جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
فرزانه

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان خطاب به اساتید دروس خارج، با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه پرورشگاه نیروهای خدوم انقلابی است، گفت: اساتید می‌توانند با درایت و تدابیر خود، مرزها و دل‌ها را به نور علم و ایمان روشن کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، امروز در نشست با ممتحنین امتحانات دروس خارج حوزه این حوزه از تلاش‌ها و زحمات یکساله اساتید در راستای تربیت و پرورش نیروهای انسانی توانمند و مستعد این حوزه به‌عنوان سربازان امام زمان(عج) تشکر کرد، و با بیان اینکه با ارزش‌ترین داشته‌های یک ملت، تاریخ آن است، تصریح کرد: اگر بخواهیم تحلیل کنیم که یک جامعه و یک ملت چگونه از ذلت به عزت و یا از عزت به ذلت می‌رسد این را تاریخ آن کشور به ما خواهد گفت.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه سنن تحول و تغییر در تاریخ نهفته است، خاطر نشان کرد: در قرآن و سنت اصرار بر مطالعه تاریخ فراوان است و از این جهت، در تاریخ نقش نیروهای انسانی در تحول جایگاه ویژه‌ای دارد، هنگامی که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، ایشان فرمودند: «در چه دوره‌هایی حوزه با حضور اشخاص توانمند و شاخص رشد داشته و در چه دوره‌هایی به حسب شرائط افت و افول نموده است»

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه ضمن اشاره به نقش ویژه و اثرگذار نیروهای انسانی توانمند و زبده در تحقق تحول، اظهار کرد: همه ما به‌عنوان روحانیون، اساتید و علما در مجموعه حوزه‌های علمیه می‌بایست از اهمیت و جایگاه نیروی انسانی در تحول فراموش نکنیم؛ در حقیقت همین نیروهای انسانی ویژه پای کار هستند که تحول را به بهترین شکل ممکن رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی همواره اثر خود را در مجموعه‌ها خواهد گذاشت، به کتاب شریف نهج البلاغه اشاره و ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) به این مسئله نظر خاص داشتند و در برخی مواقع از نیروی انسانی همچون مالک اشتر سخن گفته‌اند و در برخی دیگر از مواقع به ذکر مشخصات و ویژگی‌ها به اهمیت این نیروهای انسانی تاکید نمودند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان به شرح خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه پرداخت و با اشاره به «وَ إِنِّی لَمِنْ قَوْمٍ لَا تَأْخُذُهُمْ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ، سِیمَاهُمْ سِیمَا الصِّدِّیقِینَ وَ کَلَامُهُمْ کَلَامُ الْأَبْرَارِ، عُمَّارُ اللَّیْلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ، مُتَمَسِّکُونَ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ، یُحْیُونَ سُنَنَ اللَّهِ وَ سُنَنَ رَسُولِهِ (صلی الله علیه وآله)، لَا یَسْتَکْبِرُونَ وَ لَا یَعْلُونَ وَ لَا یَغُلُّونَ وَ لَا یُفْسِدُونَ، قُلُوبُهُمْ فِی الْجِنَانِ وَ أَجْسَادُهُمْ فِی الْعَمَل‏.» گفت: در این عبارت چنین آورده شده است «من از قومی هستم که ملامت هیچ ملامتگری آنان را از راه خدای باز نمی‌دارد. چهره آنان چهره راستگویان است و سخنشان سخن نیکان، شب را به عبادت بیدارند و روزها مردم را چراغ هدایت هستند، چنگ در ریسمان قرآن زده‌اند و سنت‌های خدا و سنت‌های پیامبرش را زنده نگه می‌دارند. نه گردنکشی می‌کنند و نه برتری می‌فروشند. از نادرستی و تبهکاری به دورند، دلهایشان در بهشت است و تنهایی آنها در کار عبادت.»

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه پرورشگاه بهترین نیروها با شاخصه‌های مورد تاکید امیرالمومنین(ع) را در حوزه‌های علمیه دانست و بیان کرد: نگاهی به عملکرد هزار ساله حوزه‌های علمیه نشان می‌دهد که آنان چگونه توانسته‌اند، از دین، قرآن و فقه صیانت کنند و چگونه دل‌ها را با ایمان نگه و از فرصت‌ها استفاده کردند.

وی با بیان اینکه رهبران آینده این انقلاب را، حوزه پرورش می دهد، عنوان کرد: همه می‌دانیم که حوزه به لحاظ رشد نیروهای ویژه در چه وضعیتی است، آیا امروز توانسته‌اید نیروسازی کنید و به ازای هر نفری از گذشتگان ده نفر را تربیت کنید. زمانی شعار برحول شهید بهشتی بود چون هم در داخل و هم در خارج از کشور او را خوب می شناختند و او تربیت یافته از همین حوزه‌های علمیه بود.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان خطاب به اساتید دروس خارج، با بیان اینکه پرورشگاه نیروی انسانی در اختیار شما قرار گرفته، تصریح کرد: این شما هستید که مرزها و دل‌ها را به نور علم و ایمان روشن می‌کنید و هر سال یکبار با درایت و تدابیر، حوزه را وزن علمی کنید تا متوجه رشد یا رو به افت آن شوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان اینکه طلاب، این امانت‌های الهی در اختیار شما هستند و باید دید ما با آینده این امانت ها چه خواهیم کرد، افزود: سرنوشت انقلاب اسلامی و آینده کشور با ماست و باید دید با آن چه می کنیم. در طول این سال‌ها در کشور مسئول زیاد داشته و داریم اما آنچه بیش از همیشه به آن نیاز داریم، احساس مسئولیت است.

وی با بیان اینکه احساس مسئولیت به معنای دغدغه داشتن، دلهره داشتن و آرام نبودن است، خاطر نشان کرد: اگر جایی کاری پیش می‌رود بر مبنای همین احساس مسئولیت‌ها خواهد بود و این حس مسئولیت و دغدغه‌مندی از درون می‌جوشد و انگیزه ایجاد می کند و امیدوارم بتوانید در پرورش نیروی انسانی لازم برای امروز و فردای جامعه نقش موثری بیشتری داشته باشید.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha