پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
مدیر حوزه علمیه استان یزد در جمع طلاب مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه یزد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در جمع طلاب مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه به خودسازی و تهذیب نفس پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد،حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در جمع طلاب مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه عنوان کرد: خداوند وقتی انسان را به وجود آورد هدفی داشت و هدف آن هم بندگی انسان بوده است و این انسان است که به این بندگی کردن احتیاج دارد، یعنی وقتی خداوند می فرماید عبادت کنیم برای تقرب به خدا است.

وی ادامه داد: خداوند، راه و همچنین موانع را در این راستا به انسان نشان داده است که اولین مانع شیطان است، شیطانی که قسم خورده است تا انسان‌ها را گول بزند زیرا شیطان علل و عوامل رانده شدنش از درگاه الهی را آدم می‌دانسته و این اولین اشتباه شیطان بوده که گناه و خطای خود را ندیده و بر گردن دیگری انداخته است و ما انسان‌ها هم گاهی اینگونه می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: بهترین راه چه راهی است که ما به آن هدفی که خداوند از خلقت ما داشته است برسیم یا به عبارت دیگر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی چه کار کرد که به این نقطه از محبوبیت و تعالی رسید.

وی ادامه داد: اولین چیزی که حجاب است زمان است یعنی زمان نمی‌گذارد انسان‌ها کنار همدیگر خود را بشناسند و در دعای مناجات شعبانیه به جایی می‌رسیم که داریم (إلهی هَبْ لی کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إلی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ أرْواحُنا مُعَلَّقَةً بعِزِّ قُدْسِکَ‌ - خدایا! کمال جدایی از مخلوقات را، برای رسیدن کامل به خودت به من ارزانی کن، و دیدگان دل هایمان را به پرتو نگاه به سوی خویش روشن کن، تا دیدگان دل پرده‌ های نور را دریده و به سرچشمه عظمت دست یابد، و جان هایمان آویخته به شکوه قدست گردد).

استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: در روایتی داریم وقتی انسان می‌خواهد نماز بخواند ۷۰ حجاب و پرده جلوی اوست که نمی‌گذارد نگاه به خدا داشته باشد.

وی ادامه داد: در روایت دیگری آمده است که تربت اباعبدالله الحسین علیه السلام ٧ حجاب اصلی را برمی‌دارد که وقتی این ٧ حجاب برداشته شد بقیه حجاب‌ها هم برداشته می‌شود البته تربت باید اصلی بوده و آن کسی که تربت را می‌گذارد باید به آن اعتقاد داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: اما حجاب زمان به سادگی برداشته نمی‌شود لذا در روایتی داریم که (جابربن عبدالله انصاری میگوید: چون آیۀ أَطِیعُوا اللّٰهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ نازل شد، به محضر رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم عرض کردم: یا رسول الله خدای تعالی و رسول خدا را می‌شناسم ولی اولی‌الامر که خداوند در این آیه اطاعت آنها را با اطاعت

رسولش برابر و مقرون با یکدیگر داشته چه کسانند؟ فرمود: یا جَاِبُر هُمْ خُلَفائی وَ ائِمَّةُ الْمُسْلِمیَن مِنْ بَعْدی، اوَّلُهُمْ عَلِیُّ بْنُ ابِی طَالِبٍ ثُمَّ الْحَسَنُ، ثُمَّ الْحُسَیْنُ، ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْمَعْرُوفُ فِی التَّوْرَاةِ بِالْباقِرِ، وَ سَتُدْرِکُهُ یَا جَابِرُ فَاِذَا لَقیتَهُ فَاَقْرِاْهُ مِنِّی السَّلاَمَ، ثُمَّ الصّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ، ثُمَّ مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ، ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ مُوسَی، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ، ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، ثُمَّ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ، ثُمَّ ابْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ سَمِیِّی وَ کَنِیِّی حُجَّةُ اللهِ فِی ارْضِهِ وَ بَقِیَّةُ اللهِ فِی بِلاَدِهِ، ذَلِکَ الَّذی یَفْتَحُ اللهُ عَلَی یَدِهِ مَشَارِقَ اْلاَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا، ذَلِکَ الَّذِی یَغِیبُ عَنْ شِیعَتِهِ غَیْبَةً لاَ یَثْبُتُ فیهَا عَلَی الْقَوْلِ بِاِمَامَتِهِ الاّ مَنِ امْتَحَنَ اللهُ قَلْبَهُ بِاْلاِیِمَانِ. - «ای جابر! اولوا الامر خلیفه‌های من و جانشینان من بعد از من هستند که امامان و پیشوایان مسلمانانند. اوّل آنها علیّ بن ابی طالب و پس از او حسن و سپس حسین و بعد از او علیّ بن الحسین و آنگه محمّد بن علیّ که در تورات به باقر معروف است، و ای جابر تو او را در خواهی یافت و چون او را ملاقات نمودی سلام مرا به او برسان، و پس از او جعفر بن محمّد الصادق و سپس موسی بن جعفر و بعد از او علیّ بن موسی و بعد از او محمّد بن علیّ و پس از او علیّ بن محمّد و سپس حسن بن علی و بعداً فرزندش، که هم اسم و هم کنیۀ من است. اوست حجّت خدا در روی زمین و بقیۀ خدا در میان شهرهای خدا. و او همان کسی است که از شیعیان خود غیبتی طولانی خواهد نمود که هیچیک از افرادی که قائل به امامت او هستند پایدار نخواهند ماند مگر آن کس که خداوند قلب او را به مراتب ایمان و یقین آزموده باشد». جابر می‌گوید: «گفتم: یا رسول الله آیا شیعیان او در زمان غیبت او از او بهره‌مند خواهند شد؟ فرمود: بلی سوگند به آن کسی که مرا به نبوّت برگزیده است، ای وَالَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ، که شیعیان از نور او استضائه کنند و به ولایت او بهره‌مند گردند اگر چه در غیبت باشد، همچنان که از آفتاب در وقتی که ابر روی آن را پوشانیده باشد بهره‌مند گردند. سپس فرمود: یا جَابِرُ هَذَا مِنْ مَکْنُونِ سِرِّ اللهِ وَ مَخْزُونِ عِلْمِ اللهِ فَاکْتُمْهُ الاّ عَنْ اهْلِهِ. «ای جابر این کلام از اسرار مخفیۀ خدا و از خزائن علم خداست، تو نیز او را از غیر اهلش مخفی دار».

وی تشریح کرد: وقتی خورشید پشت ابر قرار می‌گیرد یعنی ابر آمده است و بین اهل زمین و خورشید حجاب شده است، حال این ابر برای چه کسانی حجاب است؟ برای کسانی که داخل زمین هستند و حالا برای مثال کسی که سوار هواپیما می شود و از ابر بالاتر می رود دیگر بین او و خورشید حجابی نیست و او می‌تواند خورشید را ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس عنوان کرد: وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم برای کسانی در حجاب است که درگیر دنیا هستند و این‌ها هیچ وقت امام زمان (عج) را نمی‌بینند چون حجاب تعلق به دنیا بین آنها و امام زمان وجود دارد که مانع می شود.

وی ادامه داد: همچنین زمان گاهی مواقع بین دو رفیق حجاب است و هم را نمی‌شناسند لذا تا زمانی که شهید رئیسی حضور و حیات داشتند بسیار او را مورد آزار و اذیت قرار می دادند و حجاب برای کسانی است که در محدوده دنیا هستند اما کسی که از این محدودیت رفت دیگر زمان برایش حجاب نیست مانند وجود اباعبدالله الحسین علیه السلام در دعای عرفه که عرضه می‌دارند: خداوندا تو کی غایب بوده ای که من برای بودنت بخواهم دلیل بیاورم.

حجت الاسلام والمسلمین شمس عنوان کرد: دنیای امروز من و شما همه‌اش حجاب است لذا وقتی چیزی را از دست دادیم ارزش آن را متوجه می‌شویم ولی آنهایی که از همان اول تعلق به دنیا نداشته باشند آن وقت هست که دیگر حجابی برای آنها نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: یک حجاب نورانی هم داریم که وقتی حجاب‌های دنیایی را دریدیم به حجاب نور می‌رسیم که باید معصوم این حجاب نورانی را بیان کند که حجاب نور چیست؟ لذا می رسد به جایی که در دعای ندبه داریم (یَا ابْنَ مَنْ دَنَا فَتَدَلَّی فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَی دُنُوّا وَ اقْتِرَاباً مِنَ الْعَلِیِّ الْأَعْلَی؛ ای فرزند کسی که نزدیک شد، آنگاه درآویخت، تا آنکه در دسترسی و نزدیکی به خدای علیّ اعلی، به فاصله دو کمان یا کمتر بود).

وی افزود: انسان هم می‌تواند به این مقامات برسد در صورتی که تعلق به دنیا نداشته باشد فلذا شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی تعلق به دنیا نداشت که می‌شود انسان رئیس باشد ولی تعلق نداشته باشد، پول داشته باشد ولی تعلق به پول نداشته باشد و دنیا داشته باشد ولی تعلق به دنیا نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس گفت: هیچ وقت به ما نگفته اند که هیچ از دنیا نداشته باشید بلکه همش می‌گویند: دلبسته به دنیا، پست، مقام و ریاست نباشید.

وی ادامه داد: در دوران طلبگی بهترین فرصت است تا انسان این تعلقات را از بین ببرد و نگذارد که در جهت اشتباه شکل بگیرد و دوران طلبگی موقعیتی است که می‌توان خود را ساخت و حجاب فی ما بین خود و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از بین برد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha