چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
درس خارج

حوزه / رئیس اداره ترویج و گسترش پژوهش معاونت علمی حوزه علمیه خراسان گفت: ثبت‌نام دوره تقریرنویسی درس خارج ۱۴۰۳ از ۱۸ تیرماه آغاز و تا ۵ مردادماه سال جاری ادامه دارد.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، از آغاز ثبت‌نام پنجمین دوره تقریرنویسی درس خارج در سال ۱۴۰۳ خبرداد و اظهار داشت: این دوره به منظور توانمندسازی طلاب سطوح عالی در جهت تولید و ارائه تقریرات قابل ‌استفاده و چگونگی بهره‌مندی از دفاتر و تقریرات، پس از تدوین مطلوب آنها برگزار می‌شود و شرکت کنندگان با شیوه‌های گوناگون درس خارج و منابع مورد نیاز آشنا خواهند شد.

حجت‌الاسلام عباسی، هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی و تسلط طلاب درس خارج بر تقریر دروس عنوان کرد و گفت: شیوه‌های تدریس خارج فقه و اصول، اصول و ویژگی‌های محتوایی یک تقریر خوب، طرح کلی حل یک مسأله فقهی و اصولی، جایگاه و اهمیت درس خارج و وظایف یک محصّل از جمله موضوعاتی است که در این کارگاه بررسی و تبیین می‌شود.

رئیس اداره ترویج و گسترش پژوهش معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، آشنا کردن طلاب با مبادی مباحث فقهی را از دیگر اهداف برگزاری این دوره خواند و تصریح کرد: آشنایی با مکاتب فقهی و اصولی، روش‌شناسی اجتهاد، روش‌شناسی فقه و اصول، آشنایی با منابع متداول علم اصول، فقه و دانش‌های مرتبط نیز از جمله موضوعات مورد آموزش در این دوره می‌باشد.

حجت‌الاسلام عباسی، با اشاره به الزامی بودن این کارگاه برای طلاب ورود به سطح ۴ حوزه، خاطرنشان کرد: مقطع درس خارج در واقع آخرین مرحله تحصیلی و یک گام قبل از ورود به مباحث اجتهاد می‌باشد که در این مرحله، یکی از بایسته‌های اساسی هر دانش ‌پژوه حضور در درس خارج و مکتوب نمودن بیانات استاد است و اگر به نحو شایسته مدیریت شود، می‌تواند منشأ آثار مفید از جمله دست‌ به‌ قلم‌ شدن حرفه‌ای آنان شود.

وی بیان کرد: این دوره به صورت حضوری‌ ویژه طلاب پایه ۱۰ در نیمه اول مردادماه برگزار و زمان و مکان دوره از طریق پیامک به ثبت‌نام کنندگان دوره اطلاع رسانی خواهد شد، همچنین طلاب می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال «تقریر» در پیام‌رسان ایتا به نشانی https://eitaa.com/taghrirkh مراجعه و یا با شماره ۳۲۰۰۸۱۶۶ تماس بگیرند، همچنین برای ثبت‌نام در این دوره می‌توانند به سایت جامع پژوهش به آدرس https://portal.hozehkh.com/registers کارگاه تقریر نویسی درس خارج ۱۴۰۳ مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است، جدیدترین اخبار و اطلاعات مربوط به دوره‌ها و کارگاه‌های پژوهشی به صورت روزانه در کانال معاونت علمی حوزه علمیه خراسان(پژوهش) در پیام‌رسان ایتا به نشانی https://eitaa.com/howzehpajohesh  منتشر می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha