سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
مجتبی الهی خراسانی

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: اساتید دروس خارج در کنار رسالت علمی، باید برای طلاب نقش پدری داشته باشند تا بتوانند لغزش‌های طلبه را شناسایی و به اصلاح آن کمک کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی الهی‌خراسانی، در حاشیه برگزاری امتحانات شفاهی دروس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، گفت: استاد درس خارج باید بتواند طلبه را در راه رسیدن به هدف در این مقطع، تمرین حل مسئله، یافتن فروع از کتب فقهی، جست‌وجوی ادله و مدارک در کتب تفسیر و احادیث یاری کند.

وی ادامه داد: استاد باید تلاش کند طلبه تحت‌نظر او با تفکر فقهی و اصولی رشد نماید، چرا که بیش از آن که استاد درس خارج نیازمند حافظه زیاد و معلومات حاضر و ذهن وسیع باشد نیازمند روشمندی و اهتمام به تربیت طلبه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی خراسانی با بیان اینکه نباید ارائه بحث به‌گونه‌ای باشد که طلبه احساس کند چنانچه خود او نیز مطالعه می‌نمود احتمالاً همین محتوایی که استاد عرضه کرده است، برای او حاصل می‌شد، ابراز کرد: طلبه باید احساس کند در ارتباط با استاد درس خارج آورده‌ای برای او دارد، که در کار فردی نخواهد بود، یعنی استاد بر تمرین‌ها و فعالیت‌های او نظارت نموده و در نتیجه او را با سطح بالاتر و ویژه‌تری از تفکر، نقد و تحلیل آشنا می‌کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به‌ضرورت ارتقای بنیه علمی اساتید، عنوان کرد: اساتید دروس خارج بایستی تحقیقات علمی وسیعی داشته باشند و بدین جهت پژوهشگر بودن مدرسین خارج مؤثر است و از سوی دیگر اگر استاد درس خارج اهل تحقیق و تألیف باشد، نتیجه آن در جلسات علمی و ارائه درس نمایان شده و عرضه محتوای پژوهشی و تسلط علمی استاد در رشد علمی طلبه اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به‌ضرورت فراغت طلاب دروس خارج از اشتغالات اجتماعی و خانوادگی به‌منظور تمرکز بیشتر در درس خارج، خاطرنشان کرد: استاد درس خارج در کنار رسالت علمی می‌بایست نقش پدری داشته و از حال طلبه پرس‌وجو کند و از اوضاع معیشتی او خبر گیرد و همچنین لغزش‌های طلبه را شناسایی و برای اصلاح آن کمک نماید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha