چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 1162594
۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
اصغری

حوزه / یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: باید نظارت در شبکه نمایش خانگی کاملاً کارشناسانه باشد برای رسیدن به این خواسته باید از افرادی استفاده کرد که دغدغه فرهنگ جامعه را به لحاظ اجتماعی و دینی دارند.

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: متاسفانه نزدیک به دو دهه است که در تولیدات نمایشی سینما و تلویزیون توجه کافی نسبت به خرده فرهنگ‌ها در جامعه صورت نمی شود. این مسئله را در حوزه مسائل اقتصادی نیز به روشنی شاهد هستیم. برای مثال تبلیغاتی که پیرامون فروشگاه‌های بزرگ صورت می‌گیرد و به نوعی تبلیغ زندگی غربی است. در این راستا علاوه بر اینکه به فرهنگ بومی بی‌توجهی شده به خرده اقتصادها نیز صدمه وارد می‌شود. منظور از خرد اقتصادها کاسبان محلی هستند.

وی افزود: امروزه قدرت پلتفرم‌ها به اندازه‌ای زیاد شده که از میزان نظارت دولتی بر آنها کاسته شده است، چراکه وقتی پلتفرم‌ها اجازه می‌دهیم به شکل همه جانبه دست به تولید بزنند در حقیقت اجازه داده‌ایم فرهنگی را که می‌خواهند گسترش دهند. لازم به ذکر است در تولیدات نمایشی پلتفرم‌ها دغدغه‌های عموم جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه تنها سلیقه خاص عده‌ای معدود مورد نظر است برای همین، می‌بینیم کارهای تولیدی عمدتاً شبیه هم هستند و در آنها کمتر می‌توان فرهنگ بومی را مشاهده کرد. این مسئله را در تولیدات خارجی پلتفرم‌ها نیز به روشنی شاهدیم.

تهیه‌کننده «تک تیرانداز» تاکید کرد: برخی مواقع هجمه فرهنگی تولیدات خارجی بیش از آثار ایرانی است چون تصور می‌کنیم تنها با سانسور تصویری و کلامی آثار مربوطه را اصلاح کرده‌ایم درحالی‌که بسیاری از این تولیدات به لحاظ فرهنگی مروج سبک زندگی غربی هستند البته ممکن است فرهنگ مربوطه به خودی خود بد نباشد اما هر آنچه که با فرهنگ بومی ایرانی مغایرت داشته باشد پرداختن به آن صحیح نیست.

وی درباره عملکرد نهادهای نظارتی گفت: باید نظارت در شبکه نمایش خانگی کاملاً کارشناسانه باشد برای رسیدن به این خواسته باید از افرادی استفاده کرد که دغدغه فرهنگ جامعه را به لحاظ اجتماعی و دینی دارند اگر این اتفاق رخ دهد دیگر نظارت تنها ظاهر نخواهد بود بلکه به معنا و مفهوم نیز تعمیم پیدا خواهد کرد.

این تهیه‌کننده در انتها تاکید کرد: اگر بتوانیم در حوزه شبکه نمایش خانگی اتفاق خوبی را رقم زنیم مطمئن باشید در رقابت با تولیدات خارجی هم موفق خواهیم بود اما اگر بخواهیم به هر دلیلی سد راه تولیدات با کیفیت شویم در حقیقت راه را برای اشاعه فرهنگ بیگانه از طریق تولیدات خارجی باز گذاشته‌ایم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha