سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
فغانی

حوزه/ ارزیاب تقریرات دروس خارج با اشاره به دومرحله‌ای شدن ارزیابی تقریرات، گفت: از برکات این تصمیم آموزشی، گوشزد نمودن ایرادات احتمالی مقررین در حین نگارش است که در نوع خود پدیده کاربردی در تثبیت دروس به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر فغانی، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی درس خارج حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد گفت: تقریر مشتمل بر سه نکته یعنی چیستی و ماهیت تقریر، هدف و فلسفه تقریر و ضرورت تقریرنویسی است که در خصوص چیستی و ماهیت تقریرات را تأیید و تثبیت می‌نامیم.

وی تقریرات را تثبیت آرا و اندیشه‌های یک صاحب‌نظر دانست و تصریح کرد: تثبیت در ذهن مقرر و برای انتقال به آیندگان و مخاطبین است؛ از سوی دیگر از آنجا که مطالب فراموش‌شدنی بوده و به‌ مرور زمان به فراموشی سپرده خواهد شد، ضرورت تثبیت و تقریر خودش را نشان می‌دهد که طلاب درس خارج باید دست‌به‌قلم و نوشتن باشند.

استاد ارزیاب تقریرات دروس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: دست‌به‌قلم کردن دانش‌پژوهان ایده و هدف بسیار بزرگی است که با همین نوشتن‌ها، مطالب ماندگار و به نسل بعدی منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فغانی ضمن اشاره به سازوکار ارزیابی تقریرات، گفت: زمینه تبیین محتوایی و برگه ارزیابی برای دانش‌پژوهان در بدو ورود به درس خارج در چند جلسه به‌صورت کاربردی ارائه شد که یک حرکت مبارکی بود.

وی با اشاره به دو مؤلفه دستیار پژوهشی به‌عنوان ایده کارآمدی که در این دو سال خود را نشان داده و همچنین ارزیابی دومرحله‌ای تقریرات، عنوان کرد: از برکات این مؤلفه گوشزد نمودن ایرادات احتمالی مقررین در حین نگارش است که در نوع خود پدیده آموزشی کاربردی بوده و باید برای قضاوت به این مؤلفه زمان داد تا نرخ رشد و تأثیرگذاری آن سنجیده شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha