پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قاسم شبان نیا

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شبان نیا گفت: تنها شریعت اسلام برای تنظیم روابط بین الملل و حل معضلات کنونی آن صلاحیت دارد و عدم ثبات در نظام بین الملل و نیز تزلزل در سیاست خارجی کشورهای اسلامی ناشی از عدم توجه به آموزه های متعالی و مترقی فقه اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم شبان نیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به تبیین چرایی و انگیزه تألیف کتاب "فقه سیاست خارجی و روابط بین الملل؛ مفاهیم، مبانی، اصول و قواعد" پرداخت و گفت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و استقرار نظامی با هدف تحقق احکام و ارزش های الهی در سطح جوامع بشری، یکی از دغدغه های جدی نخبگان و خواص چگونگی تحقق این احکام و ارزش ها بوده است.

وی افزود: تاکنون اندیشمندان حوزه و دانشگاه تلاش های ارزشمند و گرانسنگ علمی در این زمینه کرده اند اما به جرات می توان ادعا کرد که میزان پیشرفت علمی در این عرصه ها با میزان نیاز به کشور همراه نبوده است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبان نیا خاطرنشان ساخت: از جمله عرصه هایی که انتظار می رفت با تحول نظام سیاسی در ایران دچار تحول جدی شود عرصه نظریه پردازی در حوزه روابط بین الملل بین الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آموزه های اسلامی و توجه به بافت بومی کشور بود.

وی گفت: در این عرصه نیز از منظرهای مختلف تلاش هایی شده است اما دنبال کردن این نیاز از منظر فقه اسلامی همچنان در ابتدای راه خود است از این رو دراین کتاب تلاش شده است تا با بهره گیری از منابع اسلامی و فقه پویا، ضمن یافتن حکم فقهی مربوط به مسائل حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل چارچوبی منطقی و منظم در این عرصه ارایه شود و در ضمن مباحث نشان داده شود که با اجرای احکام الهی میتوان در عرصه بین الملل شاهد صلح و امنیتی بود که مصالح بشری را به بهترین شکل ممکن تامین کند.

حجت الاسلام والمسلمین شبان نیا ابراز داشت: این نوشتار تلاش دارد تا با ارائه تحلیل منطقی و مبتنی بر عدله و شواهد دینی اسلام را هر را از هرگونه اتهام بی اساس مبرا کند و نشان دهد که با عمل به آموزه های اسلامی می توان در حوزه سیاست خارجی دولت اسلامی و نیز روابط بین الملل شاهد برقراری عدالت یعنی صلح و امنیت پایدار بود، دغدغه ای که ذهن اندیشمندان این عرصه را به خود مشغول کرده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: تلاش کرده ایم در این کتاب اثبات کنیم که تنها شریعت اسلام برای تنظیم روابط بین الملل و حل معضلات کنونی آن صلاحیت دارد و عدم ثبات در نظام بین الملل و نیز تزلزل در سیاست خارجی کشورهای اسلامی ناشی از عدم توجه به آموزه های متعالی و مترقی فقه اسلامی است.

مولف کتاب "فقه سیاست خارجی و روابط بین الملل مفاهیم، مبانی، اصول و قواعد" گفت: در این کتاب بنا براین نیست که در مسائل فقهی در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل اجتهاد جدیدی صورت پذیرد بلکه تلاش بر این است که ضمن ارائه چارچوب جدید در حل مسائل، با بهره گیری از آثار فقهای سلف احکام مربوط به هر مسئله را بیابیم و آن را در چارچوب جدید قرار دهیم چرا که عقیده ما این است که با همان ظرفیت فقه سلف جواهری می توان راه حل های مناسب برای هر مسئله جدیدی را در این عرصه یافت و حتی به یک نظم و چهارچوب منسجم و منطقی دست پیدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شبان نیا گفت: برای نیل به این هدف، مباحث مورد نظر در سه نوشتار تنظیم شده است در نوشتار نخست ابتدا مفاهیم مرتبط با مباحث کلان این نوشتار توضیح داده شده است سپس مبانی مهمی که پایه و زیربنای مباحث بعدی در حوزه فقه سیاست خارجی و روابط بین الملل است مطرح گردیده است آنگاه اصول مهم مستخرج از آن مبانی ذکر شده و در ادامه قواعد مهم فقهی منبعث ازاین مبانی و اصول بحث شده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: دومین نوشتار این مجموعه به احکام و موازین فقهی ناظر به دیپلماسی و رفتار سیاسی اختصاص پیدا کرده است در آنجا نیز ابتدا از ابزار و روش های دیپلماتیک که فقه اسلامی به آن توجه کرده است بحث شده، آنگاه مباحثی در خصوص شرایط فرستادگان و نمایندگان سیاسی کشور اسلامی براساس موازین فقهی ارائه شده است و در نهایت با بهره گیری از منابع اسلامی و آثار فقها به محدوده و قلمرو مصونیت های سفرا و نمایندگان سیاسی پرداخته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوشتار نهایی به تحلیل مسائل مهم اختصاص یافته که هم اینک دولت اسلامی در عرصه روابط بین الملل و حوزه سیاست خارجی خود با آنها مواجه است، مسائلی همچون منافع ملی، سطوح روابط خارجی کشورهای اسلامی، حقوق بشر، جهانی شدن، امنیت تروریسم و نیز احکام مربوط به سلاح های کشتار جمعی از جمله مباحث مهم در این زمینه اند که بررسی شده است.

گفتنی است، کتاب "فقه سیاست خارجی و روابط بین الملل؛ مفاهیم، مبانی، اصول و قواعد" توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ۲۱۶ صفحه توسط حجت الاسلام و المسلمین شعبان نیا به زیور طبع آراسته شده و در اختیار علاقه مندان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha