چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
تصاویر/ نشست های تخصصی «کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)»

دوره تخصصی "کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)" با حضور اساتید حوزه در در اردوگاه ۱۵ خرداد شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دوره تخصصی یک روزه با عنوان «کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)» با ارائه نظر توسط حجج اسلام والمسلمین احمد مبلغی، عبدالکریم فرحانی، سید مجتبی نورمفیدی، سید صادق محمدی، سید مهدی موسوی و علی فرحانی و با حضور جمعی از طلاب روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ در اردوگاه ۱۵ خرداد شهر پردیسان استان قم برگزار شد.

ببینید:

تصاویر نشست های تخصصی «کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)»

گزارشی از دوره "کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)"

حجت الاسلام والمسلمین نورمفیدی در این نشست درباره بحث خطابات قانونیه حضرت امام خمینی(ره) سخن گفت و به مقدمات عام این نظریه اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه فقه معاصر در این باره پنج مقدمه را بیان کرد: مقدمه اول: احکام شرعی به نحو قضایای حقیقیه جعل شده اند؛ مقدمه دوم: اوامر به طبایع متعلق اند و خصوصیات از متعلق اوامر جدا است؛ مقدمه سوم: تقسیم خطابات به کلیه و قانونیه و خطابات شخصیه؛ مقدمه چهارم: قدرت شرط تکلیف نیست و مقدمه پنجم: انحلال در خطاب وجود ندارد.

گزارشی از دوره "کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)"

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی به بحث شناخت حقیقت فرد در نظام اصولی امام پرداخت و در خلال بحث به دنبال پاسخ به این سؤال بود که در بحث متعلق اوامر و نواهی ایا به طبایع می خورند یا به افراد؟

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی از دیگر اساتید این دوره درباره خطابات قانونیه به ارائه بحث پرداخت و گفت: این بحث را در عبارات گذشتگان از جمله محقق خراسانی می توان یافت اما به صورت کامل و وسیع توسط امام خمینی مطرح شده است.

وی اظهار کرد: امام خمینی(ره) بحث خطابات قانونیه را به صورت طرح می کنند که هم در مقیدات قابل طرح باشد و هم در عمومات که در اینباره می توان به کتابهای؛ جواهر الاصول و تهذیب الاصول و کتاب فارسی آقای فاضل مراجعه کرد.

گزارشی از دوره "کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)"

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نیز در این نشست به این بحث پرداخت که برای تحلیل مسائل اصول باید از خاستگاه آنها شروع کرد که نوعا در فلسفه و کلام شکل میگیرند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: نظریه وعاء اعتباری از آن دسته نظریات است که از خاستگاه فلسفه وارد اصول شده است و بر این اساس امام(ره) معتقد بود شارع تحرک اعتباری اش درون این وعاء اعتباری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اصناف سه گانه در رابطه با نسبت بین اعتبار شارع و اعتبار عقلا پرداخت؛ وحدت اعتبار(مرحوم اصفهانی)، تعدد اعتبار با تمرکز بر داشتن اعتبار مستقل و اعتبار مماثل، وعاء اعتباری یا ایجاد اعتباری که متعلق به امام خمینی(ره) است.

گزارشی از دوره "کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)"

حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی دیگر استاد دوره حاضر بحث وضع لأرواح المعانی را مطرح کرد و گفت: امام(ره) با فرق گذاشتن بین وضع و استعمال مشکل کارکرد علامات حقیقت و مجاز را حل کرده اند.

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار کرد: معنا می تواند مشکک باشد اما اگر مشکک هم نبود در عین اینکه لفظ واحد و معنا واحد و متواطی است می تواند همه مصادیق را در خود داشته باشد و عندالاستعمال از مناسبت حکم و موضوع تشخیص دهد که کدام معنا برای کدام مصداق است.

گزارشی از دوره "کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)"

در ادامه نشست ها حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی به ویژگی های مکتب اصولی امام خمینی(ره) پرداخت از جمله اینکه امام(ره) منبع علم اصول را سیره عقلا و قواعد عقلی می دانستند، از خلط حقیقت و اعتبار جلو گیری می کند، به وعاء اعتبار و فهم قواعد در ان وعاء توجه دارد.

این استاد حوزه در ادامه گفت: حضرت امام خمینی(ره) به تمام اصول نگاه تاریخی دارد و علم اصول را روش فهم قانون می داند چون فقه را قانون می داند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha