شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
راهپیمایی

حوزه/ اگر ملّتی قوی نباشد، باج‌گیران عالَم از او باج می‌گیرند، از او باج می‌خواهند؛ اگر بتوانند به او اهانت می‌کنند؛ اگر بتوانند زیر پا او را لگد می‌کنند. اگر یک ملّتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور می‌گویند.

خبرگزاری حوزه | نقطه اتکا هر کشوری، مردمان آن خطه‌اند. مردمانی که بخش مهم هویتی هر تمدنی را بر عهده دارند. به عبارتی دیگر، این مردم‌اند که هویت خود را سربلند و مستقل و یا وابسته می‌کنند.

میزان تاب‌آوری و روشن بینی مردم در طول تاریخ، هویت مانده بر تاروپود جغرافیایی آنان است؛ پس به هر میزان مردم توانمندتر و قوی‌تر، اثرگذاری در محیط پیرامونی و منطقه‌ای بیشتر.

مردم قوی می‌توانند حماسه ساز باشند و تمدن آفرین؛ پس اگر قرار است اتفاقی بیوفتد، گام نخست قوی شدن آحاد جامعه است. این موضوع یکی از مباحث مهم تمدنی است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مکرر به این امر اشاره‌ کرده‌اند.

دلیل این امر، حرکت مردم و همراهی ذهنی و روحی آنان در راستای اقتدار کشور است. اگر نگاهی به شعارهای سال هم داشته‌باشیم، این نوع نگاه همواره وجود داشته‌است. توجه به کالای داخلی و ایجاد قدرت اقتصادی از ماحصل استفاده از تولید داخلی یکی از موارد مشهود است. توجه به قشر کارگر، که عموما در چرخه تولید و قدرت جامعه نقش مهمی دارند. جهش تولید که این امر نیز رابطه مستقیمی با قوی شدن مردم دارد.

ایشان در سخنرانیهای‌ خود حیات یک ملت را وابسته به مؤلفه‌های قدرت دانسته‌اند:

"اساساً حیات یک ملّت و بالندگی یک ملّت، وابسته به این است که مؤلّفه‌های قدرت و عناصر قدرت را در خود تقویت کند و آنها را در جای لازم و بهنگام، مورد بهره‌برداری و استفاده قرار بدهد." ۱۳۹۷/۰۴/۰۹

حضرت آقا اهمیت اقتدار مردم را از زبان قرآن بیان می‌کنند: "قوی شدن از قرآن گرفته شده است؛ کشور بایستی قوی بشود؛ قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است. این هم از خطوطِ اصلیِ نسخه‌ی بعثت است؛ این هم از بعثت گرفته شده؛ این هم از قرآن گرفته شده. قرآن میفرماید که «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّة»." ۱۳۹۹/۰۱/۰۳

راهی برای اقتدار

مقام معظم رهبری درباره دشمن شناسی توجه می‌دهند به این امر که دشمن اساسا با اقتدار ایران مخالف است؛ پس با هرچه که مایه اقتدار ایران شود نیز مخالفت می‌کند.

ایشان اقتدار را امری درونی و جوششی می‌دانند که این جوشش برگرفته از تلاش و کوشش مردمان کشور است:

"کوششی که فقط خریدن بدون آگاهی باشد، ثمره‌ای برای اقتدار ندارد. معنای اقتدار ملّی این نیست که انسان پول‌های کشور را به یک کشور بیگانه بدهد و سلاح‌های مدرن او را بخرد و در انبار ذخیره کند که خودش حتّی قادر نباشد به‌درستی از آنها استفاده بکند؛ این حماقت است، این اقتدار نیست. اینها اقتدار نیست، اینها ذلّت است."

ملاک مقام معظم رهبری درباره قوی شدن، فقط در ابعاد نظامی و امنیّتی خلاصه نمی‌شود بلکه اقتدار در همه ابعاد اهمیت دارد:

"دشمن همه‌ی توان خودش را به کار برده برای اینکه شما را نابود کند. بعضی از مسئولینِ دولتهایی که با ما مواجه‌اند و مقابل‌اند، این را صریحاً امروز می‌گویند؛ صریح می‌گویند در صدد نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند... از هر بهانه‌ای هم استفاده می‌کنند. شما موشک ماهواره‌بر به فضا پرتاب می‌کنید، ناگهان می‌بینید که در دنیا جنجال درست کرده‌اند. یک کار علمی، یک کار فنّی، یک کاری که برای یک کشور لازم و بسیار عادی و معمولی است، وقتی شما انجام می‌دهید، می‌بینید جنجال راه می‌اندازند؛ این‌ها نشانه‌های این است که بایستی بیشتر مراقب باشید. پاسخ این برخوردها هم کار قوی و جهادی و حساب‌شده است؛ پاسخ به این دشمنی‌ها قوی‌تر شدن است. مراد من از قوی‌تر شدن، فقط در زمینه‌ی نظامی و امنیّتی نیست، البتّه در آنجاها باید قوی شد، امّا در زمینه‌ی اقتصادی باید قوی بشوید، در زمینه‌ی فرهنگی باید قوی بشوید، در زمینه‌ی حفظ هویّت اسلامی و انقلابی باید روزبه‌روز قوی‌تر و عمیق‌تر بشوید. است." ۱۳۹۶/۰۵/۱۲

دلایل منطقی برای قوی شدن

اگر قوی نباشیم به ما زور می‌گویند.

اگر ملّتی قوی نباشد، باج‌گیران عالَم از او باج می‌گیرند، از او باج می‌خواهند؛ اگر بتوانند به او اهانت می‌کنند؛ اگر بتوانند زیر پا او را لگد می‌کنند. اگر یک ملّتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور می‌گویند. بعضی ملّت‌ها هستند که تا قوی شدن، فاصله‌ی زیادی دارند؛ امّا ملّت ما این‌جور نیست؛ ما اوّلاً استعداد قوی شدن، زیاد داریم؛ امکانات و ظرفیّتها هم زیاد داریم؛ ملّت ما به ‌سمت اقتدار ملّی هم راه افتاده است و راه زیادی پیموده‌است. ۱۳۹۳/۰۱/۰۱

کلام آخر

امروز ایران در نقطه‌ای از قدرت دیپلماسی و عزت داخلی قرار گرفته‌است که شاید در سالیان قبل، تصور این امر دور از ذهن بود. این قدرت و توانایی در عرصه‌های داخلی و خارجی، نشان از مردمی دارد که با بینش درست و درک کامل به مسائل، حرکتی رو به جلو داشتند و در این موفقیت سهیم بوده‌اند. حال در حساس‌ترین روزهای تاریخ، استمرار این مهم جز به تلاش مردمان ایران محقق نمی‌شود.

فاطمه میری‌ طایفه‌فرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه احمدی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    0 0
    بسیار عالی