پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
حج برائت

حوزه/ مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی تصریح کرد: مسلمانان از ظرفیت عظیم حج امسال برای برائت از تمدن رسوا شده غرب بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی امروز در نشست علمی «مبانی فقهی، سیاسی حج برائت» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: برائت از مشرکین دارای مبانی قرآنی و عقلانی است.

مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی افزود: حج به عنوان یکی از مناسکی که همه مسلمانان از اقصی نقاط عالم در یک نقطه جمع می شوند و بر اساس مبانی توحیدی مناسکی را انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی یادآورشد: ظرفیت عظیم حج، ظرفیت هم افزایی جهان اسلام و مسلمانان، با همه قوم و قبیله و رنگ و نژاد و کشورهایی که دارند با محوریت توحید و نفی شرک و الحاد است که باهم پیوند برقرار می کنند، لذا برائت از مشرکین و کفار و شرک و پلیدی وجه جامع همه مسلمانان است. نمی شود همه مسلمانان با همه ظرفیت های خود در یک نقطه جمع شوند ولی در خصوص مسایل جهان اسلام باهم صحبت نکنند و هم افزایی نداشته باشند.

استاد حوزه بیان کرد: ظرفیت عظیم حج برای ائتلاف و اتحاد بین مسلمانان و فریاد زدن مشترکات یک اصل اصیل است.

وی افزود: حج، جایگاه توحید و طواف بر محور خدا است و مناسک آن ناظر به توحید و دوری از الحاد است، طبعاً آنچه مردم را دور هم جمع میکنند همین مسائل است و برائت مسلمانان نیز آن چیزی است که با توحید منافات دارد.

ایزدهی یادآورشد: برائت از مشرکین از سفارشات اکید اسلام است. شرک تنها به معنی پرستش بت ها نیست بلکه نمادهای جدید آن به کرات قابل رؤیت است. تمدن مبتنی بر الحاد و ساختارهای سبک زندگی ناظر به تمدن غربی که بر اساس نفی خدا ساختار سازی شده از جمله مصادیق برائت از شرک است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه گفت: امروز کعبه نماد توحید است، ولی حاکمان موجود عمدتا اعتماد به کفر دارند تا خدا و ساختار خود را بر اساس اعتماد به مشرکان ایجاد می کنند.

استاد حوزه بیان کرد: بت های صدر اسلام از بین رفتند ولی باید بت های جدید را دریافت و با آنها مبارزه کرد که شامل نظام سلطه و تمدن مبتنی بر الحاد است.

وی افزود: آن چیزی که امسال را با سالهای دیگر متمایز کرده و مقام معظم رهبری از آن به عنوان حج برائت یاد کرده اند یک مساله بسیار مهم است. فلسفه حج آن است که همه گردهم آیند و نسبت به مشکلات جهان اسلام ظرفیت سنجی کنند. آنچه در سالهای گذشته محور برائت بود، برائت از مشرکین است و امسال با توجه به اینکه مساله جهان اسلام به یک مساله جهانی مبدل شده است برائت نیز قطعا متفاوت خواهد شد. برائت امسال برائت از چیزی است که همه جهان از آن تبری می جویند که مسأله جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه گفت: حجم جنایات بی بدلیلی که در غزه رخ داده است و نوع کودک کشی ها و زن کشی ها و کشتن افراد بی پناه و غیر مسلح باعث می شود که حجم مبارزه با این ظلم گسترده تر از سالهای دیگر باشد.

استاد حوزه بیان کرد: همه داعیه داران تمدن غربی از این جریان نسل کشی پشتیبانی تسلیحاتی و رسانه ای و حقوقی می کنند. مسأله امروز مسأله غزه است ولی فراتر از آن افول فرهنگ غربی است که تمام شعارهای خود را باخته.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی افزود: تمدن غربی مبتنی بر آزادی بیان که شعارشان گوش فلک را کر کرده است اجازه کوچکترین اعتراضی را به مردم خود نمی دهند. آمریکا آزادی بیان در دانشگاه را نیز تحمل نمی کند. لذا مسأله غزه و فلسطین مسأله داخل فلسطین و جهان عرب و حتی جهان اسلام نیست بلکه یک پیچ تاریخی است که افول تمدن غربی را در پی خواهد داشت.

ایزدهی یادآورشد: نکته مهم این است که چهل و اندی سال پیش امام راحل اسرائیل را غده سرطانی نام نهادند و امروز همه دنیا به آن چیزی رسیدند که آن مرد الهی در خشت خام دیده بود.

وی گفت: امروز می بینیم که مردم فلسطین در سرزمین خود بدون هیچ حامی قتل عام می شوند. جمهوری اسلامی و منطق مقاومت به عنوان تنها حامیانی که مدال شیعه بودن را بر سینه دارند در دنیا مطرح است.

حج برائت اعلام موضع جهانی علیه جنایتکاران است /  برائت از تمدن رسوا شده غرب

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند. بسیاری از آزادگان جهان از جمله کشورهایی مثل آفریقای جنوبی از اسرائیل شکایت می کند و دادگاه لاهه نیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی را محکوم کرده، اما آمریکا و حامیانش این نظام عالی قضایی بین المللی را هم تهدید می کنند.

وی افزود: حال سؤال این است آیا می توانیم نسبت به مقوله فلسطین در حج بی تفاوت باشیم؟ اگر دولت های جهان اسلام در این زمینه بی تفاوت هستند آیا دیپلماسی عمومی در حج می تواند نسبت به این مساله بی تفاوت باشد؟ امروزه برائت از ظلم و تمدن افول یافته غربی و نمادهای سلطه غربی به عنوان طلیعه تمدن اسلامی شناخته می شود.

ایزدهی یادآورشد: همه مسلمانان امروز دغدغه مساله غزه و فلسطین را دارند. باید فضای حج برائت به شکلی باشد که در عرفات، مشعر، منا و طواف، هتل ها و جمع های مسلمانان محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی مطرح باشد. تبری زبانی مهم است ولی این تبری زبانی طلیعه نفی عملی تمدن غربی و سلطه گری است. باید این امر به یک نتیجه منجر بشود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی گفت: اگر سران کشورهای اسلامی جرأت محکومیت و تحریم کردن اسرائیل را ندارند ولی جامعه مسلمانان در محدوده دیپلماسی عمومی خود می توانند این حمایت را داشته باشند.

استاد حوزه بیان کرد: مسلمانان باید این پیچ تاریخی مهم و تمدنی را با وجود هم با استفاده از ظرفیت اتحاد اسلامی طی کنند. اگر حج محور توحید است و همگان بر محور توحید گرد خانه خدا می گردند و همگان بین صفا و مروه طی طریق می کنند و در عرفات و مشعر و منا حضور دارند باید فرای اقتضائات مناسکی روح اصیل و تمدنی را نیز در اعمال خود داشته باشند.

وی با اشاره به تاکیدات مهم مقام معظم رهبری در خصوص حج برائت امسال و برائت از اسرائیل و تمدن فاسد غربی، افزود: اگر مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در گذشته بر اساس ناسیونالیسم عربی و حتی مارکسیسم شکل می گرفت و امروز به اعتراف خود صهیونیست ها در حال شکست هستند به این دلیل است که این مبارزات بر اساس منطق ایمان و شهادت و جهاد است. تاریخ ثابت کرد که حکام عرب به جای مقابله با این جنایات به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

ایزدهی یادآورشد: وجه تفارق بین ایمان و کفر به این ارزش ها و این راه است. منطق این راه، خاتمیت و جامعیت و تمدن مبتنی بر باورهای الهی است.

وی گفت: اگر ۴۵ سال گذشته جمهوری اسلامی برخاست و ملت های آزادی خواه پشت این انقلاب ایستادند، دنیا به این نتیجه رسیده است که این موضع کاملا درست بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی بیان کرد: امروز شاهد شهادت چهل هزار نفر در فلسطین هستیم ولی فاجعه بزرگتر، اتفاقی است که در تمدن غربی روی داد و آبروی این تمدن را برد. حج برائت اعلام یک موضع جهانی است.

وی گفت: امروز می بینیم که این هم افزایی و وحدت در جهان و در قلب آمریکا نمایان است. همه کشورها و ملت های آزاده جهان شعار فارسی مرگ بر اسراییل را سر می دهند. امروزه شاهد تسلط این منطق هستیم. اگر ایران نسبت به این حوزه حساسیت به خرج می دهد مسأله آن بر اساس مذهب و حتی مرزها نیست بلکه مسأله این است که شیعه و ایران از یک گفتمان جهانی صحبت می کند و تمدن غربی را به چالش می کشد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: اگر دو میلیارد جامعه مسلمانان کالاهای اسرائیلی و حامیان رژیم صهیونیستی را تحریم کنند قطعا آنها را به ضعف می کشانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha