پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
مولوی محمد اسحاق مدنی

حوزه/ مولوی محمد اسحاق مدنی، رئیس شورای افتاء اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری گفت: ما باید از فرصت حج در راستای ایجاد وحدت میان مسلمانان بهره ببریم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به نقل از پایگاه حج، مولوی محمد اسحاق مدنی، رئیس شورای افتاء اهل سنت بعثه و رئیس شورای عالی تقریب بین مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه یکی از پیامهای اصلی حج برقراری وحدت میان مسلمانان جهان است، اظهار داشت: فریضه حج، از مسایل عبادی ـ سیاسی آیین مقدّس اسلام است که همه ساله، از سوی صدها هزار انسان مشتاق، از سراسر جهان، با ملیّت ها، نژادها، رنگ ها و زبان های مختلف، در سرزمین وحی انجام می گیرد.

اگرچه حج واجب نبود اما عرب ها از زمان حضرت ابراهیم (ع) حج را به جا می‌آوردند و رسول اکرم (ص) برای تبلیغ اسلام در ایام حج حضور می‌یافتند. در آن ایام پیامبر (ص) پنهانی با حجاج صحبت می‌کردند، به ویژه با آن‌هایی که تشخیص حضرت بر اصلاح آن‌ها بود. مشکل مردم مدینه وجود یک اقلیت یهودی در این شهر بود که با اختلاف‌افکنی بین ساکنان مدینه توانسته بودند بر اکثریت حکومت کنند.

مولوی اسحاق مدنی ادامه داد: وقتی حجاج مدینه متوجه صحبت‌های پیامبر (ص) شدند، در قالب معاهده‌ای از ایشان دعوت کردند که به مدینه تشریف بیاورند. اولین کار پیامبر (ص) در مدینه ایجاد همین اتحاد و وحدت بین اوس و خزرج بود، لذا باید گفت اولین کار اسلام اتحاد و وحدت میان مردم است و ما باید از فرصت حج در راستای ایجاد وحدت میان مسلمانان بهره ببریم.

وی افزود: مصیبت‌هایی که امروز در جهان اسلام پیش آمده به خاطر آن است که مسلمانان مسیر وحدت را کنار گذاشتند. اینکه شخصی «لا اله الا الله» می‌گوید و سر مسلمان دیگری را می‌برد؛ این به خاطر دوری و انحراف از اسلام و نفهمیدن درست آن است. ما در حج مشاهده می کنیم که مردم از سراسر جهان به سرزمین وحی می آیند و دوشادوش یکدیگر با ظاهری مشابه و اعمالی یکسان مناسک را بجا می آورن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha