شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: یکی از ارکان اخلاق مداری در انتخابات رعایت مرز تببین و تخریب در گفت‌وگوها است. کار تخریب، ویرانگری است و فضای انتخابات را خراب می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) به عنوان روز ازدواج نام گذاری شده است.

خطیب جمعه قم ادامه داد: با ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) شکوهمند ترین ازدواج، با شکوه ترین خانه و نقش آفرین‌ترین زندگی مشترک در تاریخ اسلام اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: فرزندآوری یکی دیگر از درس های ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) است که امروز یکی از نگرانی های کشور ما است. یکی از راه های مهم و موثر در این مورد، تسهیل در ازدواج است. هم جوانان سطح توقع هایشان را با واقعیت ها تطبیق بدهند هم خانواده ها تلاش کنند که جوانان شان در سنین اول ازدواج تشکیل زندگی بدهند؛ زیرا این ازدواج زمینه فرزندآوری را به وجود می‌آورد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به سالگرد شهادت شهید آیت‌الله سعیدی در سال ۱۳۴۹ گفت: شهید سعیدی نقل می کند در زمان مبارزه امام راحل با شاه نزد ایشان رفتم و گفتم ممکن است برخی شما را تنها بگذارند و طرف مقابل شما نه تنها دولت ایران بلکه دولت آمریکا است. امام راحل پاسخ دادند اگر جن و انس یک طرف و من طرف دیگر باشم بدون ترس حرف خود را می زنم.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانات ۱۴خرداد اوصاف درس آموزی در رابطه با شهید رئیسی بیان کردند. این اوصاف تنها برای تقدیر و قدردانی برای این شهید نیست بلکه معیار و شاخصی برای همه کسانی است که در جامعه مدیریت به عهده دارند.

نماینده ولی فقیه در قم یادآور شد: رهبر معظم انقلاب توصیه کردند که در انتخابات پیش رو اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن و لجن پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی ضربه می زند.

امام جمعه قم اضافه کرد: یکی از ارکان اخلاق مداری در انتخابات رعایت مرز تبیین و تخریب در گفت‌وگوها است. کار تخریب، ویرانگری است، فضای انتخابات را خراب می‌کند، مردم از فضای تخریب متنفر هستند.

وی افزود: برای انتخاب اصلح تبیین کارساز است، در حالی که در فضای تخریب تشخیص اصلح دشوار است، زیرا در فضای تبیین آگاهی ها و قدرت تصمیم گیری مردم تقویت می شود اما در فضای تخریب قدرت تصمیم گیری از مردم سلب می شود.

امام جمعه قم گفت: نسبت های ناروا دادن ذهن مردم را خراب می کند و فضای اعتماد و امید را به یأس مبدل می‌کند. در تبیین با دشمن مرز بندی می شود انسان در میدان دشمن بازی نمی‌کند اما در تخریب با دشمن هماهنگ می شود، در تبیین دشمن را مأیوس می‌کنند اما تخریب دشمن را به طمع می‌اندازد و به فکر نفوذ می افتد، در تبیین امید و اتحاد اجتماعی تقویت می‌شود اما در تخریب‌ اختلاف ها و کینه‌ها برجسته می‌شود.

وی یادآور شد: در تبیین «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً» اتفاق می افتد اما در تخریب به منطقه ممنوعه لاتفرقوا وارد می‌شوند. در تبیین شخص اصلح وقتی مشخص شد و انتخاب شد شخص دیگری که صالح است و رأی نیاورده است در عرصه های دیگر فرصت کار پیدا می کند اما در تخریب شخص رای نیاورده از حیثیت می افتد.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: حاکمیت تفکر اسلامی بود که کشور را حرکت داد و پیش برد و این حرکت عظیم اگر با امید همراه باشدباز هم به پیش خواهد رفت. یکی توکل به خدا و تقوای الهی یکی از مایه‌های امید است و خداوند فرمود:« والعاقبة للمتقین»

وی با بیان اینکه عصر امام روح الله (ره) قطعه‌ای نورانی از تاریخ بشر است، گفت: این دوره دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از جمله این ویژگی‌ها آن است که جوهره انقلاب اسلامی ایران «قیام لله» بود که از دو ویژگی محتوای دینی و رهبری کارآمد برخوردار بوده و هست.

خطیب جمعه قم گفت: امام امت رهبری آگاه، بصیر، با اخلاص، متقی، قاطع، مردم شناس، مردم باور، مردم دوست، سیاست مدار، با صراحت بیان، زمان شناس، دشمن شناس، شجاع، در برابر ابرقدرت‌ها و قدرت‌های متجاوز، مستکبر و حیله گر سازش ناپذیر و عدالت طلب بود.

وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) با اتکا به خدا واعتماد به نقش مهم و موثر مردم قیام کرد. امام خمینی (ره) آشنا و مسلط به قواعد، ضوابط و روش قیام لله بود و نتیجه آن نصرت الهی شد. همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمود:«من کان للَّه کان اللَّه له؛ هرکسی کارهایش برای خدا باشد، خدا پشتیبان اوست.»

تولیت آستان حضرت معصومه (س) افزود: شیوه مبارزاتی امام راحل ساده و به دور از پیچیدگی‌ها و سیاسی کاری های رایج دنیا بود. ایشان با تکیه بر شعارها و معیارهای روشن اسلامی و قاطعیت خاص خود انقلاب را رهبری کردند و با قیام شان جان تازه‌ای در جسم بی رمق اسلام و مسلمانان دمیدند و بر بزرگترین قدرت نظامی و تسلیحاتی منطقه پیروز شدند.

وی ادامه داد: امام راحل هدف اصلی را مبارزه با کانون فساد یعنی سلطنت قرار دادند و به عنوان مرجع تقلید عدم مشروعیت نظام شاهنشاهی را نزد مردم تبیین و افشا کردند و با اعلام هدف نهایی خود که برقراری نظام اسلامی بود به بسیج مردم پرداختند.

آیت الله سعیدی گفت: امام که به قیام لله اعتقاد داشت به تنهایی قیام کرد و منتظر همراهی بزرگان نماند و همه مردم را به حرکت واداشتند و زبان مردم شدند و بزرگان نیز همراهی کردند.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران سرآغاز عصر جدیدی در زندگی و حیات ایران شد به طوری که هویت اسلامی در کشور و دنیای معاصر و گرایش به معنویت را در کل جهان زنده کرد.

امام جمعه قم اضافه کرد: نامه‌ای که امام خمینی (ره) به گورباچف نوشتند برای متوجه کردن کشورهای الحادی به اسلام ناب محمدی بود و نامه هایی که رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی و دانشجویان آمریکایی نوشتند در این راستا بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این نامه نوشتند:« این نامه را به جوانانی می‌نویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.» ایشان به جوانان توصیه کردند که با قرآن آشنا شوید :« درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون.»

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) با الهام از قیام حضرت موسی(ع) ابتدا مردم را از ظلم و ستمی که به آن‌ها می‎شد آگاه و همزمان دشمن اصلی را معرفی کردند و با تاسی از کلام خدا که فرمود «اذْهَبَا إِلَیٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَیٰ، فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَیٰ؛ بروید به سوی فرعون که او سخت به راه طغیان شتافته است، و با او کمال آرامی و نرمی سخن گویید، باشد که متذکر شود یا (از خدا) بترسد (و ترک ظلم کند).» به سراغ شاه یعنی فرعون ایران رفت و ابتدا گفت:«ای آقای شاه به تو نصیحت می‌کنم که از این کار ها دست بردار.»

نماینده ولی فقیه در قم اظهار کرد: همان‌طور که فرعون از نصیحت حضرت موسی (ع) سر باز زد و سودی نبرد شاه نیز از نصیحت امام راحل سر باز زد و سودی نبرد و بر لجاجت خود علیه اسلام و مردم ادامه داد.

وی یادآور شد: سخنان امام روح (ره) همچون پتکی بر روح شاه که جنون قدرت و تکبر فرعونیش زبانزد بود فرود آمد به همین خاطر فرمان خاموش کردن صدای قیام را در ۱۵ خرداد صادر کرد اما بعد از چند سال مبارزه و مقاومت آن که باید خاموش می شود شاه و بود که خاموش شد و رفت و قیام مردم به رهبری امام خمینی (ره) به نتیجه رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha