چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
آیت الله نورمفیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: با تمرین و ممارست می‌توان خدا را در دل وارد و مستقر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی در جلسه اخلاق هفتگی خود که از سوی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان در جمع طلاب این مدرسه برگزار شد، یکی از تمرین های عملی در مسیر خودسازی را سحرخیزی دانست.

وی افزود: با استناد به آیه ۹ سوره مبارکه زمر گفت: این آیه سیمایی از صفات مؤمنان را بیان می‌فرماید، چنانچه در آیه قبل فرمود: «گروهی تنها به هنگام مصیبت به خداوند توجّه دارند و هنگام رفاه او را فراموش می‌کنند» ولی در این آیه می‌فرماید: «مؤمنان همواره یاد خدا هستند، چه در رفاه و چه در سختی»، «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَة رَبِّهِ».

نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: منظور از «قانت» در آیه فوق؛ لزوم طاعت مع‌الخضوع است که مورد خطاب انسان‌هایی هستند که همیشه در سجده و قیام در مقابل خداوند بوده و با امید به رحمت خداوند، از قیامت هم می ترسند.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به ادامه آیه که می فرماید: «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»، ادامه داد: مراد از علم در این آیه، علم ادراکی نیست بلکه مراد علمی است که خداوند در دل وارد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «چگونه می‌توان خدا را در دل وارد کرد؟»، ادامه داد: این مهم نیازمند تمرین و ممارست است، چنانچه باید آنقدر خدا را در دل بیاوریم تا در اثر تمرین در دل مستقر شود.

امام جمعه گرگان اضافه کرد: به مصداق آیه «تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا و ممّا رزقنـهم ینفقون»، یکی از تمرین‌های عملی برای ورود خداوند در دل، سحرخیزی است؛ چنانچه در روایات متعدد بر فضیلت و اهمیت سحرخیزی و شب‌زنده‌داری تأکید شده و آن را عزت و شرافت برای انسان می داند «شرف مؤمن، شب‌خیزی است».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha