پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
مهدویت و انتظار

حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره به اینکه جایگاهی که برای سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار تعریف شده ذیل سند مهندسی فرهنگی است و مناسب فرهنگ مهدویت نیست، گفت: مهدویت با باورمندی که ما به آن داریم می‌بایست به نقطه‌ای برسد که اگر قرار است بر حکمرانی دینی سایه بیندازد، باید بر همه اسناد ملی ما سیطره داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست علمی بررسی وضعیت سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار، عصر یکشنبه ۱۳ خرداد، در مرکز تخصصی مهدویت شهر قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حصاری محقق و پژوهشگر مهدویت در این نشست به این مسئله پرداخت که حوزه علمیه برای اجرای بهتر سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار باید چه راهبردهایی را روی دست بگیرد.

وی، سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار را یک سند کارگشا و پیش‌برنده دانست و گفت:‌ نکات خوب و قوی و موضع‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های خوبی در این سند است که اگر پیگیری و عملیاتی شود یک شتاب چند ده برابری در گسترش فرهنگ مهدویت در ساحت عمومی جامعه به وجود خواهد آمد.

محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه سند فوق برخی مشکلات ساختاری در درون خود دارد که پیش برندگیِ آن را کند می‌کند، افزود: مهم‌ترین آنها این است که این سند به عنوان یک سند راهبردی تعریف نشده است و یک سند توسعه است و این در حالی است که در داخل سند بندهایی وجود دارد که مصرح بر یک حرکت راهبردی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره به اینکه جایگاهی که برای سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار تعریف شده ذیل سند مهندسی فرهنگی است و مناسب فرهنگ مهدویت نیست، افزود: مهدویت با باورمندی که ما به آن داریم می‌بایست به نقطه‌ای برسد که اگر قرار است بر حکمرانی دینی سایه بیندازد، باید بر همه اسناد ملی ما سیطره داشته باشد و به عبارت دیگر تراز آن از همه سندهای ملی که برای اصلاح حکمرانی و تقویت بنیادهای دینی در ساختارهای اجتماعی تبیین می‌شود، فراتر باشد.

محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم هدف غایی که برای سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار تعریف شده است محقق شود، باید این سند جایگاه مهیمن بودن خود بر تمام ساختارهای اجتماعی و حکومتی کشور را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است که نظام حکمرانی ما در همه عرصه‌ها رقیقه‌ای از دولت کریمه مهدوی باشد باید آن دولت کریمه مهدوی در حد توان امروزی ما تعریف و عملیاتی شود، افزود: یکی از عرصه‌های بسیار مهم دیگر در این عرصه ناظر بر نیاز بیرونی و جهانی ما و نیاز ایدئولوژیک ما در نبرد با ایدئولوژی‌های مخالف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری با تاکید بر اینکه قرن حاضر و دهه‌های آینده عرصه رقابت ایدئولوژیک جهانی است، گفت: ایدئولوژی‌های قبیله‌ای و منطقه‌ای در نبرد فردا جایی ندارند چون اساساً حرفی برای انسان در ابعاد جهانی ندارند.

وی با اشاره به جهانی بودن نظام اسلامی گفت: آنچه که ما در عرصه تئوریک و نظری به گفتگو می‌گیریم باید قابل تفهیم در سطح جهانی بشود و آن را بگونه‌ای بیان کنیم که بتوانیم در این رقابت‌ها اندیشه‌ اسلامی را به موفقیت برسانیم و پذیرایی در افکار عمومی جهان را ایجاد کنیم.

محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: بر این اساس برای تبدیل آموزه‌های مهدوی به یک رفتار ایدئولوژیک و مرامی از یک سو و تبدیل به یک رفتار حکمرانی و عملیاتی و اجرایی برای معرفی نظام حکمرانی دینی از سوی دیگر، ‌ما شدیدا محتاج دکترین مهدویت هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری افزود: این یک سند بزرگ است که می‌توانیم از آن سایر اسناد ملی و عملیاتی را برای همه دستگاه‌های عملیاتی و اجرایی کشور استخراج کنیم.

وی نزدیک‌ترین نقطه به چشمه معارف مهدوی را حوزه دانست و گفت: حوزه علمیه در این سند به درستی مامور اجرای سند شده است. اما ساختار ستاد راهبری سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت باید تعریف شود که ساختار آن با ساختار مدیریتی تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره به لزوم وجود یک ستاد راهبری برای اجرای سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار افزود: ستاد راهبری ذیل مرکز مدیریت حوزه شکل می‌گیرد و شورایی که یش‌بینی شده در کنار دست آن ستاد قرار می‌گیرد. در این صورت دو نتیجه می‌دهد: اول اینکه آنچه را که از این سند مهیای اجرا و عملیات می‌دانیم متناسب با دستگاه‌ها می‌توان با ابعاد گسترده‌تری به پیش برد بدون اینکه به مانع اساسی برخورد کند. دوم آنکه هرآنچه از کارهای مطالعاتی و تدوین اسناد تفصیلی و راهبردی علمیاتی انجام شود، حاکم بر تمام فعالیت‌هایی می‌گردد که باید عملیاتی شوند و آنچنان در سطوح تصمیم‌گیران باور ایجاد خواهد کرد و راه خود را باز خواهد کرد که پیش برندگی کار را به آن سطحی که این سند باید برسد خواهد رساند.

پژوهشگر عرصه مهدویت با تاکید بر اینکه انتقادات وی از جنس نقدهای ایستا و متوقف‌کننده نیست، افزود: اینکه تصور کنیم ابتدا باید همه این مشکلات را رفع و بعد شروع به کار کرد، یک خطای استراتژیک است.

انتهای پیام