جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
رضائی

حوزه/ معاون علمی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه ارزیابی مقوله بسیار جدی در فرآیند آموزش است، گفت: سنت دیرینه، امتحانات درس خارج پایان سال و ارزشیابی دقیق طلاب به رصد اهداف از پیش تعیین شده کمک خواهد کرد و نقش بسزایی در تحصیلات تکمیلی و مقاطع عالی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، در حاشیه افتتاحیه امتحانات درس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد گفت: سنت دیرینه‌ای در حوزه علمیه خراسان وجود دارد که در دیگر مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی کمتر دیده می‌شود و این سنت دیرینه، امتحانات درس خارج پایان سال است.

وی با بیان اینکه قطعاً در هر محیط علمی، ارزیابی مقوله بسیار جدی در فرایند آموزش است و شاید مهمترین متغیر و مؤلفه جریان آموزش ارزشیابی باشد که در حقیقت رصد می‌کند، که ما به اهداف از پیش تعیین شده خودمان رسیده‌ایم یا خیر، تصریح کرد: ارزشیابی تجلی بسزایی در تحصیلات تکمیلی و مقاطع عالی دارد که تحت عنوان درس خارج مطرح می‌گردد.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه سوابق علمی این حوزه نشان می‌دهد، روند ارزیابی و ارزشیابی از زمان مرحوم آیت‌الله میلانی به طور عام در حوزه خراسان و به طور خاص در مدرسه ایشان برقرار بوده است، عنوان کرد: از آن دوران متناسب با ارزیابی‌های صورت گرفته خدمات و پشتیبان‌هایی از طلاب انجام می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب هم با درایت و مدیریت تولیت فقید، مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی به‌صورت کاملا نظام مند و سازماندهی شده، جریان امتحانات در حوزه علمیه خراسان هر ساله پیش رفته ابراز کرد: ما نیز در مجموعه معاونت علمی با کمک و پشتیبانی همکاران، تحلیلی از وضعیت دروس خارج را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تقریرات نیز ارزیابی شده و مقدار و کیفیت نظرات اساتید برای ما مهم بوده است، عنوان کرد: با این ارزیابی خواسته‌ایم به این برآیند برسیم در طول سال تحصیلی که قریب به ۱۴۰ جلسه درس برگزار شده است، اساتید چه نظریات جدیدی داشته‌اند و به طور میانگین ۳۰ شاخصه و مولفه در هر درس خارج مورد تحلیل قرار گرفته است.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان امتحانات را رویداد مغتنم علمی دانست که به این کیفیت در دیگر مراکز علمی و حوزوی وجود ندارد و خاطر نشان کرد: در قالب امتحانات دروس خارج، قریب به ۵۰ استاد در مدت ۱۰ روز حاضر می‌شوند و طلاب نیز بر اساس نوبت‌های از پیش تعیین شده، حضور می‌یابند و تقریرات خود را نیز ارائه خواهند داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با بیان اینکه تقریرات در پایان سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: امسال برخی از کارهایی که در دروس خارج انجام شد پیش از این سابقه نداشت، از جمله آنکه امسال کل مقالات مستخرج از دروس خارج را ارزیابی کردیم و به یک جمع بندی رسیدیم که مقالات متخذ از این درس‌ها در چه جایگاه و رتبه‌ای قرار دارند.

وی با بیان این که انتظار داریم تغییرات در مقایسه با سال گذشته سیر صعودی داشته باشد، گفت: امتحانات دروس خارج همراه با برگزاری افتتاحیه و اختتامیه خواهیم بود که در این دو آیین از نظرات اساتید دروس خارج بهره مند خواهیم شد.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بنا داریم تا وضع موجود دروس خارج را یک گام ارتقا دهیم تصریح کرد: لازمه ارتقاء آن است که برخی دروس به طور ویژه حمایت شوند و همه دروس مورد ارزیابی‌های دقیق قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha