چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
غلامرضا باقری کیا

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان مجتهدین در حوزه‌های علمیه را، پشتوانه اسلام خواند و تأکید کرد: طلاب دروس خارج باید در تبلیغ و تبیین دین اسلام و معارف الهی صاحبنظر باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری‌کیا در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد گفت: یکی از مسائلی که امروز در سطح چهار و دروس خارج مورد توجه قرار می‌گیرد، توجه به اهداف این دروس در حوزه‌های علمیه است، و ضرورت دارد طلاب از نگاه و جنبه اینکه درس خارج چه پیامی دارد به موضوع بپردازند.
ممتحن درس خارج و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه آیه ۱۲۲ سوره توبه(آیه نفر) به جایگاه و شأن عالمان و روحانیون در حوزه‌های علمیه اشاره دارد، گفت: هدف از تحصیل، شناخت اسلام و شناساندن آن به مردم و جامه عمل پوشاندن به اسلام از پیام‌های حوزه علمیه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا ضمن اشاره به شأن نزول این آیه «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ...»، ابراز کرد: در سیزده سالی که پیامبر گرامی اسلام(ص) در مکه حضور داشتند و مأمور شدند تا بعثت را علنی کنند، به تدریج سنگ اندازی‌ها و موضع گیری‌ها آغاز شد و حضرت در آن دوران مأمور به مذاکره و صلح نبودند بلکه مأمور به صبر و تحمل بودند. لذا طبق آیه فوق حضرت خود و اصحاب را مأمور به تحمل در برابر مشکل آفرینی‌های مشرکین نموده بودند گرچه آنان بسیار پیامبر را اذیت و آزار می‌دادند.
وی با بیان اینکه به تدریج، به حکم آیه قرآن راه فرج باز شد و هجرت به مدینه صورت گرفت، دوران هجرت را، دوران عزت و حکومت اسلام خواند و خاطر نشان کرد: در سال دوم هجری آیات جهاد نازل شد و عده زیادی تصمیم به جهاد داشتند اما این آیه نازل شد که شایسته نیست همه به سوی جبهه و جنگ خیز بردارند بلکه عده‌ای از هر قبیله و قومی، می‌بایست برای کسب علم دین همت کنند.
ممتحن درس خارج و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان به طلابی که برای درس خارج تحصیل می‌کنند توصیه کرد: از روز نخست خوب کار کنید تا بتوانید صاحب‌نظر شوید؛ در حقیقت باید حوزه‌های علمیه صاحب‌نظر در فهم دین باشند و پیام درس خارج همین است.
حجت‌الاسلام والمسلمین باقری کیا با بیان اینکه رویکرد طلبه درس خارج در حوزه باید به‌گونه‌ای باشد که صاحب‌نظر در اسلام شناسی بوده و اسلام را به عنوان صاحب‌نظر تبیین و تبلیغ کنند، تصریح کرد: درس خارج زمینه را، برای مجتهد شدن در دین ایجاد می‌کند. هرچه در حوزه‌های علمیه مجتهد داشته باشیم، پشتوانه اسلام بیشتر خواهد بود، لذا امروزه نیاز به افراد صاحبنظر در این زمینه داریم.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha