چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
ملکی

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، با تأکید بر اینکه باید زمینه حضور طلاب علاقه‌مند و مستعد در درس خارج فراهم شود، گفت: طلاب علوم دینی، در صورتی که درس را با جدیت و علاقه بخوانند، در جامعه اثرگذار خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی درس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به تبیین شرایط طلاب درس خارج پرداخت و گفت: در علوم و معارفی که بشر با آن‌ها زندگی می‌کند، مقدماتی نیز وجود دارد؛ در خصوص علوم انسانی که مرکز بحث آن حوزه‌های علمیه است علوم، معارف مبادی و مقدماتی دارند که اگر این مقدمات درست شکل گیرد علم برای شخص متعلم به سهولت حاصل شده و توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه درس خارج در اصول و فقه تعین داشته و هدف از این علم استنباط احکام شرعی در اصول و فقه و تطبیق احکام بر موضوعات مختلف افعال مکلفین است، که نیاز به مبادی و مقدماتی دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم حوزه را، از جهت درس خارج فقه و اصول رونق دهیم، باید طلاب را به سمت استعدادهایی که دارند، سوق داد و افرادی که استعداد آنان در فقه و اصول آماده است، مقدمات رسیدن به فقه و اصول در مقطع خارج را در آنان تقویت کرد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان  گفت:در علوم منقول حوزه صرف و نحو جایگاه مهمی دارد، بایستی برای طلاب مشغول به درس خارج، کارگاه‌هایی برای قوی شدن در این مبادی و مقدمات برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از طلابی که علاقه خاص به دروس خارج دارند، اظهار داشت: طلابی می‌توانند در درس خارج فقه و اصول بدرخشند، که با علاقه درس را دنبال کنند و دوست داشته باشند به جایگاهی برسند که با منابع وحیانی محرم شوند و حکم خداوند را بفهمند.

وی ادامه داد: کسانی که ذوق ندارند و چندان به مباحث فقه و اصول علاقه‌مند نیستند اما در تبلیغ و تفسیر توانمند هستند، باید برای آنان راهکاری بیندیشند تا بتوانند در عرصه مورد علاقه خود بدرخشند و در جامعه اثر بگذارند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha