دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
غزه

حوزه/ در نشست تحلیل و ارزیابی مواضع جریان‌های تکفیری در برابر مسئله فلسطین بر این نکته تاکید شد که جریان‌های تکفیری از اسلام خارج هستند و کشورها اسلامی باید شریان های اقتصادی رژیم غاصب صهیونیستی را ببندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیاتی مقدم در نشست تحلیل و ارزیابی مواضع جریان‌های تکفیری در برابر مسئله فلسطین که به همت دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام، مؤسسه سراج منیر توحید، اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح) برگزار شد، عنوان کرد: بر اساس قرآن کریم مسلمانان وظیفه دارند که از مستضعفان دفاع کنند.

وی افزود: در جهان با سیاست‌های دوگانه‌ای روبرو هستیم که از یک طرف نسبت به رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرند و اظهار ناراحتی می‌کنند، اما در میدان عمل کاری برای نجات مردم از ظلم صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهند.

استاد حوزه با بیان اینکه اگر کشورها اسلامی، شریان های اقتصادی رژیم غاصب را می‌بستند این رژیم از بین می‌رفت، اما مسیرهای زمین و آسمان را برای ایادی این رژیم باز گذاشتند، افزود: با افرادی روبه رو هستیم که ادعای اصل و ریشه اسلام بودن دارند، اما برای دفاع از مسلمانان کاری انجام نمی‌دهند.

وی با بیان ماجرای فلسطین کفر و اسلام را نشان داد، ادامه داد: زمانی که حماس ضربه جدی به رژیم صهیونیستی وارد کرد و نیاز به حمایت همه کشورهای مسلمان داشت، برخی از سران کشورهای اسلامی نه تنها کمک نکردند و بیانیه‌ای در حمایت ندادند، بلکه تشکیک کردند و گفتند این کار جهاد نیست و خودکشی است. این جریان حتی با بانیان ظلم به مردم فلسطین نیز گفت‌وگو و مذاکره کردند.

نگاه ایدئولوژی به فلسطین

استاد حوزه گفت: نگاه ایدئولوژی به فلسطین دارند و آن‌ها را خارج دایره اسلام می‌دادند و گفتمان اخوان را یک حرکت تروریستی و تندرو می‌دانند، در حالی که این گفتمان به نفع اسلام و به ویژه اهل سنتی است که به دنبال نجات از دست استعمار است به همین خاطر هر جایی این گفتمان وارد شد با آن مخالفت کردند. ضربه‌ای که این جریان به حماس زد رژیم صهیونیستی نزد، زیرا رژیم غاصب زمین و خانه‌ها را می‌زند، اما این جریان فکر افراد را می‌زند و حماس را غیرمسلمان نشان می‌دهد.

وحدت، تنها را پیروزی مسلمانان است

آخوند محمد امین صفری، امام جمعه شهر فراغی در این نشست عنوان کرد: شاید بعد از طوفان الاقصی احساس کنیم که مسلمانان و کودکان بسیاری آواره و شهید شدند و به نوعی شکست خوردند؛ اما در حقیقت پیروز هستند و همه اتفاقات به نفع مسلمانان است.

وی با بیان اینکه عامل اصلی این اتفاقاتی که برای مسلمانان رخ داده این است که جهان اسلام به دستورات خداوند عمل نمی‌کند، گفت: فرقه‌های تکفیری برای مسلمانان دشمن خطرناک‌تری نسبت به صهیونیست‌ها هستند.

امام جمعه شهر فراغی گفت: جریان تکفیری با همه کفار سازش می‌کنند، اما با فرق و مذاهب اسلامی و برادران مسلمان سازش ندارند. آن‌ها در جنگ داخلی سوریه از همه دنیا نیرو برای برادرکشی جمع کردند، اما در جنگ با کفر حتی یک نیرو نفرستادند، در حالی که طرف مقابل کافر است و بیش از نیم قرن است که مسلمانان را می‌کشند.

وی با بیان اینکه امروزه حتی همه کفار جهان نیز از صهیونیست‌ها اعلام بیزاری می‌کنند، اضافه کرد: حتی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و غرب نیز از فلسطین دفاع می‌کنند؛ اما جریان‌های تکفیری که خود را مسلمانان می‌دانند حتی بیانیه‌ای نمی دهند.

آخوند صفری اظهار کرد: خداوند در آیه 149 و150 آل عمران موضع مسلمانان در این شرایط را مشخص می‌کند و می‌فرماید:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلَیٰ أَعْقَابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِینَ، بَلِ اللَّهُ مَوْلَاکُمْ ۖ وَهُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ؛ ای اهل ایمان، اگر پیروی کافران کنید شما را (از دین اسلام) باز به کفر برمی‌گردانند، آن‌گاه شما هم از زیانکاران خواهید گشت، (ای مسلمانان، کافران یار شما نیستند) بلکه خدا یار شماست و او بهترین یاری‌کنندگان است.»

امام جمعه شهر فراغی با بیان اینکه امروز برخی از سران کشورهای اسلامی از کفار اطاعت می‌کنند، تصریح کرد: همیشه اطاعات از کفار به معنی کفر بعد از اسلام نیست همین که سلطه کفار را اطاعت کنند و با ظلم و حیله آن‌ها هم‌رنگ باشند. اطاعت از کفر است.

وی تأکید کرد: خداوند می‌فرماید عهد شکن نباشید، دشمن را تصدیق نکنید، با حیله‌های آن‌ها همرنگ نشوید و تصور نکنید که در بین کفار کسانی هستند که نسبت به مسلمانان به یکدیگرمهربان تر هستند.

امام جمعه شهر فراغی بیان کرد: باید تعصب‌های قومی و مذهبی را کنار بگذاریم و در مقابل صهیونیست‌ها متحد باشیم؛ اگر متحد شویم در هیچ صحنه ای شکست نمی خوریم.

وی ادامه داد: خداوند می فرماید مسلمانان با یکدیگر برادر هستند، به یکدیگر ظلم نمی کنند و برادر مسلمان خود را تسلیم دشمن نمی‌کنند؛ اما امروزه برخی از سران کشورهای اسلامی خلاف آیات قرآن و سیره رسول خدا (ص) عمل می‌کنند.

آخوند صفری یادآور شد: جنگ باید در میدان جنگ باشد؛ اما رژیم صهیونیستی زنان و کودکانی که در جنگ نیستند را می کشد و حتی قوانین بین‌المللی که خودشان تصویب کردند را نقص می کند.

جریان‌های تکفیری از اسلام خارج هستند

آخوند عبدالرزاق رهبر امام جمعه اهل سنت آق قلا هم در این نشست عنوان کرد: هر فرهنگی غیر از فرهنگ اسلام قابل قبول نیست و خداوند قانون الهی خود را در قرآن قرار داده است و همه باید به این محتوا عمل کنیم.

وی گفت: امروزه تکفیری های زیادی هستند که بیان می‌کنند نظرشان حقیقت است، در حالی که خداوند قرآن را برای ما گذاشته و تا روز قیامت ثابت و محکم است و هرکسی به غیر از قانون قرآن عمل کند از آن قبول نیست.

امام جمعه اهل سنت آق قلا با بیان اینکه فرهنگ تکفیری که مردم را آواره کرده است مورد قبول در جامعه اسلامی نیست، ادامه داد: هرکسی فرهنگ و کلامی را مطرح کرد اگر مطابق فرهنگ خدا، رسول (ص) و مجتهدین بود عمل می کنیم در غیر این صورت قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه بعد از رسول خدا (ص) باید به امامان و اولی الامر مراجعه کنیم، گفت: وجود اولی الامر لازم است تا مسلمان را به وحدت دعوت کند، زیرا قرآن نیز مسلمان را به وحدت دعوت کرده است.

آخوند رهبر در رابطه با غزه گفت: قرآن بیان می کند که شدیدترین دشمنان مسلمانان یهودی ها هستند. امروز تکفیری ها این یهودی ها را که بزرگترین دشمنان مسلمانان هستند را به عنوان دوستان خود انتخاب کرده اند و این نشان میدهد که جریان‌های تکفیری از اسلام خارج هستند.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) در حیات شان اولین حرکت بزرگ خودشان را مقابله با صهیونیست ها و تکفیری ها قرار دادند و مسلمانان را دعوت کردند و آخرین جمعه ماه مبارک را به عنوان روز قدس اعلام کردند تا مسلمانان وحدت داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت آق قلا ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز همان مشی امام راحل را دنبال می‌کنند و صورت پهلوان اسلام ایستاده است و فکرش همان فکر قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و به آن عمل می‌کند و مسلمانان را نیز به این راه دعوت می‌کند.

وی ضمن بیان صفات یک اولی الامر گفت: فلسطین و شخصیت‌هایی مانند سید حسن نصرالله از رهبر معظم انقلاب پیروی می‌کنند. تنها راه پیروزی با وحدت و تقریب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha