جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
کد خبر: 1162347
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۶
روسیه

چهار نفر از صاحب‌نظران شیعه و اهل تسنن در میزگردی به میزبانی مرکز اسلامی مسکو به بررسی تأثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر پرداختند و با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در تحولات جهان تأکید کردند که تحولات جهان کنونی، تأییدی بر درستی اندیشه امام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این میزگرد شامگاه یکشنبه به عنوان بخش پایانی آیین سالگرد ارتحال امام خمینی و با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، حجت الاسلام و المسلمین مهدی بخت‌آور رئیس مرکز اسلامی مسکو و جمعی از فعالان فرهنگی و مسلمانان کشورهای منطقه برگزار شد.

اثر بزرگ در تاریخ بشریت
رئیس اداره مفتیات مرکزی روسیه در سخنانی در این میزگرد گفت:‌ ما عشق خود را به خدا با اعمال خود و اجرای دستورات او نشان می دهیم. می دانیم که افرادی هستند که برای دین خدا کارهای زیادی انجام داده اند که در این زمینه، می‌توان به درستی به امام خمینی اشاره کرد.
مفتی انار رمضانوف افزود:‌ وقتی برای چنین رویدادهایی گرد هم می آییم، به یاد افراد بزرگی می افتیم که اثری بزرگ در تاریخ بشریت داشتند و این اثری است که تا روز قیامت ماندگار خواهد بود.

صاحب‌نظران شیعه و سنی در مسکو: تحولات معاصر، تأییدی بر اندیشه امام است

تحولات کنونی، مهر تأییدی بر درستی اندیشه امام
این عالم دینی اهل تسنن روسیه ادامه داد: شرکت در آیین بزرگداشت امام خمینی به عبارتی به منزله این است که به خدا نشان می‌دهیم که کسانی را دوست داریم که کارهای مهمی در راه خدا، دین او، اهل بیت و قرآن انجام داده‌اند.
مفتی رمضانوف با ابراز تأسف از اینکه برادران و خواهران ما در فلسطین کشته می شوند، رهنمودهای امام خمینی (ره) در موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و نامگذاری روز جهانی قدس را یادآور شد و گفت: میراثی که امام از خود بر جا گذاشتند، به خوبی نشان داد که بُردار و جهت‌گیری که ایشان تعیین کردند، درست بوده و جمهوری اسلامی ایران در حال مبارزه با شیطان است.

صاحب‌نظران شیعه و سنی در مسکو: تحولات معاصر، تأییدی بر اندیشه امام است

لزوم معرفی امام به نسل جدید
در بخش دیگری از این میزگرد، مدیر نمایندگی دانشگاه المصطفی در روسیه و حوزه اوراسیا سخنان مقام معظم رهبری در زمینه لزوم شناساندن امام خمینی به نسل جدید را یادآور شد و گفت:‌ برای شناخت یک شخصیت، یکی از راهکارها آثار مکتوب و شفاهی و وصیت‌نامه ایشان است.
حجت‌الاسلام و المسلمین رسول عبداللهی افزود: یکی دیگر از راهکارهای شناخت شخصیت‌ها، آثار عملی است که از آنها به یادگار مانده است و در ارتباط با امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های دیگر شناخت یک شخصیت، از طریق شاگردان ایشان است. از این جهت باید به شاگردان ایشان از جمله مقام معظم رهبری مراجعه کنیم و امام را بشناسیم.
این خطیب دینی از فهم و شناخت کارشناسانه دین به عنوان یکی از ویژگی‌های شاخص امام خمینی یاد کرد و گفت:‌ ایشان، فقیه، فیسلوف، مفسر و عارف بود.
وی ادامه داد:‌ علاوه بر این، امام راحل عمل به تکلیف داشت؛ ایشان به جای ایجاد فرقه‌ها، به فکر ایجاد امت و وحدت بین مذاهب و ادیان بود.
امام جمعه موقت تبریز افزود:‌ بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، امروز مهم ترین وظیفه ما شناخت امام و سپس شناساندن ایشان به نسل جدید است.
عبداللهی گفت:‌ در این راستا، لازم است به ویژگی‌های خاص امام توجه کرد که ایشان را به این مقام رساند. از جمله آن ویژگی ها می توان به باور قلبی به خدا و حرکت در مسیر رضای خدا، باور به ارزش ملت و احترام به آنها و در نهایت شناخت دشمن و ایستادگی در مقابل آن اشاره کرد.

صاحب‌نظران شیعه و سنی در مسکو: تحولات معاصر، تأییدی بر اندیشه امام است

درسی که امام به ما یاد داد
ذوالفقار میکائیل‌زاده از روحانیون جمهوری آذربایجان نیز در این میزگرد با اشاره به فرمایشات امام خمینی در زمینه مبارزه با ظلم و یاری مظلومان گفت: سیاست اصلی ظالمان جهان، دور کردن مردم از ارزش‌ها و توانایی‌های خود است.
وی ادامه داد:‌ نکته‌ای که امام خمینی به ما یادآوری کرد این بود که ظالمان جهان قادر نیستند عزم و اراده دیگران را از بین ببرند و اینکه هر جامعه ای که به توانایی خود ایمان داشته باشد، می‌تواند مقابل هر ظالمی مقاومت و ایستادگی داشته باشد.

صاحب‌نظران شیعه و سنی در مسکو: تحولات معاصر، تأییدی بر اندیشه امام است

امیل عاشورف فعال اجتماعی و دینی روسیه ‌نیز در بخش دیگری از این میزگرد به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه تأثیر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی بر خیزش ملت‌های منطقه علیه ظلم و حمایت از مظلومان از جمله مردم فلسطین پرداخت.

صاحب‌نظران شیعه و سنی در مسکو: تحولات معاصر، تأییدی بر اندیشه امام است

صاحب‌نظران شیعه و سنی در مسکو: تحولات معاصر، تأییدی بر اندیشه امام است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha