چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
باکیده

حوزه/ کارگردان سینما گفت: شبکه نمایش خانگی یا همان پلتفرم‌ها باید عرصه‌ای برای اشاعه فرهنگ بومی باشد نه اینکه از آن در جهت ضربه زدن به اخلاقیات بهره برد.

عبدالله باکیده کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد؛ سریال‌هایی که هم اکنون در پلتفرم‌ها پخش می‌شود با فرهنگ بومی و ملی ما همخوانی لازم را ندارد متاسفانه این قبیل تولیدات باعث الگوسازی غلط در جامعه نیز شده‌اند. فرهنگ ایرانی اسلامی دارای ارزش‌هایی است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد برای همین اگر بخواهیم این نکات را در تولیدات نمایشی فراموش کنیم در حقیقت به هویت ملی خود پشت کرده‌ایم.

وی افزود: وظیفه مراکز نظارتی پیرامون تولیدات نمایشی تنها کنترل تصویر و صدا نیست بلکه باید این روی معنا هم استوار باشد. اگر قرار باشد تنها به پوشش و نظارت کلامی اکتفا کنیم راه را به خطا رفته‌ایم. این امر درباره تولیدات خارجی نیز صدق می‌کند آثاری که برای نمایش در پلتفرم‌ها انتخاب می‌شود باید متناسب با فرهنگ بومی و ملی باشد اما عمده کارها چنین نیستند!

باکیده تاکید کرد: نمی‌خواهم حرف‌هایم تعبیر به عقب‌ماندگی شود چون ما نیز باور داریم جهان امروز به لحاظ ارتباطی خیلی نزدیک به هم شده است و نمی‌توان آدم‌ها را محصور به جایی خاص کرد اما این امر دلیل نمی‌شود تا ما هویت بومی و دینی خود را فراموش کنیم. در حوزه نمایش اگر شرایط لازم مهیا شود هم تماشاگر را جذب خواهیم کرد هم اینکه به آموزه‌های بومی و اسلامی توجه داشته‌ایم. منظور از بومی بودن فرهنگ هم شاخصه‌های دینی را در بر می‌گیرد هم آموزه‌های ملی.

این فیلمساز ادامه داد: پلتفرم‌ها روز به روز بر مخاطبشان افزوده خواهد شد حتی ما در آینده شاهد شایع شدن متاورس یا همان دنیای مجازی خواهیم بود. این رسانه‌های جدید جای خود را باز خواهند کرد بنابراین بهترین عملکرد ما این است از حوزه‌های جدید استفاده لازم را بریم. برای رسیدن به این خواسته باید از مشاوره کارشناسان و آگاهان استفاده کنیم چون بدون آشنایی با عرصه‌های جدید بهره بردن از آن سخت خواهد بود.

وی در پایان این گفتگو تاکید کرد: یکی از راهکارهای ریشه‌ای و تاثیرگذار در حوزه فیلم و سریال استفاده از نیروی متعهد و متخصص است چون سازنده‌ای که نسبت به موضوعات بومی علاقه داشته باشد در کارش نیز آن مفاهیم را مد نظر قرار خواهد داد. در این رابطه بهترین مثال علی حاتمی است، او در کارهایش با زبانی زیبا فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را نشان داده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha