چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت الاسلام صدر

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان تسلط بر سطوح عالی، برخورداری از خلاقیت ذهنی و تعلیم روش‌های جدید را، از شروط تدریس در دروس خارج خواند و گفت: استاد این سطوح علاوه بر آموزش تحلیل، استنتاج و نتیجه‌گیری، باید طلاب را، به سمت اجتهاد سوق دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید موسی صدر، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد به تبیین اقتضائات دروس خارج نسبت به اساتید گفت: درس خارج همانطور که اقتضائات نسبت به طلاب دارد، نسبت به اساتید این دروس نیز اقتضائاتی دارد؛ از جمله اینکه استادی که درس خارج می‌گوید می‌بایست بر سطوح عالی مسلط و چندین بار سطوح عالی را تدریس کرده باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اساتید درس خارج باید از خلاقیت ذهنی و ابتکاری و ابداع ذهنی برخوردار باشند و صرفا به نقل قول از دیگران اکتفا نکنند، چرا که در درس خارج، طلبه باید برای اجتهاد تربیت شود، بنابراین اساتید باید این قوه اجتهاد را داشته باشند تا دست طلبه را بگیرند و به سمت اجتهاد سوق دهند.

حجت الاسلام والمسلمین صدر با تأکید بر اینکه استادی که خلاقیت ذهنی و ابتکار و ابداع نداشته باشد، نمی‌تواند درس خارج را به طور مطلوب و ایده‌آل ارائه دهد، گفت: استاد درس خارج باید روش را به طلبه آموزش دهد؛ یعنی در ضمن بیان چند مسئله، روش اجتهاد و استنباط را به طلبه بیاموزد که چگونه وارد مسئله، تحلیل و استنتاج و نتیجه گیری کند و اگر اهتمام استاد به تعلیم طلبه اینگونه باشد، طلبه سریع‌تر رشد خواهد کرد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بنابراین سه شرط تسلط بر سطوح عالی، برخورداری از خلاقیت ذهنی و تعلیم روش‌های جدید می بایست برای تدریس دروس خارج در اساتید وجود داشته باشد.

وی همچنین در توصیه به مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه گفت: درس‌های خارج جدید نیز باید رونق یابد و حوزه‌های علمیه اجازه دهند آنانی که توانمند و استعداد همراه خلاقیت ذهن و ابتکار دارند پای کار آمده و تدریس کنند، تا به تدریج خود را نشان دهند که اگر اینگونه درس خارج و مسئله محور باشد، قطعاََ رونق پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha