد آن از طرف شورای نگهبان و مخالفت برخی از مراجع عظام تقلید شدند.

متن نامه این مرجع تقلید را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم جناب آقای دکتر قالیباف - دام مجده

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با اهداء سلام و عرض تسلیت بمناسبت ایام اربعین سالار شهیدان علیه السلام

تصدیع میدهد؛ در خبرها آمده است «تعطیلی شنبه مجدداً در مجلس بررسی می‌شود»! علت بازگشت به مجلس چنین بیان شده تعطیلی شنبه به نفع کشور و اقتصاد می‌باشد و این کار بر اساس تعطیلات جهانی است تا در مراودات جهانی و اقتصادی دچار مشکل نشویم.

نظر جنابعالی و همه نمایندگان مجلس را به امور ذیل جلب می‌کنم:

۱-آیا مصوبه‌ای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهادنظارت بر مصوبات مجلس نیز آن‌را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمی‌گردد.

۲-در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور، است. این استدلال عجیب است تعطیلی شنبه، یعنی تعطیلی کلیه دستگاه‌های مولد. آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!

۳-جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.

۴-چگونه می توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزارو چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؛

۵- محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاهها و مدارس و حوزه‌ها و مراکز پژوهشی را در پی دارد آیا این به نفع کشور است.

۶-از همه گذشته تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که می‌گوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: "زبان فارسی" که زبان رسمی کشور است (اصل ۱۵) . آیا می‌توان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل ۱۸) آیا می‌توان رنگ چهارمی به آن افزود.

اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا می‌کنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.
قم – جعفر سبحانی
۵ شهریور ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

اولین نامه آیت‌الله العظمی سبحانی به نمایندگان مجلس

گفتنی است، اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر بررسی مجدد طرح تعطیلی شنبه ها در مجلس شورای اسلامی شنیده می شود.

بیشتر بخوانید:

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    تصمیمات باید توسط افراد صاحبنطر اخذ گردد تا به نفع ملت و کشور باشد
  • اصلا IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    اصلا ما تعطیلی نداریم، حتی جمعه هم، هنگام نماز، کسب تعطیل، و بعدش می فرماید بروید دنبال کسب و روزی تان.