پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
مهدویت و انتظار

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی، تدوین و تصویب سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار را آغاز راه دانست و گفت: مسئولین حوزوی و غیرحوزوی و کسانی که مرتبط با این موضوع هستند باید با جدیت بیشتری ورود کنند و مسئله را دنبال کنند تا زمینه تحقق اهداف گسترده، وسیع و تاریخ‌ساز این سند فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست علمی بررسی وضعیت سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار، عصر روز یکشنبه ۱۳ خرداد، در مرکز تخصصی مهدویت شهر قم برگزار شد.

در این نشست که به همت انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم برگزار گردید، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت، به بررسی ظرفیت مراکز حوزوی جهت بسط و اجرایی شدن سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار پرداخت.

وی در این نشست گفت: از سه دهه قبل با بررسی ارتباط فرهنگ مهدویت با عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه مشخص شد که اگر در این موضوع در یک چارچوب و اساس مشخصی حرکت نشود با انواع تضادها، تعارضات و خسارت‌های آن درگیر خواهیم شد.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه علما در عمده زمان‌ها در مصدر سیاست و اداره جامعه نبوده اند اما با ارشادات قرآن و روایات و معارف اهل‌بیت (ع) اصول و پایه‌هایی را تبیین کردند، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز از حیات شریعت در جامعه مشاهده می‌شود حاصل همین تلاش‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی امامت را در نگاه شیعه از اصول دین و مهدویت را از مختصات تفکر اهل‌بیت (ع) توصیف کرد و گفت: اگرچه فرهنگ مهدویت از دیرباز در کلام و معارف شیعه مطرح بوده است، اما فرصتی برای اینکه در یک عرصه تحقق اجتماعی معنا پیدا بکند کمتر حاصل شده است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت، انقلاب اسلامی را یک هجوم اساسی به وضعیت ماتریالیستی جهان دانست و خاطرنشان کرد:‌ پس از انقلاب اسلامی به روشنی و به وضوح در نگاه به جامعه و جهان و تاریخ و آینده یک دگرگونی بنیادی به وجود آمد و یک راه و مسیر جدید شکل گرفت.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت، پرداختن به اساس‌ها و چارچوب‌های مسئله مهدویت را رسالت حوزه علمیه دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع مهدویت از نگاه حساسیت و گستردگی، نیاز بود که حوزه علمیه ماخذ و راهبر این موضوع باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی با اشاره به اینکه حتی در درون حوزه علمیه نیز توجیه این مطلب که اساسا چرا در عرصه مهدویت نیاز به سند داریم به تبیین نیاز دارد، گفت: «در همین حوزه نگاهی داریم که می‌گوید هر پرچمی که قبل از قیام حضرت بلند شود طاغوت است. یک نگاه دیگر می‌گوید اصلا جامعه باید به شکل و شمایل خاصی به سمت انتظار حرکت کند و همچنین نگاهی که امام زمانی را می‌خواهد که صرفا به او توسل کند.»

وی افزود: یکی از موفقیت‌های حوزه در عرصه مهدویت این بود که موسسات مختلف مهدوی حدودا از ۲۰ سال پیش و قبل‌تر کنار هم آمدند و ستادی تحت عنوان فعالیت‌های مهدوی تشکیل شد تا هماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف و موسسات پژوهشی و تبلیغی و علمی ایجاد شود. به زودی به این نتیجه رسیدیم که این کار نیاز به یک اساسنامه دارد. لذا کار به اینجا رسید که حوزه پس از حدودا دو دهه فعالیتِ ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف به این امر برسد که باید سندی برای این کار ارائه کند و خود این سند گواه این است که ظرفیت انجام این امر در حوزه وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی، تدوین و تصویب سند ملی توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار را آغاز راه دانست و گفت: مسئولین حوزوی و غیرحوزوی و کسانی که مرتبط با این موضوع هستند باید با جدیت بیشتری ورود کنند و مسئله را دنبال نمایند تا زمینه تحقق اهداف گسترده، وسیع و تاریخ‌ساز این سند فراهم شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha