پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
طلبگی

حوزه/ طلبه هنرمند گفت: از طلاب انتظار می‌رود بین تعهد و هنر گره‌ای محکم ببندند و این عرصه را واگذار و رها شده قرار ندهند و نگاه عمیق‌تری به نقش هنر در تأثیرگذاری دینی و انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به کودکان و نوجوانان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اهمیت استفاده از ابزار هنر در نشر معارف دینی بر کسی پوشیده نیست و این امر نیز همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

رهبر معظم انقلاب در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ بیان کردند: «هنر اگر با روح دیانت همراه شود، عالی‌ترین وسیله‌ی تبلیغ ارزش‌های اسلامی و انقلابی و انسانی است‌.»

همچنین در اول اسفند ۱۳۹۱ نیز در سخنانی بیان کردند: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد... در این عرصه جوان‌های مؤمن، باطراوت و شاداب و دارای نگاه نو و همت بلند، موتور محرک برای حرکت رو به جلو هستند و پیشکسوتان نیز باید با بیان تجربیات خود و تربیت نیروهای جدید و کارآمد، به این حرکت شتاب بیشتری ببخشند...»

در ۹ آذر ۱۳۸۸ نیز فرمودند: «نظام جمهوری اسلامی ایران حرف‌ها و ایده‌های جدیدی برای گفتن دارد که باید با استفاده از شیوه‌های هنرمندانه و تأثیرگذار، مطرح شوند.»

اما برای این امر باید پشتوانه‌های فکری، فرهنگی و فلسفی هنر بیشتر شوند و این پشتوانه سازی راهی جز ایجاد نظام تربیتی هنرمندان متعهد و معتقد ندارد.

حوزه های علمیه بستری مناسب برای این امر است؛ زیرا استعدادهای متعهدی را در دل خود جای داده است که فراهم کردن شرایط مناسب و پرورش آن‌ها می‌توان این هدف را محقق کرد.

اکرم سادات میرتوانا یکی از طلاب هنرمندی است که در زمینه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و تدریس طراحی کاراکتر در تصویرسازی فعالیت دارد و در جشنواره‌های متعدد هنری موفق به کسب رتبه های برتر شده است و آثار مناسبی را تولید کند.

اکرم سادات میرتوانا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با جایگاه هنر در حوزه علمیه عنوان کرد: متاسفانه ادبیات و مستندسازی توانسته توجه بیشتری را به خودش جلب کند شاید بتوان گفت نقاشی هم تا حدودی مورد توجه است اما توجه تصویرسازی آن هم به صورت تخصصی بسیار کم است.

وی ادامه داد: مدعیان تحولات فرهنگی نه تنها اهمیت تصویر و تصویرسازی را درک نمی‌کنند بلکه نگاه سطحی به این تخصص دارند و به خاطر اطلاعی محصولات بسیار بی کیفت و عامه پسندی را تولید و روانه بازار می‌کنند.

این طلبه هنرمند بیان کرد: این معضل فرهنگی را می‌توان چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی در آثار بخش هنرهای تجسمی بخصوص در شاخه تصویرسازی مشاهده کرد.

وی اظهار کرد: از طلاب انتظار می‌رود بین تعهد و هنر گره‌ای محکم ببندند و این عرصه را واگذار و رها شده قرار ندهند و نگاه عمیق‌تری به نقش هنر در تأثیرگذاری دینی و انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به کودکان و نوجوانان داشته باشند.

میرتوانا در خصوص چگونگی هدفمند کردن آثار طلاب گفت: اینکه طلاب فقط در یک رویداد و یا جشنواره بتوانند کاری ارائه بدهند یک حرکت کوتاه و فردی است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اهداف با جمع محقق می‌شود از حوزه علمیه انتظار می‌رود برای استفاده از این ظرفیت های هنری، برنامه‌ای دقیق و هدفمند طراحی کند تا جریان‌هایی تاثیرگذار در عرصه های گوناگون توسط طلاب رقم زده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha