پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
سالکی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ سالکی گفت: استادی که به تدریس دروس خارج در حوزه‌های علمیه می‌پردازد، علاوه بر داشتن اطلاعات دینی و مذهبی، باید به مسائل فقهی و اصولی مسلط باشد.

حجت‌الاسلام‌ محمدعلی سالکی، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی درس خارج حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، اظهار داشت: استادی که به درس خارج وارد می‌شود، می‌بایست به مسائل فقهی و اصولی مسلط بوده و برای تکمیل کار خود از معارف اهل‌بیت(ع) استفاده نماید و پیرامون علوم دینی و مذهبی نیز اطلاعات جامع و کاملی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اساتید مبرز در حوزه‌های علمیه باید با پرورش شاگردان، ذهن آنان را برای بیان مسائل فقهی و اصولی آماده کنند، تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله‌ سید محمد میلانی و مرحوم آیت‌الله طباطبایی به فقه و اصول تسلط ویژه‌ای داشتند و بسیاری از افرادی که بعدها در موقعیت‌های گوناگون منشأ اثر شدند از جمله شاگردان ایشان بودند.

وی ابراز کرد: بنده مدت ۸ سال در خدمت مرحوم آیت‌الله شیخ علی فلسفی و ۸ سال دیگر را در نزد آیت‌الله میلانی بودم و همه شاگردان این دو استاد بر تسلط آنان به موضوعات اعتراف داشتند.

استاد حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه کلیه جنبه‌های علمی که لازم بود در تدریس درس خارج برای این اساتید وجود داشت، خاطرنشان کرد: طلبه‌ای که می‌خواهد درس خارج را شروع کند می‌بایست قبلاً پایه‌ دروس خود را از کفایه، مکاسب و رسائل قوی نموده و کتاب‌های شرح لمعه را عمیقاً مطالعه و مباحثه کرده باشد.

حجت‌الاسلام‌ سالکی با بیان اینکه گاهی مرحوم آیت‌الله فلسفی به طلاب تأکید می‌کرد که "بازگردید و کتاب‌هایی که خواندید را مجدداً از ابتدا بخوانید و بررسی کنید"، اظهار کرد: این تأکید به این علت بود که با این کار، نکاتی به‌دست خواهید آورد که در درس‌ها پیش‌ازاین متوجه آن نبودید، لذا طلبه باید ورزیدگی خاص خود را داشته باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha