دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
شبر

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید عباس شبر فعال سیاسی بحرین گفت: بهبود روابط با ایران می تواند به کاهش تنش های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی بین کشورهای خلیج فارس و ایران کمک کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، در ماه های اخیر بعد از جنگ غزه و شکست های پی در پی رژیم صهیونیستی و آمریکا در این جنگ نابرابر برخی از کشورهای عربی وابسته به محور غربی و آمریکایی را بر آن داشت تا تحرکات سیاسی را برای بهبود وضعیت داخلی خود که با بحران روبرو هستند انجام دهند و با برخی از قدرت های بزرگ چون روسیه، چین و ایران روابط سیاسی برقرار کنند.رژیم بحرین یکی از رژیم های عربی حوزه خلیج فارس است که در ماه های اخیر به دنبال احیای روابط با ایران است.

در همین راستا خبرنگار بین الملل حوزه با حجت الاسلام «سید عباس شبر» فعال سیاسی بحرین به گفت‌وگو پرداخته است.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: نظر شما درباره اظهارات پادشاه بحرین در دیدار با پوتین و رئیس جمهور چین در خصوص عادی سازی رابطه با ایران چیست؟

اظهارات حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در خصوص همکاری با قدرت‌های بزرگ چون چین و روسیه و ارتباط با ایران نشان دهنده گردش و توجه نظام بحرین به سمت ائتلاف جدید در سایه تغییرات ژئوپلتیکی است. اما به نظر من به عنوان یک چهره مخالف و معارض رژیم بحرین، این اقدامات تلاشی از سوی نظام بحرین برای زیباسازی تصویر رژیمی است که در فشارهای داخلی و چالش های اقتصادی به سر می برد و به مسائل اساسی که مردم بحرین از آن رنج می برند توجهی ندارد.

رکن اساسی و مهم و به ویژه با کاهش نقش آمریکا در منطقه و آشکار شدن ضعف اسرائیل، آرام کردن اوضاع سیاسی داخلی بحرین است. از این رو شاهدیم که رژیم بحرین با نادیده گرفتن حقوق اولیه مردم خود و عدم اصلاحات واقعی به دنبال سوء استفاده از این خلاء برای تقویت موقعیت خود در منطقه است. این اقدامات برای بهبود روابط با ایران ممکن است برای دستیابی به ثبات مفید به نظر برسد، اما تجربه گذشته نشان می دهد که رژیم آل خلیفه راه حل های زیبا را بر تغییرات اساسی ترجیح می دهد.

حوزه: به نظر شما رژیم آل خلیفه برای برقراری رابطه با ایران نیازمند برداشتن چه گام هایی در داخل و خارج از بحرین است؟

نیاز مبرمی به اصلاحات و ایجاد ثبات واقعی داریم ما به یک رویکرد جامع که شامل اصلاحات سیاسی واقعی و عدالت اجتماعی به جای تکیه بر ائتلاف های خارجی ناپایدار باشد نیاز داریم.

چالش‌های اقتصادی و توسعه نیازمند راه حل های ریشه ای است که از داخل بحرین باید شروع شود. بحرین به اصلاحات جامع نیاز دارد که شامل موارد زیر است:

نمایندگی عادلانه شیعیان: در نهادهای دولتی و عمومی برای اطمینان بخشی از مشارکت همه اقشار جامعه در تصمیم گیری.

احترام به حقوق بشر: توقف تبعیض فرقه‌ای و تضمین حقوق بشر برای همه.

گفت‌وگوی جامع ملی: باز کردن کانال‌های گفت‌وگو که همه اقشار جامعه بحرین را در بر ‌گیرد تا موضوعات مهم را مورد بحث و بررسی قرار دهند و به اجماع ملی دست یابند.

بهبود روابط ایران  و بحرین مؤثر در  کاهش تنش های منطقه‌ای است

حوزه: به طور کلی شما تا چه اندازه به اقدامات رژیم آل خلیفه برای احیای روابط با ایران خوشبین هستید و در صورت تحقق آن این روابط چه تاثیری در سطح منطقه خواهد داشت؟

دستیابی به ثبات داخلی در بحرین تأثیر مثبتی بر کل منطقه خواهد داشت. بحرین بخشی از شورای همکاری خلیج فارس است و هر گونه بهبود در وضعیت داخلی اش باعث افزایش ثبات در خلیج فارس می‌شود. بهبود روابط با ایران می تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی بین کشورهای خلیج فارس و ایران کمک کند.

در پایان، باید بگویم اظهارات پادشاه بحرین در خصوص بهبود روابط با ایران را می‌توان گامی راهبردی دانست که به آرامش اوضاع داخلی بحرین و دستیابی به ثبات منطقه ای کمک می کند. اما این مرحله باید بخشی از یک روند اصلاحی جامع باشد که عدالت و برابری را برای همه شهروندان بحرینی در برگیرد، تلاش برای بهبود روابط با ایران بدون اصلاحات واقعی صرفاً تلاشی برای زیباسازی چهره رژیم بدون پرداختن به ریشه‌های مشکلات خواهد بود.

اظهارات پادشاه بحرین در چارچوب کاهش نقش آمریکا در منطقه و آشکار شدن نقاط ضعف اسرائیل است که بحرین را بر آن می‌دارد تا استراتژی‌های منطقه‌ای خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. اما آنچه از همه مهمتر است، آغاز اصلاحات داخلی واقعی برای دستیابی به ثبات پایدار و همیشگی است.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha