دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
برگزاری نشست بین المللی علمی «بازخوانی ابعاد سیاسی اجتماعی حج»

حوزه/ مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل حوزه علمیه با همکاری موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام اولین نشست «بازخوانی ابعاد سیاسی اجتماعی حج» را به زبان انگلیسی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست که در محل سالن همایش‌های موسسه بین‌المللی المرتضی (علیه السّلام) برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری معاون بین‌الملل و ارتباطات حوزه علمیه به موضوع «اهمیت برائت در حجّ»، حجت الاسلام و المسلمین حجت اله داودی مدیر موسسه بین المللی المرتضی (علیه السّلام) با موضوع «حج ابراهیمی در قرآن» و حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی استاد کالج اسلامی لندن با موضوع «ارتباطات بین‌المللی در حج» به ارائه بحث پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری با اشاره به آیه ۴ سوره مبارکه ممتحه «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی‏ إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنا بِکُمْ وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ .....» (مسلماً برای شما در ابراهیم و کسانی که با اویند سرمشقی نیکوست، آن گاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جای خدا می‏پرستید بیزاریم، ما به شما کافریم و میان ما و شما دشمنی و کینه همیشگی پدیدار شده است، تا آن زمان که به خدای یگانه ایمان آورید. .....)، یکی از مراسمات و مناسک مهم حج را برائت از دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد تا مساله برائت از مشرکین در بین مسلمین و حجاج به دست فراموشی سپرده شود.

وی همچنین در بیان اهمیت مساله حج در اسلام، آیه ۲۷ سوره مبارکه حج را قرائت کرد و در توضیح آن بیان کرد که خداوند در این آیه به پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلم دستور می‌دهد تا در بین مردم برای فراخوانی آنان به حج، بانگ برآورده و آنان را برای انجام این فریضه الهی دعوت نماید.

حجت الاسلام و المسلمین حجت اله داودی دیگر کارشناس این نشست در بخش آغازین کلام خود به بیان اهمیت و جایگاه ویژه حضرت ابراهیم علیه السلام در آیات قرآن پرداخته و بیان کرد: حضرت ابراهیم علیه السلام از نظر قرآن «پدر امتها» نامیده می شود و حتی از ایشان به عنوان «اسوه» یاد شده است.

وی در بخش بعدی سخنان خود پیرامون تاریخچه حضور حضرت ابراهیم علیه السلام در سرزمین مکه و فعالیت‌های آن پیامبر عظیم الشأن توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به آیات الهی در این زمینه اذعان نمود که ابراهیم علیه السلام به دستور خداوند تبارک و تعالی از همه مردم دعوت به انجام حج نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی نیز موضوع «حج و تاثیر آن در ارتباطات بین المللی» را ذیل چهار محور، مورد بررسی قرار داد و در توضیح محور اول، حج را مقابل مادی‌گرایی قرن و سکولاریسم قلمداد کرده و آن را موجب نزدیکی به نور مطلق یعنی خداوند، دانست و همچنین از حج به عنوان «جامع ترین عبادت» و «نویدبخش یکتاپرستی» یاد کرد.

وی در توضیح محور دوم یعنی «معنویت»، بیان داشت: حج، زمینه ساز عطوفت، مهربانی و اخوت در بین مسلمانان است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی، محور سوم از کارکردهای بین‌المللی حج را «منفعت حج برای کل امت اسلامی»بیان کرد و افزود: حج باعث «انسجام میان مسلمانان جهان» گشته و «فرصت احیای عزت اسلامی» را برای مسلمانان فراهم می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha