چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی تشکل‌های بین المللی حوزوی منطقه آسیا و اقیانوسیه

حوزه/ دکتر صدیقی گفت: جمهوری اسلامی به جهت اینکه راهبرد اصلی خود در افغانستان را منفعت مردم این کشور قرار داده، با یک سری شروط تعامل با طالبان را در رأس امور قرار داد. این تعامل در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه اقتصادی محقق شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، نشست تخصصی هم اندیشی تشکل‌های بین‌المللی حوزوی با معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری پیش از ظهر امروز دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی ایوان شهر ری برگزار شد.

دکتر محسن صدیقی، معاون سیاسی امنیتی نماینده ویژه ایران در افغانستان در این نشست گفت: قریب به سه سال از فرار آمریکا از افغانستان می‌گذرد. در این مدت طالبان در راس امور و حکمرانی افغانستان قرار گرفته و جمهوری اسلامی ایران با توجه به قرابت سرزمینی افغانستان که جایگاه ویژه‌ای در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی دارد، با رویکرد خاص و ویژه به موضوع افغانستان ورود کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی قریب به ۴۵ سال است که در افغانستان در حال فعالیت است و هم کانون صحنه جدیدی برای ما ایجاد شده است، افزود: بعضاً هم در فضای داخلی انتقاداتی خاصی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه افغانستان وجود دارد و ما سعی کردیم همه را بشنویم و پاسخگو باشیم، ولی وقتی یک نگاه راهبردی به افغانستان می‌شود قریب به همه عزیزانی که دغدغه‌ها و الزامات راهبردی را شنیدند از اینکه این سیاست اتخاذ شده خوشحال شدند و تایید کردند.

دکتر صدیقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گروه سیاسی در افغانستان وجود ندارد که بتواند جایگزین طالبان شود، ابراز کرد: جمهوری اسلامی به جهت اینکه راهبرد اصلی خود در افغانستان را منفعت مردم این کشور قرار داده، با یک سری شروط تعامل با طالبان را در رأس امور قرار داد. این تعامل در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه اقتصادی محقق شده است.

معاون سیاسی امنیتی نماینده ایران در افغانستان گفت: مصرانه و به عنوان یک اصل از طالبان خواستیم که دولت فراگیر در افغانستان باید روی کار بیاید و از آن‌ها خواستیم تا همه مردم و قومیت‌ها صاحب سهمی در حکمرانی در افغانستان باشند. تا رسیدن به نقطه مطلوب حتما فاصله زیادی وجود دارد و باید روی آن خیلی کار شود.

وی ادامه داد: شیعیان افغانستان هم اکنون مورد توجه قرار گرفته اند و پیگیری می‌شود. ما درباره شیعیان از طالبان واقعاً و جداً مطالبه‌گری کردیم و باوجود چالش‌ها و ثبات متلاطمی که طی این سه سال در افغانستان وجود دارد، شیعه وضعیت نسبتاً خوبی داشته است. امنیت نسبی در افغانستان برای شیعیان ایجاد شده اگرچه اتفاقاتی هم رخ داده است، اما در حال حاضر وضعیت شیعه افغانستان وضعیت بدی نبوده اگرچه ما رضایت نداریم. با جمع کردن علمای شیعه افغانستان ذیل یک پرچم این امر تحقق پیدا خواهد کرد.

معاون سیاسی امنیتی نماینده ایران در افغانستان گفت: آمریکا بعد از خروج از افغانستان سیاست خود را بر این گذاشت که بتواند با نفوذ اطلاعاتی امنیتی و توسط ابزارهای اقتصادی هدایت افغانستان را به سمت مطلوب خود هدایت کند. مطلوب آمریکا هم چیزی جز افزایش بی ثباتی و تروریسم و داعش نبوده است. قریب به این سه سال داعش به عنوان یک اهرم فشاری بر طالبان مورد استفاده آمریکا در افغانستان بوده است. کمک‌های مالی آمریکا به طالبان هم به عنوان یک ابزار فشار مورد استفاده آمریکا قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha